Samenwonen en vruchtgebruik

harley
Topic Starter
Berichten: 10

Samenwonen en vruchtgebruik

#1 , 06 jun 2007 11:27

Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen.
Ik had reeds een huis gebouwd met mijn ex die ik in het verleden
uitgekocht heb, dus huis en lening staan nu op mijn naam.
Mijn huidige vriend zou graag bij mij intrekken.
Natuurlijk wil hij niet tussenkomen in de kosten vh huis en eventuele
veranderingen of aankopen die moeten gebeuren ah huis, hij wil enkel opdraaien voor de vaste kosten wat ik maar terecht vind.
Mijn huis laten hersschrijven terug op beide namen is veel te duur + zit veel geld in van mijn ouders en ook ik heb al een stuk vd lening afbetaald.
Stel dat we een samenlevingscontract opstellen krijgt hij dan het vruchtgebruik of kan dit via wettelijk samenwonen en indien we uit elkaar zouden gaan, kan ik hem dan zomaar de deur wijzen indien hij enkel vruchtgebruik heeft of wordt er dan ook iets verdeeld ?
Mijn vriend is enkel bezorgd dat hij gaat mee afbetalen en als hij het vruchtgebruik heeft en ik hem de deur wijs dat hij dan zijn geld die hij in het huis en lening gestopt heeft kwijt is. Wat ik maar normaal vind, ik zou ook zo reageren.
Graag had ik hiervoor een hele goeie oplossing gevonden.
Alle tips zijn welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 jun 2007 14:04

Bij wettelijk samenwonen erft , sinds kort , de langstlevende partner automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning , zonder eigenaar te worden. Indien u kinderen heeft , erven die de woning - voorlopig wel in blote eigendom.Bij geen kinderen : uw familie , broers, zusters.
Indien U de wettelijke samenwoning stopzet , eindigt ook die automatische vererving en kan U uw vriend 'buitenzetten'. U kan uw vriend ook via testament meer laten erven dan het vruchtgebruik , maar ook hem dat vruchtgerbuik afnemen. U bent en blijft nog altijd baas over uw huis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

harley
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 06 jun 2007 14:42

Thx Wanthon

Indien mijn vriend zich zou inkopen in het huis moet het huis dan
geschat worden en moet hij mij daarvan dan de helft betalen of wordt
dit in verrekening gebracht met de lening ?

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”