Onderlinge overeenkomst

Charlotte2006
Topic Starter
Berichten: 2

Onderlinge overeenkomst

#1 , 03 jul 2007 11:13

Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen. Ik zou bij hem gaan wonen gezien hij eigenaar is van een huis.
We kiezen voor feitelijk samenwonen. We hebben elk een kind uit een huwelijk.

Indien we een onderlinge overeenkomst maken
- dat ik 100eur huur betaal
- dat wij een gemeenschappelijke rekening openen voor onkosten (eten, elec, telefoon, internet, water, familale verzekering, enzo)
- dat hij mijn dochter en ik niet zomaar op straat kan zetten indien de relatie afspringt maar ons 3 maand de tijd geeft
- dat wij een inventaris hebben van elk zijn goederen
- dat er iets in staat bij overliijden partner
en deze laten registreren, is dat dan wettelijk aanvaard? Ik bedoel daarmee, ben ik beschermd? Ik wil mijn dochter en mezelf beschermen dat hij ons niet van de ??n op de andere dag kan buitenzetten of mijn onroerende goederen ontvreemt.

En hoe regel je best met overlijden?

Kan iemand me misschien een voorbeeld sturen van zulk contract?

Thanks!

Groetjes
Charlotte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 05 jul 2007 23:09

tja, dit laten registreren heeft geen enkel nut, verleend enkel vaste datum (een datum die niet kan tegengesproken worden). Als uw onderhands contract een datum vermeld verkrijg je zelfde resultaat.

De huur, gemeenschappelijke rekening, inventaris zijn perfect afdwingbaar MITS de 'omweg' van een rechtbank, is een contract met overeengekomen bewijselementen.

Het feit dat hij u niet uit zijn woning mag zetten is iets anders. Als u het formuleert als een huur van een hoofdverblijfplaats is in principe de regeling van opzeg van toepassing (is 6 maanden) maar ik twijfel of er kan sprake zijn van woninghuur als de eigenaar er ook zijn domicilie heeft. Dit best een navragen bij notaris/advocaat/justitiehuis.

Dergelijke overeenkomst cr?ert geen erfrecht, geen rechten bij overlijden. Daartoe moet u trouwen of een wettelijke samenwoning aangaan, bij dit laatste erft u het vruchtgebruik over de hoofdverblijfplaats. Niets meer.

Wettelijke samenwoning doet u via een verklaring op de burgerlijke stand. Deze wettelijke samenwoning kunt u aanvullen met inventaris.

YoeriS
Berichten: 271

#3 , 10 jul 2007 15:54


Het feit dat hij u niet uit zijn woning mag zetten is iets anders. Als u het formuleert als een huur van een hoofdverblijfplaats is in principe de regeling van opzeg van toepassing (is 6 maanden) maar ik twijfel of er kan sprake zijn van woninghuur als de eigenaar er ook zijn domicilie heeft. Dit best een navragen bij notaris/advocaat/justitiehuis.
Er is geen dwingende bepaling die zoiets verbiedt, de woninghuurwet omschrijft zichzelf als:
1.?1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt. Een woning is elk roerend en onroerend goed of een deel ervan dat tot hoofdverblijfplaats van de huurder is bestemd.

Denk ook maar aan huurovereenkomsten tussen inwonende kotbaas en student (soms hoofdverblijfplaats, soms ook gemene huur), of kamerhuur.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”