Een onschuldige vraag in vergelijking met andere dingen die ik hier op dit forum zie passeren.
Mijn vriendin en ik willen niet trouwen uit principe, maar om toch wat wettelijk kader rond onze relatie te hebben zouden we willen wettelijk samenwonen (nu wonen we al 3 jaar feitelijk samen).
De verklaring voor wettelijk samenwonen is al opgesteld en in principe kunnen we dit kostenloos afgeven bij de stedelijke administratie en alles is in kruiken en pannen.
Nu is er ook nog de optie om een ceremonie toe te voegen. Mijn vriendin vindt dit wel interessant: aanvankelijk dacht ze ook heel utilitaristisch over dat wettelijke samenwonen, maar nu heeft ze ontdekt dat er toch een emotioneel kantje aan zit en dat gewoon een briefje afgeven bij de dienst bevolking iets te 'droog' is. Wat wij ons afvragen zijn de volgende twee dingen:
1) Wat houdt zo'n ceremonie precies in? Hoe het er bij een huwelijk aan toegaat weten we, maar we kunnen ons moeilijk iets bij deze ceremonie voorstellen. "Wij verklaren u GEEN man en vrouw, maar wel wettelijk samenwonend". Eh.
2) Kan men dit enkel doen in de gemeente waar men woonachtig is? Wij wonen nl. in Brussel stad, maar zouden die ceremonie -gesteld dat dat iets voorstelt - liever laten plaatsvinden in de Oostkantons. Hier zijn twee redenen voor: mijn vriendin is een Duitse die weliswaar Nederlands spreekt, maar haar familie niet. Zij spreken ook geen Frans. In de Oostkantons zouden we wel een ceremoniemeester vinden die zowel Nederlands (voor mijn familie) als Duits (voor haar familie) spreekt. Het tweede punt is afstand: de Oostkantons liggen toch een kleine 150km dichter voor haar familie die vanuit het centrum van Duitsland zou moeten komen.
Alvast bedankt voor reacties. En neen, we willen echt niet trouwen, geen zin om aan te dringen

PS. Weet iemand overigens hoe deze relatievorm overgezet wordt naar een ander land (in casu: Duitsland) wanneer we zouden verhuizen? Ik vermoed dat we dat beter in Duitsland nagaan, maar je weet nooit dat iemand hier er een idee van heeft.