Verblijfsadres - wetelijke bepalingen? samenwonen?

Dottie
Topic Starter
Berichten: 1

Verblijfsadres - wetelijke bepalingen? samenwonen?

#1 , 28 mar 2014 19:02

Beste,

Graag had ik jullie advies gekegen omtrent volgende situatie:

1) - Mijn huidige situatie: Ik ben eigenaar van een appartement, waar ik - als alleenstaande - ook ben ingeschreven
- Alles is prima & netjes betaald en alle administratieve documenten zijn in orde.
- Mijn huidig inkomen is een doctoraatsbursaal/ wetenschappelijk personeel universiteit

Mijn vriend wil graag bij me komen wonen, maar ik wil niet dat zijn domicilie hier komt te staan omwille van zijn huidige sociaal-juridische situatie.
Deze is als volgt:

- Momenteel is hij vrij onder voorwaarden (na een deels uitgezeten celstraf), dient nog een schadevergoeding te betalen aan zijn slachtoffer
- Het officiële adres waar hij verblijft is momenteel een pyschiatrisch centrum (dus eigenlijk internering)
- ik heb geen zicht op het bedrag van de nog te betalen schadeveroeding

Vanuit het psychiatrisch centrum waar hij verblijft, heeft hij toestemming gekregen om op ontslag te gaan en zich "in de echte wereld" te vestigen zeg maar. Echter heeft hij geen "echt" adres waar hij terecht kan. Hierop wil hij graag bij mij komen wonen, waarop we een grote discussie hebben gehad.

Hij zegt nu dat hij mijn adres als verblijfsadres zal opgeven, terwijl hij zoekt naar een domicilie & eigen adres. Uit navraag bij het psychiatrisch centrum kwam ik te weten dat zijn adres binnen de drie weken weg moet zijn van het centrum.

Mijn vriend nog een paar jaar opgevolgt worden door justitie. Ik vraag me af of justitie toestaat dat iemand enkel een verblijfsadres heeft? Of wordt mijn adres dan ook - zonder mijn medeweten - zijn domicilieadres?

Mijn vraag/zorg is:
- kan iemand mijn adres opgeven als verblijfsadres, terwijl hij geen officieel domicilie heeft?
- hoe kan ik voorkomen dat zijn domicilie hier toch komt te staan?
- kan een deurwaarder beslag leggen op mijn goederen als hij mijn adres aangeeft als verblijfsadres? of kan dit enkel als domicieadres? Hoe kan ik dit voorkomen?
- Wordt mijn adres automatisch een domicilieadres wanneer zijn officieel adres vervalt op het psychiatrisch centrum?
- indien hij mijn adres gebruikt als verblijfsadres, heeft dit consequenties voor mijn officiële status? Woon ik dan samen voor de wet of niet? Want dit heeft natuurlijk weer consequenties voor het beursbedrag dat ik ontvang. En het is niet mijn plan om mee te werken aan wat door de wet als sociale fraude zou kunnen worden gezien.

Kan mij iemand deze zaken wat toelichten? Ik heb vanuit verschillende hoeken zeer verschillende antwoorden gekregen. Vandaar mijn vraag hier op dit forum.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 28 mar 2014 20:41

Een verblijfsadres bestaat niet in de wetgeving.
Als zijn belangen op uw adres zijn dus slapen, eten, kledij tandenborstel.... dan woont hij daar.
DW kan gezien dat zijn 'woning' is optreden en beslag leggen.
Kwartierinspecteur kan/zal hem daar ambtshalve inschrijven.
Internering dat wil zeggen dat de commissie tot bescherming van de maatschappij daar hun oordeel moet over geven.
Dat wil dus ook zeggen dat kwartierinspecteur politie zo wie zo in kennis worden gesteld gezien de commissie dit doorgeeft alleen al omdat er voorwaarden zullen verbonden zijn aan zijn 'vrijheid'
In de meeste gevallen zal hij zich zelfs moeten melden voor een intake en opvolging bij de lokale politiezone (kwartier en wijkpolitie en recherche) en tevens via de justitiële maatschappelijk werk van het justitiehuis.
Best eens contact opnemen met het OCMW als hij geen woning vindt en zeker voor zijn leefloon.

werkstudent
Berichten: 52

#3 , 29 mar 2014 11:08

Neem ook al contact op met de politie en gemeente om te voorkomen dat hij zonder dat u het weet toch ingeschreven wordt op uw adres...

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 30 mar 2014 09:53

Feitelijk samenwonen heeft alvast geen invloed op je beurs.
"sowieso" schrijf je zo.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 30 mar 2014 12:57

Feitelijk samenwonen heeft alvast geen invloed op je beurs.
Huwen of wettelijk samenwonen heeft er ook geen invloed op.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

walter beeckman
Berichten: 1

#6 , 04 apr 2014 15:31

Mijn vrouw haar zus wil voor enkele maanden naar Spanje gaan wonen . Ze wil haar domicieladres bij ons onderbrengen . Wij zijn eigenaars van het huis en gepensioneerd. Wij vragen GEEN vergoeding voor dit . Zijn er geen gevolgen als we dit doen , enzo ja hoe kunnen we ons veilig stellen .Er is een goede verstandhouding tussen ons.
Met dank
Walter Beeckman
walterbeeckman@skynet.be

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”