Mijn vriendin en ik wonen nu zo'n 3 jaar samen. Het huis heeft ze gekocht met haar toenmalige vriendin, en nadien overgezet op haar naam. Ze heeft daar toen veel notariskosten voor moeten betalen, en ziet het dus niet zitten om dat opnieuw te doen en het huis bij op mijn naam te zetten. Ik betaal wel al 3 jaar de helft van de lening mee af, maar heb dus op dit moment geen enkel recht op het huis. Als we uit elkaar gaan, is het alsof ik die 3 jaar gewoon een huis gehuurd heb. Ik heb ook een deeltje meebetaald aan de renovatie van de gevel, maar we hebben op papier gezet hoeveel dat was en dat ik dat terugkrijg moesten we uit elkaar gaan.
Mijn vraag: wat kan ik doen om niet de rest van mijn leven 'huur' te betalen en ook rechten op te bouwen op het huis? Trouwen is geen optie, en het huis op de twee namen zetten dus ook niet, tenzij ik alleen de notariskosten daarvoor draag. Zijn er nog andere mogelijkheden die minder kosten? We zijn feitelijk samenwonend, ik weet niet of wettelijk samenwonen iets zou helpen?
Alvast bedankt voor alle tips!