Huwelijk voor de Moskee en huwelijk voor de wet

InLoveWith
Topic Starter

Huwelijk voor de Moskee en huwelijk voor de wet

#1 , 07 jul 2013 19:43

Het is een nogal gevoelig onderwerp, ik zal daarom ook kort & bondig zijn en me strikt aan de "relevante" feiten houden.

Ik ben reeds een aantal jaar getrouwd, dit zowel voor de Belgische Staat als voor de Christelijke kerk. Mijn huwelijk is al een tijdje op sterven na dood. Echt naar iemand anders zoeken deed ik niet, maar een kleine 2 jaar geleden leerde ik dan toch onverwacht iemand kennen, een tijdje later leerde mijn echtgenote op haar beurt iemand kennen...

Op zich niet speciaals, alleen blijven we het onvermijdelijke maar uitstellen, waardoor ik nog steeds bij mijn (ex) partner woon en er nog niet echt sprake is van een echtscheiding. De verhouding blijft cordiaal, we leven gewoon naast elkaar. Zij vermoed van mij dat ik iemand heb, en ik van haar... maar zowel zij als ik hebben geen weet van details. Spanningen zijn er niet, naar de buitenwereld toe zijn wij nog steeds een alledaags koppel...

Mijn nieuwe vriendin krijgt het al een tijdje op de heupen van de situatie, en heeft me voor een ultimatum gesteld. 1 van de voorwaarden van haar ultimatum is een huwelijk. Ze weet dat de scheiding nog in gang moet gezet worden, maar.. ze wil niet wachten en alvast voor haar geloof (ze is Moslim) trouwen.

Nu vraag ik mij af, is dat mogelijk? Ik dacht dat bijv. een kerkelijk huwelijk pas mogelijk was NADAT er een burgerlijk huwelijk heeft plaatsgevonden. Of vergis ik me hierin?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snellemichiel

#2 , 07 jul 2013 20:28

Het burgerlijk huwelijk moet worden voltrokken vòòr het kerkelijk huwelijk. De Belgische grondwet schrijft dit namelijk voor aan zowel Belgen als vreemdelingen.

Art. 21

De Staat heeft niet het recht zich te bemoeien met de benoeming of de installatie der bedienaren van enige eredienst of hun te verbieden briefwisseling te houden met hun overheid en de akten van deze overheid openbaar te maken, onverminderd, in laatstgenoemd geval, de gewone aansprakelijkheid inzake drukpers en openbaarmaking.

Het burgerlijk huwelijk moet altijd aan de huwelijksinzegening voorafgaan, behoudens de uitzonderingen door de wet te stellen, indien daartoe redenen zijn.

InLoveWith
Topic Starter

#3 , 07 jul 2013 22:44

Ik zie de relevantie van dit Artikel 21 eigenlijk niet.

Reclame

snellemichiel

#4 , 08 jul 2013 00:26

Misschien nu wel;

Code: Selecteer alles

Het burgerlijk huwelijk moet altijd aan de <"huwelijksinzegening"> voorafgaan, behoudens de uitzonderingen door de wet te stellen, indien daartoe redenen zijn.
HUWELIJKSINZEGENING
1) Bruiloft 2) Huwelijk 3) Kerkelijke bevestiging van een huwelijk 4) Kerkelijk gebruik 5) Trouwplechtigheid

InLoveWith
Topic Starter

#5 , 08 jul 2013 01:15

Maar kan me "voor de schijn" geen plechtigheid laten plaatsvinden dan?

eylis

#6 , 08 jul 2013 10:13

Even op een rijtje: de wettekst betreffende het burgerlijk huwelijk gaat duidelijk over een christelijk huwelijk.
Een moslim trouwbelofte is is moslim landen het equivalent van wat wij noemen een verloving. Dwz: het gebeurt voor het burgerlijk huwelijk en is een "trouwbelofte" tussen twee personen met een imam als getuige; niet meer, niet minder.

Je MAg dat dus perfect afsluiten, want je schendt er geen enkele europese wet mee. en voor de Moslim gelovigen is het ook perfect correct om het te doen als je nog getrouwd bent met een andere persoon.
Hoe verder?
Je mag voor de moslimtraditie al gerust samenwonen als je deze trouwbelofte hebt ondertekend samen. In die belofte meld je al enkele voorlopige afspraken tussen jullie. Je mag zelfs al zwanger worden, maar het wordt niet aangeraden;
In de meeste landen gebruik je deze periode (duurt meestal een jaar tot twee jaar) bemeubel je je je woning, leer je elkaar kennen ed...
De "verloving" wordt afgebroken zoals ze is opgesteld: samen en voor de imam verklaar je samen er een punt achter te zetten.
Let wel: jullie zijn dan nog steeds niet gehuwd voor de burgerlijke wet.
dus nu kan je perfect een moslim trouwbelofte opstellen met daarbij een fijn feestje.

