huwelijk met illegaal

Tunibe
Topic Starter

huwelijk met illegaal

#1 , 16 jan 2006 14:54

Hallo,
Ik (Belg) ken mijn vriendin (Tunesisch) nu al meer dan 2 jaar en sedert vorige zomer maken wij plannen om te trouwen.
Wij hebben ons via een advocaat ingelicht betreffende de benodigde documenten (mijn vriendin verblijft illegaal in belgie, zij woont samen met mij en visum is vervallen) welke wij ook hebben verzameld. Ook heeft onze advocaat reeds een procedure opgestart om verlenging van verblijf aan te vragen (de politie is reeds bij ons langs geweest om vast te stellen dat zij bij mij verblijft, nadien zijn we bij de gemeente om een document geweest dat dit te kennen geeft)
Maar toen wij vorige week naar de gemeente gingen om de aanvraag voor het huwelijk te doen werd dit geweigerd : we hebben 2 bijkomende papieren nodig (kunnen we voor zorgen) maar het grootste probleem is dat ze het bewijs van domicile niet aanvaarden. De reden is dat dit is opgemaakt door het consulaat te Brussel, maar voor de ambtenaar moet dit uit Tunesie komen (aangezien zij daar nog is gedomicilieerd). Wij hebben dit reeds vorige zomer geprobeerd maar in Tunesie willen ze dit niet meegeven aan haar broer, vader, enz. Zij moet dit persoonlijk gaan aanvragen - wat niet mogelijk is aangezien zij hier verblijft en indien ze zou vertrekken niet meer kan weerkeren. De gemeente verlicht er ons toe om dit document op illegale wijze (smeergeld) te bemachtigen waar ik tegen ben. Wij zijn nu hopeloos... wie kan ons helpen? wat moeten wij doen? moeten we ergens schrik voor hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
slokie
Berichten: 5

#2 , 16 jan 2006 16:18

maar vergeet het...
Heb hier dagen en nachten alle wetten en omzendbrieven zitten uitpluizen...
Ik wens jullie het allerbeste.

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 16 jan 2006 18:44

ik begrijp niet goed waarom je er tegen bent iets te doen in een land waar dat de normale gaan van zaken, terwijl je hier iets doet waar zelfs gerechtelijke gevolgen kunnen van komen.
illegalen onderdak geven is in belgie nog steeds bij wet verboden.
smeergeld betalen is in tunesie de normale gaan van zaken.
maar je loopt nu wel de kans dat je huwelijk word gezien als een schijnhuwelijk.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 17 jan 2006 10:14

Hallo,
Ik (Belg) ken mijn vriendin (Tunesisch) nu al meer dan 2 jaar en sedert vorige zomer maken wij plannen om te trouwen.
Wij hebben ons via een advocaat ingelicht betreffende de benodigde documenten (mijn vriendin verblijft illegaal in belgie, zij woont samen met mij en visum is vervallen) welke wij ook hebben verzameld. Ook heeft onze advocaat reeds een procedure opgestart om verlenging van verblijf aan te vragen (de politie is reeds bij ons langs geweest om vast te stellen dat zij bij mij verblijft, nadien zijn we bij de gemeente om een document geweest dat dit te kennen geeft)
Maar toen wij vorige week naar de gemeente gingen om de aanvraag voor het huwelijk te doen werd dit geweigerd : we hebben 2 bijkomende papieren nodig (kunnen we voor zorgen) maar het grootste probleem is dat ze het bewijs van domicile niet aanvaarden. De reden is dat dit is opgemaakt door het consulaat te Brussel, maar voor de ambtenaar moet dit uit Tunesie komen (aangezien zij daar nog is gedomicilieerd). Wij hebben dit reeds vorige zomer geprobeerd maar in Tunesie willen ze dit niet meegeven aan haar broer, vader, enz. Zij moet dit persoonlijk gaan aanvragen - wat niet mogelijk is aangezien zij hier verblijft en indien ze zou vertrekken niet meer kan weerkeren. De gemeente verlicht er ons toe om dit document op illegale wijze (smeergeld) te bemachtigen waar ik tegen ben. Wij zijn nu hopeloos... wie kan ons helpen? wat moeten wij doen? moeten we ergens schrik voor hebben?
KAN U document van het Consulaat niet laten 'legaliseren' op het Ministerie van Buitenlandse Zaken?

FOD Buitenlandse Zaken
Dienst Legalisatie
Karmelietenstraat 27
1000 Brussel
Tel. 02/501.80.12 tot 17

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 17 jan 2006 10:47

KAN U document van het Consulaat niet laten 'legaliseren' op het Ministerie van Buitenlandse Zaken?

daar het hier om iemand gaat die illegaal in belgie verblijft en deze papieren wil gebruiken om te huwen, iets dat haar dan een wettelijke verblijfvergunning en zelfs de belgische nationaliteit bezorgd, de ik dat deze dienst niet echt zal meewerken. zeker niet nu een minister heeft gezegt dat illegalen helpen een strafbaar feit is.

er is wel een andere mogelijkheid. ginder huwen en dan als gehuwt koppel terug komen, wel zorgen dat je alle papieren van hier uit mee hebt en via consulaat van belgie ginder huwen.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 17 jan 2006 12:25

De nationaliteit kan men 'ten vroegste' NA 3 jaar aanvragen.

Het feit dat men hier illegaal verblijft, bekend nog niet dat men niet kan huwen!

Huwen, met wie en waar men wil, is een mensenrecht!

