samenwonend en testament

mikke
Topic Starter
Berichten: 3

samenwonend en testament

#1 , 25 jun 2007 15:40

hallo

ik zit met een groot probleem ik en mijn partner zijn wettelijk samenwonend , hij is ernstig ziek geworden
hij is ook de enige eigenaar van ons appartement wat gebeurt er met mij als hij zou sterven ,hebben zijn kinderen(zij zijn erfgenamen) het recht van mij buiten te zetten of moet er een testament gemaakt worden
Ik hoop dat het niet zo ver komt
groetjes :cry:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 25 jun 2007 18:45

Als u wettelijk samenwonend bent (u deed een verklaring bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar uw woont), bent u ook erfgenaam sinds 18/7/2007, namelijk van het vruchtgebruik van de gezinswoning en van het daarin aanwezige huisraad (daarbij speelt het geen rol wie eigenaar was of in welke verhouding).

Met een testament kunt U normaal gezien m??r of anders begunstigd worden; dat hangt af van de waarde van het huis en van andere goederen.

mikke
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 25 jun 2007 21:46

bedankt voor het antwoord je weet niet wat een gerustelling dit is voor mij en kunnen de kinderen daar echt niets aan veranderen meen je dit echt
dankbare groetjes

Reclame

mikke
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 26 jun 2007 12:45

bedankt voor het antwoord je weet niet wat een gerustelling dit is voor mij en kunnen de kinderen daar echt niets aan veranderen meen je dit echt
groetjes

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 26 jun 2007 20:14

Ik begrijp dat het gaat om zijn kinderen en niet de uwe. In dat geval hebben die kinderen wel het recht om te vragen (rechtbank) dat uw vruchtgebruik wordt omgezet in geld of in een (maandelijkse) uitkering.

(gemeenschappelijke kinderen hebben dat recht niet)

Maar zoals gezegd: met een testament kan hij u m??r nalaten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”