Mag ik vragen dat alle broodje-aap-verhalen hier niet onder verschijnen. Dit scenario is de reele situatie bij de moslims die een opleiding genoten en behioren tot de middenklasse van de maatschappij; In lagere klassen spelen andere invloeden (religieus fanatisme, machocultuur ed) waardoor deze procedures ook misbruikt kunnen worden.

eylis

#7 , 08 jul 2013 10:23

Oei, er zit een echo op de publicer...
Nog wat info:
In lagere klassen wordt deze moslim trouwbelofte meteen gekoppeld aan een echte trouw (en dan worden vrouwen met dit systeem inderdaad onderdrukt...) In de betere klasse is deze trouwbelofte de periode voor een vrouw om te tonen aan de maatschappij: ik ben "beloofd" aan deze man en mag dus intiem omgaan met hem. Ze krijgt dan ook een bruidsschat, die ze mag houden als de verloving wordt verbroken + een vergoeding als ze reeds intieme betrekkingen hebben gehad. De imam zal dat dan ook vragen aan de man (heeft u uw verloofde "genoten")
De bruidsschat blijft ook eigen bezit van de vrouw die ze nooit zal moeten gebruiken voor huishouden, opvoeding kinderen of wat dan ook.
Ook een vrouw mag de verloving verbreken zonder probleem. slimme (armere ) meisjes laten zich dus een paar maal verloven voordat ze echt trouwen en brengen zo een mooi eigen vermogen bij elkaar :-)
Hier wordt door moslims niet openlijk over gepraat , maar het is echt wel zo...alleen als je diep doordringt in het familiale weefsel en vertrouwen wint, kom je dit te weten.
Maar dus nogmaals: dit gaat over de sociale middenklasse!

snellemichiel

#8 , 08 jul 2013 12:41

Ik denk niet dat de redenering voor art.21 zo kort door de bocht genomen mag worden als enkel geldig voor het christelijk geloof.
Dit zou dus eigenlijk beweren dat het moslim geloof dit wel zou mogen en dat zou dan toch wel erg in strijd zijn met het gelijkheidsbeginsel.
Want dan wordt iemand met het christelijk geloof niet gelijk behandeld als iemand met het islamistisch geloof, die redenering lijkt me dan ook zeer onwaarschijnlijk.

Zoals je zegt een soort van verloving of samenlevings-belofte zou dan wel weer kunnen zolang er GEEN religieuze plechtigheden hebben plaats gevat dat zou dan wel weer tegen de grondwet zijn.
Voor de schijn kan me dus een soort van 'feestje' geven maar geen religieuze plechtigheden!

Als ik met niet vergis hebben onze Nederlandse buren dezelfde wetgeving, alleen staat het voor hun in het burgerlijk wetboek en niet in de grondwet.
En is daar ooit eens een moskee in opspraak zelfs over gekomen toch al enkele jaren geleden.

Doe je dit wel ben je strafbaar bezig meer bepaald artikel

Art. 267. van het belgisch straf wetboek

(Ieder bedienaar van een eredienst die een huwelijk inzegent vóór de voltrekking van het burgerlijk huwelijk, wordt gestraft met geldboete van vijftig tot vijfhonderd [euro].) <W 03-08-1909, enig art.> <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002> (Deze bepaling is niet van toepassing wanneer een van de personen die de huwelijksinzegening ontvangen hebben, in levensgevaar verkeerde, en elk uitstel die plechtigheid onmogelijk had kunnen maken.) <W 03-08-1909, enig art.> Pleegt de bedienaar opnieuw een misdrijf van dezelfde soort, dan kan hij bovendien worden veroordeeld tot gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden.
edit: Dit misschien eens lezen gaat over Art 21 van de grondwet i.v.m moslim huwelijken: http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... 97&LANG=fr" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis

#9 , 08 jul 2013 14:15

snelle michel, een moslim trouwBELOFTE is géén religieus huwelijk, neem het van me aan. een christelijk huwelijk wordt in een trouwregister van de parochie ingeschreven... een moslim "trouwBELOFTE" niet... het wordt nergens geacteerd. Het is een verloving.... en in de Westerse wereld zijn er ook verlovingsfeesten.
enne, je hebt vast de tekst van een moslim trouwbelofte al eens goed gelezen en beoordeeld, geloof ik hé...precies :-)....

snellemichiel

#10 , 08 jul 2013 14:26

Ik ben helemaal niet thuis in het hele religie gebeuren van godsdiensten laat staan over de Islam en heb ook nooit gezegd dat ik daar dan ook maar iets over weet.

