feitelijk samenwonen en 1 persoon is eigenaar v/d woning

mike777
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Dendermonde

feitelijk samenwonen en 1 persoon is eigenaar v/d woning

#1 , 06 jun 2007 20:53

mijn situatie;ik ben 9jaar eigenaar van een woning heb deze gerenoveerd en heb 5jaar samen met mijn ex-vrienden samengewoond(zonder contract of huwelijk) de woning en lening staan op mijn naam we hebben geen gemeenschappelijke rekening en ik betaalde alle onkosten voordat we gingen samenwonen heeft mijn ex-vriendin wel enkele fakturen betaald die op onze beide namen stonden en ook enkele op mijn naam gefactureerd werden ook heeft ze meegeholpen bij de renovatie werken nu eist mijn ex-vriendin 125.000euro op de meerwaarde die de woning nu zou hebben kan dit?bij het verlaten van de woning heeft ze ook verschillende toestellen meegenomen die op mijn naam zijn aangekocht,wat kan ik hier aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 jun 2007 16:48

Art.551.Alles wat met de zaak verenigd wordt en ??n lichaam ermee uitmaakt,behoort de eigenaar toe...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.555.Indien de beplantingen, gebouwen en werken zijn tot stand gebracht door een derde met zijn eigen materialen, heeft de eigenaar van het erf het recht die voor zich te behouden, ofwel de derde te verplichten ze weg te nemen...Indien de eigenaar verkiest die beplantingen en gebouwen te behouden, moet hij de waarde van de materialen en het arbeidsloon vergoeden, zonder dat de min of meer belangrijke vermeerdering der waarde, die het erf kan hebben verkregen, in aanmerking komt...?(B.W.).

INDIEN en in de mate dat uw vriendin BEWIJST wat ze in uw huis investeerde kan zijn dus hiervoor vergoeding vorderen,zonder evenwel aanspraak te kunnen maken op een ?meerwaarde?.

[593...In de revindicatie gaat de eiser ervan uit eigenaar te zijn van het (onroerend) goed en als zodanig vordert hij de teruggave ervan...In het Ontwerp Nieuw B.W.(Ned.) wordt de revindicatie als volgt omschreven:?De eigenaar van een zaak is bevoegd haar van een ieder die haar zonder recht houdt,op te eisen?(art.5.1.4).Dit lijkt ons voorlopig de beste omschrijving...],Derine,R.,e.a.,Zakenrecht Deel IB,in Beginselen van Belgisch Privaatrecht(V),DILLEMANS,R. en VAN GERVEN,W.(ed.), Antwerpen Standaard 1974.

Mits u BEWIJST dat de verschillende toestellen die uw vriendin meenam uw eigendom zijn kan u tegen haar een revindicatievordering instellen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

mike777
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Dendermonde

#3 , 10 jun 2007 20:30

Hoe kan ik bewijzen dat zij deze toestellen heeft meegenomen?Politie wou hiervan geen pv opmaken omdat volgens hen het gaat om gemeenschap van goederen indien men samen woont zijn alle materialen gemeenschappelijk en er was geen inbraak.Nochtans heb ik mijn fakturen op mijn naam staan en ondertussen staat haar adres niet meer bij mij.
Wat houd dit juist in een revindicatievordering instellen

Alvast bedankt van de info die je al gegeven hebt

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”