aankopen onroerend goed met schenking

nicrobe
Topic Starter
Berichten: 1

aankopen onroerend goed met schenking

#1 , 14 dec 2013 22:02

allo,

ik heb een vraag waarbij ik tegenstrijdige antwoorden ontvang van diverse notarissen.

ik ben gehuwd onder het wettelijk stelsel, maar sinds 2003 feitelijk gescheiden via dringende en voorlopige maatregelen vrederechter.
Sindsdien van mijn ex- man niets meer gehoord, alle gezamelijke goederen zijn verdeeld, ook alle spaargelden, eigen rekeningen enz....
echtscheiding is nooit ingezet.
Ik heb van mijn ouders een schenking ontvangen waarmee ik zelf een onroerend goed wil aankopen. Ik wil het kopen onder de vorm van herbestemming van schenking en hoef ook geen lening aan te gaan.
Kan ik dit onroerend goed alleen aankopen zonder dat ik mijn ex-man hierbij betrek ? Is deze koop geldig indien ik deze als eigenaar alleen onderteken ?
Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 dec 2013 00:51

Hetgeen u van uw ouders hebt gekregen is van u alleen. Daar heeft uw man , al dan niet ex , niets mee te maken. U kan dat geld naar eigen goeddunken besteden , ook aan een aankoop van onroerend goed. Zorg wel voor een deftig document van die schenking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

werkstudent
Berichten: 52

#3 , 28 dec 2013 18:09

Om heel zeker en gerust te zijn, kan u best uw echtgenoot volledig onterven. Aangezien u niet officieel gescheiden bent (nooit een vonnis uitgesproken) heeft hij namelijk nog een erfrecht op uw vermogen.

Art. 915bis §3 van het Burgerlijk Wetboek geeft u de mogelijkheid om dat op een relatief eenvoudige manier te doen.
Voorwaarden:
- er is een feitelijke scheiding van minstens 6 maanden op het ogenblik van uw overlijden (ook al bent u dan officieel nog getrouwd), u woont dus minstens 6 maanden gescheiden en bent niet terug gaan samenwonen (dat zou de hele procedure terug "annuleren")
- u hebt een vordering ingesteld tot afzonderlijk verblijf (de rechter hoeft hier daarom niet op ingegaan te zijn, zaak hoeft zelfs niet voor te komen)
- er is een testament waarin u uw echtgenoot volledig onterft

Raadpleeg om heel zeker te zijn, best een advocaat.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 29 dec 2013 10:42

Beter nog : vraag echtscheiding op basis van jarenlange feitelijke scheiding!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”