samenwonend uit elkaar

f.d.s
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: OVL

samenwonend uit elkaar

#1 , 08 jun 2007 11:50

Ik en mijn partner hebben besloten uit elkaar te gaan. Nu is het zo dat wij niet wettelijk samenwonend zijn, maar wel reeds een huis gekocht hadden.
Welke stappen dien ik nu te ondernemen om zeker alles juist te doen en om mij niet te laten 'pluimen'?
Beiden zouden graag in het huis blijven wonen maar dit zal dus niet lukken. Opties?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 08 jun 2007 12:00

Tontine?

f.d.s
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: OVL

#3 , 08 jun 2007 13:18

Elk 50% eigenaar. Vruchtgebruik voor de langst overlevende.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 08 jun 2007 14:04

Neem elk een schatter in de hand en neem het gemiddelde van de twee schattingen.A koopt B uit voor de helft van de gemiddelde geschatte prijs.
Afhankelijk van de zuurtegraad in uw relatie is aan u beiden om uit te maken wie zal moeten vertrekken,?indien er geen overkomst mogelijk is, zal de woning openbaar verkocht worden. U zal dan wel effe voorbij de rechtbank moeten passeren, een openbare verkoop zal minder opbrengen, en in dat geval bent U beiden nog verder van (uw eigen ex-)huis.

Zo dus, ofwel kiest u geld voor u eieren of u kiest eieren voor uw geld.
Een notaris kan hierbij helpen bemiddelen.

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#5 , 24 jun 2007 23:14

Je kan de hulp inschakelen van een bemiddelaar in familiezaken. Deze kan jullie informatie geven omtrent de verschillende mogelijkheden en zorgt ervoor dat jullie onderhandelingen op zo'n manier verlopen dat ieder aan het einde van de rit zich kan vinden in de gemaakte afspraken.

PS. Niet alle notarissen zijn bemiddelaars in familiezaken. Je dient een speciale opleiding gevolgd te hebben om je bemiddelaar te mogen noemen. Naast notaris-bemiddelaars zijn er ook advocaat-bemiddelaars en welzijnswerkers-bemiddelaars.

Voor adressen en meer informatie:
www.juridat.be/bemiddeling
www.bemiddelingvzw.be

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”