trouwen met beide eigen en enige woning van <3jaar

eternalspy
Topic Starter

trouwen met beide eigen en enige woning van <3jaar

#1 , 17 mar 2014 20:37

Hi allen,

Even onze situatie schetsen:
-ikzelf: Eigenaar van huis sinds 1,5 jaar. 150K hypotheek, 50K eigen inbreng + 50K verbouwingen gedaan. (5% registratiekosten)
-Mijn vriendin: Eignaar van huis sinds 1 jaar. 200K eigen inbreng, geen hypotheek. (5% registratie kosten)

Nu zijn we van plan om te trouwen en wil ik even zien wat de beste aanpak is:
We zijn er zelf nog niet uit waar we onze gezinswoning gaan hebben en dit zal waarschijnlijk ook afhangen van wat het voordeligste is alsook het stelsel van trouwen. We willen geen huis verkopen.

enkele vragen:
1. We zullen waarschijnlijk van 1 van de woningen 5% registratiekosten moeten terugbetalen (+-10K) omdat één van ons er voor 3 jaar domicilie uit gaat. Klopt dit of kan dit vermeden worden?
2. Kan de fiscale aftrek bonus (eerste 10j) behouden worden voor mijn huis met hypotheek? Enkel als we het huis met hypotheek gaan bewonen? en of enkel als het huis met hyotheek eigen vermogen blijft van mij?
3. Blijft het huis waar we gaan samen wonen eigendom van de oorspronkelijke eigenaar en maakt de status "gezinswoning" hier weinig aan uit buiten de verlenen van vruchtgebruik bij overlijden?
4. Wat is jullie advies?

Dank bij voorbaat.
M.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 mar 2014 08:47

Ik ga ervan uit dat deze feiten plaatshebben in België.

“Artikel 53.Het bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom:...2° van woningen waarvan het gebouwd of ongebouwd kadastraal inkomen een bij koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt. Als woning wordt aangemerkt het huis of het geheel of het gedeelte van een verdieping van een gebouw, dat dient of zal dienen tot huisvesting van een gezin of één persoon, met in voorkomend geval de aanhorigheden die tegelijk met het huis, het geheel of het gedeelte van een verdieping worden verkregen. De Koning stelt regels vast voor het bepalen van de aanhorigheden waarop deze bepaling van toepassing is. Artikel 60...Het voordeel van de in artikel 53, 2° bedoelde vermindering blijft alleen dan behouden zo de verkrijger of zijn echtgenoot ingeschreven is in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op het adres van het verkregen onroerend goed. Deze inschrijving moet geschieden binnen een termijn van drie jaar te rekenen van de datum van de authentieke akte van verkrijging en ten minste drie jaar zonder onderbreking behouden blijven. Evenwel blijft de verlaging verkregen zo niet-nakoming van die voorwaarden het gevolg is van overmacht.”(30 november 1939 Wetboek Registratierechten).

“Artikel 104 Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :...9° interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een in artikel 12,§3(=woning die de belastingplichtige betrekt), bedoelde enige woning te verwerven of te behouden, en bijdragen van een aanvullende verzekering tegen ouderdom en vroegtijdige dood die de belastingplichtige tot uitvoering van een individueel gesloten levensverzekeringscontract definitief heeft betaald voor het vestigen van een rente of van een kapitaal bij leven of bij overlijden en dat uitsluitend dient voor het wedersamenstellen of het waarborgen van een dergelijke hypothecaire lening.”(10april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen=WIB).
“Art.115.§1.De in artikel 104,9°,vermelde bestedingen zijn aftrekbaar onder de volgende voorwaarden : 1°.de bestedingen moeten gedaan zijn voor de woning die op 31 december van het jaar waarin het leningcontract is afgesloten,de enige woning van de belastingplichtige is en die hij op dezelfde datum zelf betrekt...”(WIB).

Ik ga ervan uit dat u zou trouwen onder het wettelijk stelsel,zodat dan geldt:“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eternalspy
Topic Starter

#3 , 19 mar 2014 16:30

Bedankt voor het antwoord.

Nu is men vraag hoe ik antwoord moet toepassen op de open vragen die ik had uit men eerste post :)

Mvg,
M.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”