huwen omdat grond op mijn naam staat

dirk hermans
Topic Starter

huwen omdat grond op mijn naam staat

#1 , 20 jul 2007 11:09

ik heb sinds lange tijd een stuk bouwgrond waarop ik en mijn vriendin een huisje willen zetten.

nu staat die grond wel op mijn naam; we zouden samen een lening aangaan voor het huis en onze financiele inbreng laten beschrijven door een notaris indien we ooit toch uit elkaar zouden gaan.

nu blijkt dat mijn vriendin de hypoticaire lening niet kan opnemen in haar belastingen (belastingvoordeel) omdat de grond alleen op mijn naam staat.

vriendin kan niet helft van grond overkopen om in gemeenschap te brengen daar heeft ze niet genoeg geld voor. nu lijkt de enige oplossing wettelijk trouwen.

probleem is dat we beiden elkaar nog maar 1,5 jaar kennen en trouwen ons beiden toch afschrikt....

wat nu? is er hier echt geen andere oplossing voor...
naar het schijnt kan dit financieel voordeel wel tot 1000 euro per jaar zijn voor haar...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jul 2007 15:25

U kan afstand doen van het recht van natrekking, zodat het gebouw eigendom wordt van u beiden.

scorpioen

dirk hermans
Topic Starter

#3 , 20 jul 2007 18:46

en wat houd dit juist in voor beide partijen?
alvast bedankt

Reclame

scorpioen

#4 , 20 jul 2007 20:58

De reden waarom uw vriendin de aflossingen van de hypotheeklening fiscaal niet kan inbrengen is omdat zij geen eigenaar is van het gebouw. Het recht van natrekking bepaalt dat de eigenaar van de grond ook eigenaar is van de gebouwen op deze grond.

U kan afstand doen van het recht van natrekking. De grond blijft uw eigendom, het gebouw dat u erop zet is van u en uw vriendin.

scorpioen

dirk hermans
Topic Starter

#5 , 20 jul 2007 22:34

dat klopt blijkbaar wat je zegt (heb wel het volgende gelezen op notare:)

Deze constructie is niet aan te raden.
Onze hoogste rechtsinstantie, het Hof van Cassatie, heeft op 19 mei 1988 beslist dat het verlenen van een verzaking aan het recht van natrekking gelijk staat met een recht van opstal.
Bijgevolg zullen de echtgenoten slechts maximaal 50 jaar eigenaars van het gebouw (de opstal) kunnen zijn en zal ik na 50 jaar automatisch eingenaar zijn van grond ?n gebouw. De meest rechtszekere oplossing is een wijziging van huwelijkskontrakt, waarbij ik mijn bouwgrond in de huwgemeenschap inbreng (aangevuld met diverse modaliteiten ingeval van echtscheiding).

dus m.a.w. in mijn geval geen enkel nadeel maar denk dat mijn vriendin dit mss niet gaat goedkeuren dat ik terug eigenaar wordt van alles na 50 jaar.

wij zijn nu beiden 30 dus het zou enkel in haar nadeel zijn als ik 80 ben en haar uit ons huis zou zetten... (50 jaar tijd) als ik het goed begrijp.

scorpioen

#6 , 21 jul 2007 12:05

Notaris MICHIELS schrijft hierover (Tijdschrift voor Notarissen, 2007, 213):

14.2. Verder zou men in een samenlevingsovereenkomst een accessoir opstalrecht kunnen inlassen (55).
In de hypothese dat ??n van de partijen eigenaar is van de grond en zij er samen een woning willen op bouwen kan de grondeigenaar verzaken aan het recht van natrekking voor de onverdeelde helft in het voordeel van zijn partner, zodat de woning die zij er samen zullen oprichten zal toebehoren aan hen beiden, ieder voor de helft (desgevallend gekoppeld aan een beding van aanwas voor de constructies ten behoeve van de langstlevende en een voorkooprecht voor de grond als de partner niet-eigenaar de langstlevende is, dan wel een testamentaire beschikking in dit verband), wat fiscaal voldoende is opdat beide partners in aanmerking zouden kunnen komen voor de aftrekbaarheid van het door hen afgesloten woonkrediet.
Voordeel van deze oplossing is dat men het niet moet gaan verkopen (met betaling van de prijs en de registratierechten op de helft van de grond) en dat het aldus gevestigde opstalrecht niet beperkt is qua duur, omdat het statuut van dit accessoir opstalrecht niet bepaald wordt door de Opstalwet maar door de hoofdovereenkomst.
Door derhalve te bepalen dat het opstalrecht geldt voor de gehele duur van het samenleven, dus ook als partijen na vijftig jaar nog steeds ongehuwd zouden samenleven, komt men tegemoet aan de verzuchting dat zulks bij een zelfstandig opstalrecht niet mogelijk is.
Een duidelijke vergoedingsregeling, waaromtrent partijen vrij zijn, is uiteraard gewenst bij het einde van het opstalrecht door overlijden of be?indiging van de samenwoning.

scorpioen

wanton

#7 , 21 jul 2007 19:28

Potverdekke, mekaar al 1.5 jaar kennen maar nog niet (willen) trouwen. Wel al beslissen om samen een huis te bouwen, waarbij de vriendin verdorie een zwaar risico loopt = wel de lening mee tekenen en moeten afbetalen , geen eigenaar zijn , geen fiscale aftrek kunnen doen en -eigenlijk- zonder meer buiten gezet kunnen worden.
Bij trouwen kan , praktisch zonder kosten , de grond in de gemeenschap ingebracht worden waardoor de echtgenote mede-eigenaar wordt van de woning. Er kan tevens bepaald worden dat , bij scheiding , alles terug naar de man gaat , mits voorwaarden.
Aan de vriendin : teken niet voor de lening als ge geen mede-eigenaar wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dirk hermans
Topic Starter

#8 , 23 jul 2007 16:37

@scorpioen:
bedankt voor de nuttige info! zoals je laatste antwoord zullen we alles trachten te regelen nu samen met de notaris.

@wanthon
wij vragen u mening hier toch niet over onze privesituatie?
(niet alle mensen staan achter het huwelijk)
Enkel juridisch advies dat voor ons beiden het beste is.

Begrijp u aanvallende reactie totaal niet!

wanton

#9 , 23 jul 2007 18:20

Beste,

jullie doen natuurlijk wat jullie zelf best vinden. Ik wil uw vriendin - zoals ik dat al enkele keren gedaan heb- erop wijzen dat zij een zware verantwoordelijkheid op zich neemt in jullie situatie van feitelijk samenwonenden. Zij neemt een dikke schuld op zich als zij meetekent voor de lening : als hoofdelijk verantwoordelijke is dat zelfs eigenlijk voor het volledige bedrag. Zij mag jarenlang mee werken en mee afbetalen , voor , ja voor wat eigenlijk? Ze heeft niets dat er tegenover staat : zij wordt zo nog altijd geen mede-eigenaar van jullie woning. Zij kan zonder meer uit het huis gezet worden.
U moet dit niet persoonlijk opvatten , maar voor dergelijke gevallen blijf ik waarschuwen op dit forum.
Ik hoop dat jullie , samen met een notaris, een bevredigende oplossing vinden voor jullie probleem.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”