feitelijk samenwonen

Dientje
Topic Starter

feitelijk samenwonen

#1 , 27 jan 2014 21:20

Na 12 jaar heb ik mijn partner uit mijn woning gezet (leugens, bedrog enz...), feitelijk samenwonend , geen kinderen samen. Ik heb echter nog een paar vragen vooraleer verdere stappen te ondernemen :
- we hebben gezamelijk een studio ad kust (moet nog verkocht worden), elk voor 1/2 eigenaar. Tot sept. 2008 stond zijn adres daar. Hij had op één of ander sociaal netwerk geschreven dat hij bij mij woonde. Hij wist dat ik een LATrelatie wou, ik wist van niets. Resultaat : een onderzoek naar zijn verblijfplaats, ik verlies van kindergeld (per maand toch een serieus bedrag) . Ex-partner heeft nooit enige vorm van compensatie voorgesteld of betaald (ook nooit iets betaald in alle nutsvoorzieningen terwijl hij toch ook gebruik maakte van mijn water/elektriciteit, internet, enz... , maakte gratis gebruik van alle faciliteiten van mijn woning, was/strijk, ik heb zijn zoon opgevoed (ook financieel) enz..... Kortom : ik betaalde en deed dus alles. Hij kon zogezegd niet omdat hij schulden had . Kan ik een deel van het bedrag dat ik door hem verloren heb terug vragen (was toch ten nadele van mijn kinderen) ? Heb een verslag van min. binnenlandse zaken dat hij geschreven had dat zijn adres bij mij stond.

- kan ik van de periode dat zijn adres in onze studio stond 1/2 van de huishuur terug vragen ? We zijn beide eigenaars

- we hebben 1 gemeenschappelijke rekening. Daar worden de verhuringen + onze leningen op gestort. Na wat speurwerk heb ik ontdekt dat mijn ex-partner heel wat privébetalingen heeft gedaan met het geld van die rekening, facturen waar ik niets mee te maken heb (vb incassobureau, gerechtsdeurwaarder enz....). Ik daarentegen heb ong. 1700 euro teveel gestort op die rekening omdat er af en toe te weinig geld op stond voor de betalingen te doen. Kan ik dat bedrag terug vragen ?

- Het enige wat hij wel betaalt is de electriciteitsfactuur (maandelijks) en het water (3-maandelijks) van onze studio, een peuleschil met hetgeen ik allemaal betaald heb gedurende 12 jaar. De rest van de kosten voor de studio worden betaald van onze gemeenschappelijke rekening (verhuringen). Kan hij dat terug vragen ? Het contract van de electriciteits- en waterleverancier staan op zijn naam ? (hij is contracteigenaar + aangeduid dat het zijn hoofdverblijfplaats is (wat niet waar is) + zijn handtekening.

- hij had bij mij een nieuwe webaccount geïnstalleerd , goed wetende dat ik niets van PC's ken. Per toeval ontdekt dat hij had ingesteld dat al mijn inkomende mails automatisch naar zijn mailbox werden doorgestuurd, ong. 2 maand vooraleer ik hem buiten heb gezet. Bij navraag blijkt dat dit een schending is van mijn privacy (heb daar bewijzen van) Kan ik daar iets tegen doen ? Het is nu wel al een jaar geleden dat ik het ontdekt heb.

Ex-partner beweert dat hij geen enkel recht en verplichting had tov mij omdat we feitelijk samen woonden maar we hebben wel een studio samen.
Alvast bedankt voor de reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jan 2014 21:41

Indien u kunt bewijzen dat hij ten onrechte geld heeft gebruikt van de gemeenschappelijke rekening voor zijn persoonlijk profijt kunt u trachten die bedragen terug te vorderen.
Voor de rest vrees ik er voor. Jullie waren inderdaad slechts feitelijk samenwonend (sedert 2008 blijkbaar?).

Huishuur voor de studio kunt u alleszins niet meer eisen. De verjaringstermijn voor huur is vijf jaar. En er was zelfs geen contract....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”