Zoals ik dus al zei verloving kan zolang er geen religieuze plechtigheid is en aangezien ik niet weet hoe zoiets in elkaar zit kan ik dus ook enkel maar zeggen 'als dit en dat'. ;)

Mijn antwoord was vooral gericht naar:

Even op een rijtje: de wettekst betreffende het burgerlijk huwelijk gaat duidelijk over een christelijk huwelijk.
Als je dan vraag en antwoord van de senaat leest zie je dus dat dit niet het geval is.

eylis

#11 , 08 jul 2013 15:04

snelle michel, ook in de senaat tastten ze ook wat in het ijle en de mist omdat weinig mensen echt weten wat de NIKAH-trouwbelofte eigenlijk inhoudt..
tja en in de dossiers van bijvoorbeeld jongens die in syrie gaan vechten wordt de NIKAHtrouwbelofte ook misbruikt natuurlijk.

Maar nog even belangrijke info: het NIKAH-ritueel wordt NIET op akte gezet of ge-archiveerd. Er zijn enkel een imam en twee familie/vrienden getuigen aanwezig en je kan het gewoon thuis doen. Niet eens in de moskee.

dus als een koppel een NIKAH wenst te houden met een imam; Kan er niet bewezen worden door wie dan ook dat ze religieus getrouwd zijn. er is immers geen archief waar staat: vandaag op x datum zijn A en B getrouwd door y imam in Z moskee.
Ze hebben een afspraak gemaakt om te trouwen. Dat is alles.
Net zo goed als mensen die een hindu-ritueel houden om een relatie te bezegenen of een sjamanistische inzegening (die zijn héél plezant overigens ) Het betekent juridisch niets;
De wetgeving mbt volgorde religieuze/burgerlijke huwelijken zijn er enkel gekomen omdat er nogal wat adel en koningen zo'n grapje uithaalden; en daar konden de weduwen wél zwaaien met een uittreksel uit het parochiaal register om een religieus huwelijk te bewijzen (en op een deel van de erfenis)

snellemichiel

#12 , 08 jul 2013 17:19

Met de vraag naar het senaat wil ik enkel onderlijnen dat met huwelijksinzegening men niet gewoon mag denken enkel voor het christelijk geloof want dat die algemene definitie van 'huwelijksinzegening' zijn bedoeling heeft, net om geen onderscheid tussen geloofsvormen te maken. Dat het daar soms(meestal) een soep is dat weten we allemaal. :D

En als er GEEN rituele plechtigheid van pas komt dan kan zo iets als een verloving en verlovingsfeestje of hoe je het in andere godsdiensten mag onderscheiden.
Nogmaals het is niet omdat het niet geregistreerd wordt dat u het mag doen. Ik mag ook geen illegale wapens gaan verkopen en dat wordt ook niet geregistreerd hoop ik dan.
Ik mag ook niet zwart werken en dat wordt hopelijk ook niet geregistreerd. Maar met de nieuwe klik lijnen die als paddenstoelen uit de grond komen moet je de dag van vandaag van niets meer verschieten. :)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 jul 2013 18:48

Er is wettelijk geen enkele verbintenis aangegaan en er kunnen TOTAAL geen rechten aan ontleent worden.

Het kan/zal door uw wettige echtgenote wel aanzien kunnen worden als een grove belediging en daardoor kan ze een echtscheiding op grond van opstarten.

InLoveWith
Topic Starter

#14 , 09 jul 2013 01:05

Met dan aan allen voor de antwoorden.

Wat Eylis men Franciscus vertellen komt in grote lijnen overeen wat mijn vriendin me verteld hierover.

Ik zelf ben er niet volledig uit... Ik wil dolgraag trouwen, maar mijn wettige ectgenote volledig laten gaan....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 jul 2013 17:56

Niemand belet u allemaal samen te wonen DAT is niet verboden hoor.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”