Trouwen tussen verschillende nationaliteit: waar en gevolgen

TripleOrange
Topic Starter

Trouwen tussen verschillende nationaliteit: waar en gevolgen

#1 , 17 dec 2013 11:20

Beste,

Ik ben Belg en ik wil trouwen met mijn Portugese vriendin. We wonen momenteel in Spanje (allicht maar voor 2 jaar, daarna weten we nog niet waar we heen trekken).

Dat lijkt nogal gecompliceerd dus ik heb een aantal vragen hieromtrent:

1. Waar trouwen

Kunnen wij zomaar trouwen waar we willen? Stel, indien we trouwen in Portugal, worden we dan door de Spaanse of Belgische overheid ook gezien als een getrouwd koppel?

2. Gevolgen voor successierechten

Stel we wonen in Spanje en ik kom te overlijden (of omgekeerd, mijn vriendin komt te overlijden). Ik heb een huis in België en m'n vriendin heeft een huis een Portugal. We bezitten (nog) geen vastgoed in Spanje.

Aan welke overheid moet de overlevende dan successierechten betalen? Aan de Belgische? Aan de Spaanse? Aan de Portugese? Wordt hierin onderscheid gemaakt tussen verschillende assests (cash, aandelen, vastgoed, ...) ?

Hopelijk kan iemand me hier verder helpen :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 dec 2013 08:36

“Art.30.§ 1. Een buitenlandse rechterlijke beslissing of authentieke akte moet worden gelegaliseerd om in België geheel of bij uittreksel, in origineel of bij afschrift, te worden voorgelegd. De legalisatie bevestigt slechts de echtheid van de handtekening, de hoedanigheid waarin de ondertekenaar van het stuk heeft gehandeld en, in voorkomend geval, de identiteit van het zegel of de stempel op het stuk...Art.34. § 1. Behalve in aangelegenheden waar deze wet anders bepaalt, worden de staat en de bekwaamheid van een persoon beheerst door het recht van de Staat waarvan hij de nationaliteit heeft...Art.46Onder voorbehoud van artikel 47 worden de voorwaarden voor de geldigheid van het huwelijk voor elke echtgenoot beheerst door het recht van de Staat waarvan hij bij de voltrekking van het huwelijk de nationaliteit heeft...Art.47.§ 1. De vormvereisten voor de voltrekking van het huwelijk worden beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied het huwelijk voltrokken wordt...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

“Art.78.§ 1. De erfopvolging wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied de overledene bij zijn overlijden zijn gewone verblijfplaats had. § 2. De vererving van onroerende goederen wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied het onroerend goed is gelegen.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”