feitelijk samenw: huis van vriend, lening samen betaald

Tanja
Topic Starter
Berichten: 1

feitelijk samenw: huis van vriend, lening samen betaald

#1 , 03 jun 2007 17:40

Hallo, even kort mijn situatie: Al 13 jaar samen met vriend. Vriend kocht bouwgrond (ik studeerde toen nog), huis gebouwd, kindje gekregen. Maar ik voel me erg ongelukkig over mijn situatie, want ik betaal ??n lening af (75000) en mijn vriend een andere lening (50000). Hij heeft meer geld in het huis gestoken, maar ik heb toch ook veel betaald. Hij verdient veel meer dan ik en ik sta in voor het huishouden en ons dochtertje. Hoe kan ik mij veiligstellen indien hij komt te overlijden? Indien hij me meostlaten zitten? Ervan uitgaande dat hij vindt dat eht 'zijn' huis is... ;(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 jun 2007 18:49

"Hij vindt dat het zijn huis is" ...............

Het is zijn huis. Ondanks het feit dat U mee afbetaalt heb jij geen deel in dit huis. Als feitelijk samenwonende staat U zwak. Indien uw vriend overlijdt heeft U NIETS!!!! Het is uw kind die erft van uw vriend, met mogelijkheid dat U uit huis gezet wordt.
Momenteel : vermits U geen mede-eigenaar bent , heeft U nooit de fiscale aftrek kunnen doen van uw kapitaalsaflossingen.
Wat U kan doen :
1. uw vriend maakt een testament waarbij U minstens het vruchtgebruik erft , zodat U kan blijven wonen.
2. Laat U op het gemeentehuis registreren als 'wettelijk samenwonenden' zodat U automatisch het vruchtgebruik erft van de gezinswoning.
3. Best van al : het wordt tijd dat U trouwt. En mits huwelijkscontract wordt U eigenaar voor de helft van de woning.
Bespreek de zaak best eens met uw vriend en ga eens tot bij een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”