Samenwonen - aankoop huis - ...

Kurky
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Denderleeuw

Samenwonen - aankoop huis - ...

#1 , 12 jul 2007 11:19

Hallo,

Ik zit momenteel in de volgende situatie: in 2003 wilden ik en mijn vriendin een huis kopen. Zij had nog geen werk, dus geen vast inkomen, dus nam ik de lening op mij en stelden mijn ouders zich borg.
Ik leende 125.000 ?, mijn ouders staken 100.000 ? toe. Ondertussen lieten we de lening van 125.000 ? op ons twee herschrijven. De akte van het huis staat op mijn naam
Nu zitten we dus met de volgende vragen:
- moest er mij iets overkomen, op wat kan mijn vriendin dan aanspraak maken
- een akte laten herschrijven op ons beiden, kost dat weer +/- 10 % van de waarde van ons huis?
- bestaan er oplossingen zodat mijn vriendin zich zekerder kan voelen voor haar toekomst? Een contract tussen mij, mijn vriendin en mijn ouders bijvoorbeeld?
Kan iemand ons hierbij helpen en ons goede raad geven hoe we het beste te werk gaan?
Alvast bedankt bij voorbaat,
Met vriendelijke groeten.
Kurt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 jul 2007 14:02

Beste,
uw vriendin moet u graag zien , dat zij de lening mee ondertekent zonder dat er iets tegenover staat in de vorm van mede-eigendom of zo. Momenteel heeft zij dus alleen maar schulden. Zij heeft niets van het huis. Wat kunnen jullie doen?
1. Trouwen : en het huis in de gemeenschap brengen , waarbij U een schuldvordering op de gemeenschap houdt ten belope van de som die U ontvangen heeft van uw ouders. Bij uw overlijden behoudt zij haar deel plus het vruchtgebruik van de hele woning. De blote eigendom gaat naar (hopelijk ) de kinderen.
2. Wettelijk samenwonen( verklaring op gemeentehuis) : zij erft minstens het vruchtgebruik op de woning en de aanwezige huisraad. Via testament kan U haar meer geven.
3. Feitelijk samenwonen : U kan via testament een beperkt deel aan haar toewijzen , waarbij zij niet steeds zeker is van wat zij zal krijgen.vb. afhankelijk van bevoorrechte erfgenamen en haar leeftijd.

Optie 1 is het simpelste en het eerlijkste.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 14 jul 2007 19:45

Uit ?De akte van het huis staat op mijn naam? volgt dat uw vriendin geen medeeigenaar is van het huis.

Wil u uw vriendin geen medeeigenaar maken van het huis,terwijl zij daaraan toch mede betaalt,dan kan u bij onderhandse akte overeenkomen dat u haar afbetalingen van de lening terugbetaalt bij scheiding of overlijden of een ander moment.Leg daarin vast hoe die afbetalingen tegenover u bewezen worden,of ze ge?ndexeerd worden,en of er al dan niet intresten op verschuldigd zijn.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”