Tunibe
Topic Starter

#7 , 17 jan 2006 12:54

Beste Lex en sperwer

bedankt voor je info

dat document hebben we al laten legaliseren maar op gemeentehuis wordt niet aanvaard omdat niet uit land van oorsprong komt (en dus de legalisatie ook niet van ginder komt)

Laat me nog even duidelijk zijn : het is ons niet om een verblijfsvergunning te doen, we willen echt wel trouwen. Mijn vriendin is reeds meerdere jaren hier , niet te onderscheiden van gewone vlamingen en spreekt vloeiend nederlands

ik weet wel nog al laatste mogelijkheden kunnen we verhuizen en het in een andere gemeente proberen of ginder gaan trouwen maar er moet toch nog iets anders mogelijk zijn...?

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 17 jan 2006 14:39

Huwen, met wie en waar men wil, is een mensenrecht!

deze regel word bijna dagelijks overtreden door de belgische staat met haar wet op schijnhuwelijken

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 18 jan 2006 19:54

Huwen, met wie en waar men wil, is een mensenrecht!

deze regel word bijna dagelijks overtreden door de belgische staat met haar wet op schijnhuwelijken
Aan U om te oordelen!

Art. 8 - Recht op eerbiediging van priv?leven, familie- en gezinsleven
1. Een ieder heeft recht op respect voor zijn priv?leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn
correspondentie.
2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij
de wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale
veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van
wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de
bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.(EVRM=Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens)

Art. 12 - Recht te huwen
Mannen en vrouwen van huwbare leeftijd hebben het recht te huwen en een gezin te stichten volgens de
nationale wetten die de uitoefening van dit recht beheersen.(EVRM)

Art. 14 - Verbod van discriminatie
Het genot van de rechten en vrijheden die in dit Verdrag zijn vermeld, moet worden verzekerd zonder enig
onderscheid op welke grond ook, zoals geslacht, ras, kleur, taal, godsdienst, politieke of andere mening,
nationale of maatschappelijke afkomst, het behoren tot een nationale minderheid, vermogen, geboorte of
andere status.(EVRM)

Art. 18 - Inperking van de toepassing van beperkingen op rechten
De beperkingen die volgens dit Verdrag op de omschreven rechten en vrijheden zijn toegestaan, mogen
slechts worden toegepast ten behoeve van het doel waarvoor zij zijn gegeven.(EVRM)


Artikel 2 - Vrijheid van verplaatsing
2. Een ieder heeft het recht welk land ook, met inbegrip van het eigen land, te verlaten.(Protocol Nr. 4, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens)

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 18 jan 2006 21:32

als twee mensen die sinds jaren in Belie wonen de ?ne is Belg de andere ilegaal in het land met mede weten van alle instanties. en geen van beide van zin is het land te verlaten, waarom doet men dan zo moeilijk over dat ??n stom papier. tenzij om dit huwelijk tegen te houden.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#11 , 18 jan 2006 21:56

Beste Lex en sperwer

bedankt voor je info

dat document hebben we al laten legaliseren maar op gemeentehuis wordt niet aanvaard omdat niet uit land van oorsprong komt (en dus de legalisatie ook niet van ginder komt)

Laat me nog even duidelijk zijn : het is ons niet om een verblijfsvergunning te doen, we willen echt wel trouwen. Mijn vriendin is reeds meerdere jaren hier , niet te onderscheiden van gewone vlamingen en spreekt vloeiend nederlands

ik weet wel nog al laatste mogelijkheden kunnen we verhuizen en het in een andere gemeente proberen of ginder gaan trouwen maar er moet toch nog iets anders mogelijk zijn...?
INDIEN het document gelegaliseerd werd door het Min. van Buitenlandse Zaken, dan kan het Min. van Binnenlandse Zaken (in dit geval de gemeente) dit document niet weigeren.

Het origineel moet door een be?digd vertaler vertaald zijn, en voorzien zijn van de nodige stempel(s) van de rechtbank!

Misschien iets voor www.kafka.be ?

Gast
Topic Starter

#12 , 19 jan 2006 08:06

Lex

dit is een thoreties vraag van mij in verband met deze mensen hun mogelijkheiden. als zij nu samen een kind hebben dat door beide erkent is voor de wet. heeft de moeder dan geen recht op een verblijfsvergunning .

Sperwer

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#13 , 19 jan 2006 08:34

Art. 21. ? 1. Mag nooit worden teruggewezen, noch uitgezet uit het Rijk: 2? de vreemdeling...die het ouderlijk gezag als ouder of voogd uitoefent... ten aanzien van minstens ??n kind dat op een regelmatige manier in Belgi? verblijft.(15 december 1980, Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen).

Tunibe
Topic Starter

#14 , 23 jan 2006 08:29

Bedankt allemaal voor jullie reactie
Dat geeft ons echt terug de hoop en de moed om niet op te geven..

Ik weet dat als we een kind hebben dit kind automatisch de Belgische nationaliteit krijgt en de moeder (dus de illegale) op die manier niet van haar kind kan worden onttrokken en op die manier verblijfspapieren krijgt... maar nogmaals het gaat hier niet om de papieren en we zijn ook nog niet van plan een kind te hebben, maar we willen alles op zijn tijd en eerst trouwen.

Een vraagje ivm antwoord van Lex :
Dit document is nu afgegeven door het consulaat te Brussel, in het Frans, met de nodige Tunesische fiscale zegel en dan nog door het ministerie van Buitenl Zaken gelegaliseerd.
Nu moet ik dit document (net als de andere die ik heb) laten vertalen door een beedigd vertaler en dan?? u spreekt over stempels van rechtbank? Dit snap ik niet zo goed
Alvast bedankt

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#15 , 23 jan 2006 10:01

De handtekening van een be?digd vertaler moet worden gelegaliseerd door de voorzitter van de rechtbank waarbij hij werd be?digd.

De legalisatie bij de rechtbank is gratis.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”