Samenwonen met schoonbroer

Juppiter
Topic Starter

Samenwonen met schoonbroer

#1 , 14 nov 2013 22:02

Beste,

Mijn vrouw en ik (en onze 2 kinderen - 1 en 3j) gaan een huis verbouwen.
Gezien de grote en het volume zou dit kunnen dienen als generatiewoning.
Dus onze kinderen kunnen nog bij ons wonen en later kan dit als zorgwoning dienen voor ons.
Nog verre toekomst ...

Op kortere termijn denken we eraan om mijn schoonbroer en zijn vriendin bij ons in te laten wonen en zich hier te domiciliëren. Zij zouden een studio voor zich hebben, met gemeenschappelijke inkom en slechts 1 huisnummer.

1. Kan dit wettelijk?
2. Is het feit dat dit een zonevreemde woning is, een beperking?
3. Zijn er fiscale gevolgen (loon en belastingen)?
4. Zijn er nog andere gevolgen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 14 nov 2013 22:46

Met slechts één huisnummer vormen alle personen die op dit adres gedomicilieerd zijn, één gezin.
Met alle gevolgen vandien voor toelagen, in geval van schulden, enz.
Kom je niet in aanmerking voor een stedenbouwkundige vergunning om de studio af te spiltsen, zodat je 2 huisnummers hebt?

Juppiter
Topic Starter

#3 , 15 nov 2013 20:23

2 huisnummers kan niet, bij een zonevreemde woning is dit niet mogelijk

onze architect wist gisteren te vertellen dat een studio niet zou mogen, maar gewoon een slaapkamer wel
maar hij kon dit niet staven

je vind vrij veel informatie over kangoeroe wonen of zorgwonen of meergeneratie, maar bij ons is het in eerste instantie niets van dat, aangezien het een (schoon)broer met zijn vriending is

grtz

Reclame

Oude Belg

#4 , 16 nov 2013 14:14

Een slaapkamer kan nooit beschouwd worden als domicilie. Iedereen op dit adres vormt dan één gezin (zie post Tope). Niet doen dus.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 nov 2013 21:02

Als uw schoonbroer ouder is dan 60 jaar dan gaat het misschien wel.

Juppiter
Topic Starter

#6 , 17 nov 2013 22:17

hij is +-7j jonger dan mij (net van de hoge school af), dus zorgwonen kan niet

oke dus 1 huisnummer is 1 gezin
Maar mag dit dan in de vorm van een studio (of is dat tegen de noemer - 1 gezin)?
Wat zijn de nadelen van 1 gezin te vormen?

is dit dan bijvoorbeeld 1 belastingsbrief?
waardoor zij bij latere aanvragen ook een groot inkomen zullen zien staan en dus in hogere schalen vallen bij alles wat inkomenafhankelijk is (premies, kinderopvang, ...)

groeten

Juppiter
Topic Starter

#7 , 25 nov 2013 23:53

Kan er mij iemand helpen met wat de juiste impact is?

groeten
Olaf

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 nov 2013 00:13

Het is een EENGEZINSWONING dus juridisch zijn daar een aantal consequenties aan verbonden.
Alles wat daar staat is van iedere (volwassen) bewoner en kan dus allemaal in beslag genomen worden bij schulden.
Voor een aantal zaken zal u één belastingsaanslag krijgen.
Voor personenbelasting zal het verschil zijn tussen gehuwd, wettelijk en feitelijk samenwonend ..... maar dat is niet direct mijn vakgebied.

giserke

#9 , 26 nov 2013 01:51

Vlaanderen promoot kangoeroe wonen, om de kosten van de gezondheidszorg in te dijken, maar veel gemeenten geven geen toestemming om een woning te verbouwen naar een kangoeroewoning.

Hier meer info: http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... /Zorgwonen

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”