Samenwonen met vriendin. Financiele gevolgen?

Tjenne
Topic Starter

Samenwonen met vriendin. Financiele gevolgen?

#1 , 10 jul 2013 14:50

Mijn vriendin en ik willen gaan samenwonen en zouden graag weten wat de financiele gevolgen zijn.
Ik wil bij mijn vriendin intrekken
Hierbij een schets van onze toestand.
Mijn vriendin heeft haar eigen appartement dat zij nu nog afbetaald.
Haar inkomen is van invaliditeit aan het aller maximum (€1500 netto/m )

Ikzelf ben sinds een jaar gescheiden en woonde tot hiertoe alleen in een gehuurd appartement (€750/m )
Ik heb 3 kinderen die bij mijn ex-vrouw wonen in een huis dat mijn eigendom is.
De 2 oudste kinderen werken allebei en komen niet in aanmerking voor allimentatie.
Voor het derde kind betaal ik €200 allimentatie.
Mijn ex betaalt mij €200 als compensatie voor het huis.
Het huis dient verkocht binnen een termijn van 5 jaar.... opbrengst zal gedeeld worden.
Ik werk als bediende met een vast inkomen en firma wagen. (netto inkomen €2000)

Als wij gaan samenwonen zal dit vooral gevolgen hebben voor mijn vriendin haar inkomen?
We zullen misschien zoveel moeten inleveren dat het financieel misschien zelfs slechter wordt?

Wie kan ons raad geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 11 jul 2013 10:27

Haar inkomen is van invaliditeit aan het aller maximum (€1500 netto/m )
Op een inkomen uit invaliditeit worden op voorhand geen voorafhoudingen gedaan. Ik hoop dat U er rekening mee houdt dat er nog een dikke belastingbrief zal volgen. 1500 NETTO lijkt me een zeer groot inkomen uit invaliditeit (tenzij uw vriendin ook een extra-legale uitkering krijgt). Bent U zeker dat in dit bedrag de belastingen reeds verrekend zijn? Invaliden of arbeidsongeschikten betalen geen RSZ, wel belastingen.

Op dit ogenblik zal uw vriendin als alleenstaande beschouwd worden. Indien jullie samenwonen gaat er minstens 500 euro (bruto) van haar inkomen af, vermits uw vriendin dan als samenwonend wordt beschouwd.

Tjenne
Topic Starter

#3 , 11 jul 2013 12:26

Ja klopt hoor is wel een netto bedrag dat ze ontvangt maar wordt nog zwaar belast... :(

Reclame

Tjenne
Topic Starter

#4 , 11 jul 2013 13:46

ik ben de vriendin en idd ik krijg een bruto invaliditeit, maar omdat ik een hypothecaire lening heb lopen en aan pensioensparen doe moet ik dan uiteindelijk met de belastingen wel opleggen maar dat is niet zooo veel hoor, valt goe mee zo ;-)

Mariette

#5 , 11 jul 2013 13:55

Toch goed onderhoren want als je samenwoont is de invalide persoon niet meer alleenstaand maar "persoon ten laste" en gaat de uitkering voor arbeidsongeschiktheid weldegelijk een heel pak naar beneden.
Informeer U voor het exacte bedrag bij uw ziekenkas.

j.demoor

#6 , 12 jul 2013 08:29

“Art.226.Wordt beschouwd als werknemer zonder persoon ten laste aan wie een hogere uitkering kan worden toegekend wegens verlies van enig inkomen, zoals bedoeld in artikel 93, zesde lid, van de gecoördineerde wet, de gerechtigde die bewijst dat hij, hetzij alleen woont, hetzij uitsluitend samenwoont met personen die geen inkomen genieten en niet beschouwd worden als personen ten laste...”(3 JULI 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994).

Zodra uw vriendin en u gaan samenwonen verliest uw vriendin haar hogere uitkering ‘enig inkomen‘.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”