Recht op auto?

Natafanneke
Topic Starter

Recht op auto?

#1 , 12 jan 2006 16:18

Hallo,

De situatie is als volgt : Mijn vriendin en ik hebben een paar jaar geleden een nieuwe wagen gekocht op beide namen. We woonden gewoon samen en waren dus niet getrouwd.
De afbetaling gebeurde alleen door mij. Nu zijn we sedert een jaar uit elkaar en ik heb toen gewoon de lening op haar naam laten zetten en zij betaalt de auto nu verder af.

Mijn vraag : Kan ik mijn deel van de auto opeisen?

Alvast bedankt!
Grtz
xxx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 18 jan 2006 21:38

Had U een 'samenlevingscontract'?

Op wie zijn naam was de auto ingeschreven?

gescheiden vaders
Topic Starter

#3 , 18 jan 2006 22:23

Net zoals gehuwden hebben ook samenwonenden een gemeenschap van goederen (= bezittingen die aan beiden toebehoren).

De auto hoort daar bij, o.a. omdat de D.I.V. maar ??n persoon aanvaardt als inschrijver van een voertuig (nummerplaat) en het dus niet mogelijk is om die op beider namen te zetten.

Op wiens naam de nummerplaat stond, speelt dus geen rol. Belangrijk is op wiens naam de faktuur gezet werd, en eventueel wie de auto afbetaald heeft. Ik zeg "eventueel" omdat het best kan dat er een mondelinge afspraak was "ik de kosten van auto, jij die van het huishouden".

Tenslotte gaat de rechter ook uit van de goede trouw van beide partijen toen de auto gekocht werd: net zoals gehuwden denken ook samenwonenden dat hun relatie voor eeuwig en ??n dag is. Wie de auto inschrijft is dus maar een detail in die relatie.

Mijn voorstel: neem de cataloogwaarde per vandaag en trek daar het openstaande van de lening af: zo krijg je de netto-waarde. Deel die in twee, en vraag de helft aan je ex-vriendin.

Enkel als jullie een gezamenlijke bankrekening hadden voor ALLE kosten van jullie samenwonen (huur, aankoop meubels e.d., aankopen voor het huishouden, verzekering, elektriciteit, verwarming, de reis, tel, enz) kan je ook de allereerste afbetalingen verrekenen. Dan blijkt immers dat de auto door beiden buiten de gemeenschap van goederen gezien werd, als zijnde jouw investering.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 18 jan 2006 22:58

Belangrijk is op wiens naam de faktuur gezet werd, en eventueel wie de auto afbetaald heeft. .
Sedert WANNEER is een factuur een 'eigendomsbewijs'?

gescheiden vaders
Topic Starter

#5 , 18 jan 2006 23:15

Lex, wie een auto koopt krijgt van de garagist een faktuur, en geen "eigendomsbewijs". De rechter gaat uit van de goede trouw van beiden op het ogenblik van de aankoop, zeker voor goederen die na verloop van tijd hun waarde verliezen. Voor een auto is dat de faktuur.

Bij de vereffening en verdeling van de gemeenschap van goederen (om het even: in de rechtbank of via bemiddeling) wordt er enkel over fakturen en afbetalingen gesproken, en niet over eigendomsbewijzen.

Natafanneke zegt dat de faktuur op beider naam staat, en daarom zei ik dat hij geen rekening mag houden met de afbetalingen die hij alleen tot nu gedaan heeft. Enkel als er een gemeenschappelijke bankrekening was en de auto niet betaald werd via die rekening, kan Natafanneke volgens mij aanspraak maken op meer.

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 19 jan 2006 16:33

is het eigendoms bewijs niet het inschrijvings bewijs?

en is de auto tijdens het samen wonen niet gebruikt door beiden
afbetalingen kunnen gezien worden als prijs voor het gebruik van de auto.

ik kan een auto kopen en aan een kind schenken, factuur staat dan op mijn naam maar auto is van dat kind en de inschrijvig staat dus op diens naam en is ook het eigendomsbewijs.

wetgeving handel en wet verkeer

Natafanneke
Topic Starter

#7 , 23 jan 2006 11:05

We hadden geen samenlevingscontract..

Ik kan bewijzen dat ik de auto twee jaar lang afbetaald heb.

Het geld voor de lening ging van mijn persoonlijke rekening. We hadden trouwens geen gezamenlijke rekening.

De nummerplaat stond op haar naam, maar de factuur staat op beide namen.

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 23 jan 2006 11:28

Natafanneke,


je kan altijd proberen op de rechtbank, maar ik vrees dat deze haar niet zal laten betalen. ze zullen waarschijnlijk zeggen dat wat jij hebt betaald word gelijkgesteld aan huur voor het gebruik van de wagen. zij betaalde misschien de verzekering, de wegentaks en het onderhoud van de wagen en hij is ingeschreven als zijnde haar eigendom. hier is geen sprake van uitkopen of overkopen. en tracht op de bank de lening op haar naam alleen te zetten, want als zij niet betaald komen ze aan jou deur kloppen.

Natafanneke
Topic Starter

#9 , 23 jan 2006 13:28

Ja misschien wel, maar ik betaalde ook wel alle andere rekeningen zoals telefoon, electriciteit, water, enzo.. waar ik ook bewijzen van heb.

Ik veronderstel dat ze dat ook kunnen bekijken als tussenkomst in de huur.

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 23 jan 2006 14:52

dat zijn rekeningen die los staan van de auto en waar de rechtbank dus geen rekening mee zal houden. wat je wel kan doen is een globale vraag stellen. maar dan heb je alle rekeningen nodig ook die van aankoop voeding, en moet je kunnen bewijzen dat jij het huishouden deed. anders ga je veel geld uitgeven voor niets. en moet zelf veel meer betaald hebben dan in evenredigheid met jou en haar inkomen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”