Bezettingsvergoeding

Lena2007
Topic Starter

Bezettingsvergoeding

#1 , 07 apr 2014 10:23

Beste

Ik woon wettelijk samen in een huis dat wij samen gekocht hebben. Wij gaan uit elkaar, het huis staat te koop. Ik heb de financiële middelen niet om, èn lening èn huur van een eventueel nieuw appartement te betalen. Sinds de beslissing 2 maanden geleden wonen we dus nog in hetzelfde huis. Mijn ex-partner heeft er echter geen gras over laten groeien en heeft alweer iemand anders. Ik wil dus nu gewoon graag weg. Daarom enkele praktische vragen.
1) Hoe vraag ik een zogenaamde bezettingsvergoeding aan?
2) Wie bepaalt de hoogte van die vergoeding?
3) Moet deze vergoeding maandelijks overgemaakt of wordt ze later verrekend, bij verkoop van het huis? Dat laatste zou wel een probleem zijn natuurlijk.
4) Wat als mijn ex-partner beweert de vergoeding niet te kunnen betalen?
5) Wat als mijn ex-partner ook het huis verlaat?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 07 apr 2014 13:14

1) Onderling overeen te komen of rechter.
2) Typisch bedraagt dat de helft van de lening. Indien u of uw ex om de een of andere reden dat bedrag niet ok vindt, zal de rechter het bepalen.
3) Typisch maandelijks. Vergelijk het met huur (maar toch ook weer niet)
5) Dan stopt de bezetting en dus ook de vergoeding.

moonlady

#3 , 25 apr 2014 08:45

bij mij is er een schatter aangesteld en die heeft de huurwaarde van de woning geschat. in verhouding met de % dat u eigenaar bent van de woning, dient u dan zoveel¨% van de huurwaarde te betalen als bezettingsvergoeding. let wel op. de spildatum die jullie nemen als datum om de vereffening-verdeling te verrichten is heel belangrijk. wanneer jullie de datum nemen, dat jullie het samenlevingscontract hebben laten ontbinden of de datum dat jullie effectief feitelijk gescheiden zijn, of de datum dat jullie adressen officieel niet meer bij elkaar zijn. denk goed na dus welke spildatum jullie nemen. vanaf die datum dient er bezettingsvergoeding betaald te worden.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”