Kleding alimentatie

Qbek
Topic Starter

Kleding alimentatie

#1 , 01 jul 2013 16:04

Ik ben een alleenstaande vader van4 kinderen,voor m'n 2 oudste kinderen 6 en 10 jaar betaal ik ongeveer 350€.
We zijn al een 6 jaar uit elkaar.Er is een "gewone" normale EOT opgesteld via de rechtbank.Ik heb de kinderen om de 2weken en de helft van de vakanties.
Nu vandaag weigert m'n ex kleren mee te geven...Dus ben ik verplicht deze te gaan aankopen.

Ik heb nu even rondgeneusd of dit wel kan,aangezien ik alimentatie betaal.Hier op het forum bekom je niet echt een antwoord,veel tegenstrijdige reacties daaromtrent.Want als het niet in de EOT staat,dan hoef je dit als vrouw niet mee te geven.Mijn mening vind ik dit Vere van logisch .Zo kan m'n ex ook wc papier,tandenborstels,elektriciteit,verwarming enz. vragen,omdat deze ook niet omschreven staan in de EOT....!!

Nu m'n vraag:kan ik de aankoop van de kleren afhouden van de maandelijkse alimentatie?

In november komt ons proces terug voor omdat ze meer alimentatie vraagt(het dubbele!!).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jul 2013 19:08

U kan zo maar niet een alimentatie wijzigen dat is strafbaar art 391 bis.
ook uw ex kan zomaar niet de voorwaarden wijzigen.
ze dient dus de nodige kledij mee te geven.
Alimentatie staat voor levensonderhoud, kledij is daarvan een onderdeel OF het vonnis zou iets anders moeten omschreven hebben.
Daarbij tot nu - hoeveel jaar- geeft ze wel kledij mee.
http://www.f4j.be/kostenregeling/bepale ... oudsplicht" onclick="window.open(this.href);return false;

Qbek
Topic Starter

#3 , 01 jul 2013 22:30

Hartelijk dank voor u antwoord!!!

Ik heb m'n advocaat geraadpleegd in dit geval,maar eigenlijk sta ik op dit punt machteloos.Ik heb de kinderen 2 weken.
Het is voor mij een financiële fiasco op dit ogenblik,de kinderen hebben nog meer onbegrip dan ik heb.
Maar meer dan een "mail" of een" proces verbaal "kan ik niets doen......voor mij komt dit neer op pesterijen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jul 2013 23:14

Maar zo bouwt u wel een dossier op waarmee u de eis tot meer alimentatie mogelijk kan counteren.
Dus ik zou zeker officieel reageren..u hebt een advocaat die kan met u de strategie bepalen wat en hoe.

Qbek
Topic Starter

#5 , 02 jul 2013 11:04

Nogmaals bedankt voor u antwoord.
U hebt wel gelijk hoor.Maar ik heb geen vertrouwen meer in het gerecht.......
Nogmaals bedankt voor u antwoord!

eylis

#6 , 02 jul 2013 12:13

kleren meegeven of niet heeft, hangt samen met het feit of jullie 50/50 of 40/60 verblijfsregeling hebben of enkel een vakantie-wwekendregeling.
In geval van regelmatig weekverblijf bij beide ouders is het de gewoonte dat elke ouder zelf in een basisgarderobe voorziet. en dat de jassen, schoenen en sportkleding heen en weer verhuizen.
In geval van vakantie-weekenverblijf is het NIET de gewoonte dat beide ouders een eigen garderobe aanschaffen. Dan geeft de ouder waar de kinderen verblijven de valiesjes mee.
De bewijslast ligt ook in omgekeerde zin: als het EOT NIET vermeldt dat elke ouder in zijn eigen garderobe moet voorzien, kan de moeder dat ook niet eisen...
Hoe dan ook: vraag in mail aan de moeder dat ze in de toekomst jassen en schoenen en bovenkleding (broeken en truien) asjeblief niet meer vergeet mee te geven. Referereer naar de algemene aangenomen regel dat dit zo toegepast wordt bij vakantie-weekendverblijf. En dat enkel vij 50/50verblijf elke ouder in een eigen garderobe voorziet. Medl dat er in het EOt ook nergens vermeldt wordt dat elke ouder een eigen garderobe moet voorzien.Meldt dat je per uitzondering en tegemoetkoming zelf voor T-shirts ondergoed en sokken zal zorgen.VRaag haar voor de goede communicatie en jullie co-ouderschap én om misverstanden te voorkomen dat ze je ook per mail haar antwoord formuleert (dan heb je een bewijsje :-)

tip: Haal ondergoed en T-shirts bij de Zeemens of Wibri. Het kost er bijna niks en de kwaliteit is er heel ok.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”