Beste,
een kennis van mij heeft het volgend probleem:
Hij heeft jaren geleden een Thaise vriendin leren kennen waar hij nu officieel mee samenwoont op zijn ouderlijk adres. (niet getrouwd). Zij hebben samen 1 kind dat naar school gaat in de gemeente waar ze gedomicilieerd zijn.
Nu loopt deze relatie helemaal niet zo goed meer:
situatie:
- buitenlandse partner heeft reeds een document verkregen om het land te verlaten maar nadien heeft ze toch een F kaart verkregen (+-3 jaar geleden - na geboorte van het kind)
- ze werkt in een bedrijf (ze heeft dus een inkomen en betaald soms wel huur aan de vader van mijn vriend).
- ze komt slechts 2 tot 3 dagen per week naar huis (de andere dagen verblijft ze op andere locaties).
De opvoeding van het kind loopt helemaal fout wanneer zij er is (ze is regelmatig dronken, het kind blijft dan wakker tot de vroege uurtjes van de nacht, ruzies tussen beide partners, etc ... ).
Nu zou de vader graag willen dat zij de woning (het ouderlijk huis) niet meer kan betreden.
Probleem is nu, kan hij dit zomaar aanvragen bij de dienst burgerlijke zaken in de gemeente? (stopzetten samenwoonst)
Wat gebeurd er met het kind? Het kind loopt hier school (in de gemeente waar hij/zij gedomicilieerd zijn) en het lijkt me toch logisch dat het kind hier in Belgie verblijft. Hij is bang dat zij met het kind terug naar land van oorkomst vlucht...
Wat kan hij doen om te voorkomen dat zij nog toegang verkrijgt tot zijn ouderlijk huis (is het mogelijk dat zij Belgie toch zal moeten verlaten ondanks het feit dat ze samen een kind hebben?)
Alvast bedankt voor het advies, mijn vriend is ten einde raad...
Met vriendelijke groeten!