Goede avond iedereen,
Mijn partner en ik hebben 5 jaar geleden een woning gekocht, en hebben nu na 9 jaar besloten een punt achter onze relatie te zetten. Wij zijn niet getrouwd maar hebben wel een wettelijk geregistreerd samenlevingscontract. Zij heeft ondertussen de woning verlaten en woont nu bij haar tante, ze heeft de minderjarige kinderen bij mij achter gelaten. De reden van de breuk ligt grotendeels bij haar omdat zij niet met onze kinderen kan omgaan( drukte, stress, verplichtingen, weinig vrije tijd). Ze heeft een zwaar psychiatrisch verleden door misbruik in haar jeugd, en krijgt voor het minste woede uitbarstingen tegen mij en de kinderen.
Eerst waren we overeengekomen dat ik in het huis mocht blijven wonen gedurende 6 jaar omdat ik ook nog co-ouderschap heb op 2 kinderen uit een vorige relatie, tot deze 18 jaar waren. Zij ging dan in een appartement van haar tante wonen, zolang ik de woning nog nodig had. Ik zou dan ondertussen de gezamelijke lening alleen afbetalen. Nu begint ze slechts na 2 weken al andere taal te gebruiken onder invloed van haar tante die een groot deel van het huis heeft betaald (60%), via schenking aan mijn partner. Nu wil ze dat ik haar uitkoop(wat ik niet kan) of zij mij, en zij wil nu ook direct terug in de woning komen wonen met de kinderen, en wil dat ik onmiddellijk vertrek. We waren overeengekomen om als vrienden uit elkaar te gaan, en nu anderen zich ermee gaan moeien blijkt dit opeens niet meer mogelijk.
Dus nu zit ik met enkele vragen...
- Kan ze mij omdat ze meer dan 50% van de woning bezit eruit laten zetten, of de woning te koop zetten zonder mijn toestemming, want daar dreigt ze nu mee.
- Kan ze mij gedwongen uitkopen als ik dat niet wil, of kan ik een verkoop van de woning tegenhouden zolang ik erin woon met de kinderen?
- Als zij mij uitkoopt wil ze enkel de helft betalen van het reeds afbetaalde bedrag van de lening. Dit is juist wat ik niet wil want de woning is nu 130.000€ meer waard dan 5 jaar geleden, dan loop ik zo al 65.000€ mis. Ik weet dat zij eens in het bezit van het huis dit ook wil verkopen want het is veel te groot voor haar(5 slaapkamers). Dan maakt zij zo maar even 130.000€ winst op mijn rug.
- Kan ik stappen ondernemen tegen haar omdat zij de woning en haar kinderen heeft verlaten, en haar eventueel de toegang laten ontzeggen?
- Kan ik of mijn partner de woning te koop zetten zonder dat de andere partner dat wil?
- Kan zij mij verplichten om de woning met haar week om week te ruilen, zodat ik dan een week ergens anders onderdak moet zoeken?
Ter info, er zijn geen redenen zoals partnergeweld geweest die aanleiding zouden kunnen geven tot eventuele uitzetting.
Ik weet het, het zijn veel vragen maar zit nu wel met een beetje angst want ik heb al eens ongewild een vechtscheiding meegemaakt, ook door de schuld van familie die zich begon te moeien. Ik heb dus ook helemaal geen zin in nog eens een vechtscheiding door te maken, maar wil wel weten wat mijn rechten zijn.
Reeds bedankt voor de mensen die me eventueel goed kunnen inlichten over wat me te wachten staat.
Jimmy