Partner met schuldenlast

Annietje
Topic Starter
Berichten: 2

Partner met schuldenlast

#1 , 27 sep 2013 13:01

Mijn dochter huurt sinds enkele maanden een appartement (beider namen staan op huurcontract) met haar vriend, die schulden heeft en in budgetbeheer zit. Hij huurt een appartement waarvan de huur afloopt einde van de maand (er is ook nog een rechtszaak met verhuurder omtrent onbetaalde huur). Vanaf dan zal zijn domicilie ook op de gezamelijke woonst staan. Ze hebben geen samenwooncontract of dergelijke. Wij hebben het merendeel van de inrichting van het appartement verzorgd (toestellen, meubels, ... wat me nog hadden staan of gekocht hebben) en onze dochter ook een deel. We vrezen ervoor dat hun relatie geen lang leven beschoren is en dat de vriend van onze dochter nooit enig financieel inzicht zal hebben. Rekeningen werden door hem weggeborgen en daarmee was voor hem de kous af. Hij is momenteel in budgetbeheer (OCMW) maar dat kan hij stopzetten gezien de schulden niet al te hoog zijn. Hij vindt ook dat hij zich onvoldoende kan permitteren en geeft (naar onze bescheiden mening) meer uit dan normaal. Onze dochter verdient een goed loon; hij werkt deeltijds en wil nu terug gaan studeren. Hij is enorm eigenzinnig en luistert naar niemand, ook niet naar onze dochter. Onze concrete vraag is: wat kunnen we doen om te vermijden dat heel de inboedel daar wordt opgeladen door een deurwaarder van zodra hij uit budgetbeheer is en nieuwe schulden maakt zonder medeweten van onze dochter.
Ik lig hier wakker van. Dank voor uw adviezen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 27 sep 2013 14:50

Indien hij daar gedomicilieerd wordt, in feite ook wanneer door een deurwaarder wordt vastgesteld dat hij daar zijn FEITELIJKE verblijfplaats heeft kan ELKE deurwaarder beslag leggen op ALLE goederen die daar aanwezig zijn.
Uw dochter zal een revindicatieprocedure bij de beslagrechter moeten opstellen.
Gezien beide namen op contract staan zijn BEIDEN hoofdelijk aansprakelijk voor de huurkosten. Indien vriend het terug afstapt zal uw dochter opdraaien voor de volledige huur... ze zal dan in een eigen procedure het teveel betaalde dienen te vorderen voor de vrederechter van de niet willige huurder ( haar vriend).

Ze zijn wel feitelijk samenwonenden maar dat geeft ook wel een aantal rechten en verplichtingen met zich mee. Maar verschillend met gehuwden kunnen ze WEL van elkaar stelen dus diefstal tussen de samenlevenden is wel mogelijk.
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier heel wat info
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... _goed.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Annietje
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 28 sep 2013 18:56

Dank Franciscus voor uw klare uitleg.
Heeft iemand ervaring met revindicatieprocedure aub?

Reclame


Valium
Berichten: 76

#5 , 29 sep 2013 01:00

Dank Franciscus voor uw klare uitleg.
Heeft iemand ervaring met revindicatieprocedure aub?
Ik heb dat eens meegemaakt, maar reeds bijna 30 jaar geleden.
Ik had een lief die al eens bleef slapen en van 1 nacht werden dat er meer.
Zij woonde ergens in ...... maar ook daar verbleef zij met iemand anders ( zij hokte daar ook maar binnen)
Zij had de mogelijkheid gevonden om dubbels van mijn sleutels te laten maken en toen ik naar mijn bureel ging voor een lange dag had zij in 1 van de kleerkasten wat vrouwenkleding gehangen.
Toen ging ze naar de politie en vroeg naar de wijkagent om te komen bestatigen dat zij mede op mijn adres woonde.
Dit lukte haar.
Vanaf toen heb ik nooit meer gezien, wel haar brieven van deurwaarders die met slotenmaker alles was komen opschrijven.
Via advokaat toen klacht neergelegd tegen haar en advokaat stelde onmiddelijk een revendivicatie procedure in.
Door het feit dat ik bij kontrole van politie NIET aanwezig is en politie mij hiervan niet op de hoogte had gesteld en mede door het feit dat ik daar reeds jaren leefde en het mijn appartement was en zij maar enkele weken daar zogenaamd woonde heb ik dat zonder meer gewonnen.
De rechters weten ook dat dit een truk van kromme charel is en zo lopen er een pak wijven rond die niets anders doen , ze zijn psychisch gestuurd en echte mannenhaters.
2 jaar geleden ban ik over dat wijf nog te weten gekomen dat zij een rijke oude vent aan de haak had geslaan, deze had al haar schulden betaald - een testament opgemaakt dat zij alles zou erven ( had geen kinderen) en hij is nog overleden ook.

Dus : Leg zo vlug mogelijk een klecht neer bij de politie en ga naar een advokaat

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 30 sep 2013 22:53

Eenmaal er beslag is gelegd op goederen die aan uw dochter toebehoren, kan zij - met het bewijs van eigendom - vragen dat haar goederen worden vrijgegeven.

Dit gebeurt per dagvaarding.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”