trouwen met een vluchteling

Zina80
Topic Starter

trouwen met een vluchteling

#1 , 23 jun 2013 23:18

Mijn situatie is de volgende:

Ik heb nog niet lang geleden iemand leren kennen die hier ook nog niet heel lang is als vluchteling uit Syrië. We zouden nu willen huwen (omdat een gewone relatie voor hem als moslim niet is toegestaan), maar kan ik met een vluchteling huwen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 24 jun 2013 10:26

een relatie in het kader van een mondelinge afspraak onder het oog van een imam is wél toegestaan voor een moslim. een burgerlijk huwelijk is niet verplicht.
en is in jouw geval misschien wel de beste oplossing zolang je niet weet hoe zijn procedure afloopt.

Moslims mogen ook een relatiecontract met bepaalde duur afspreken.
Ik leg het even uit: de koran is daar zelfs heel uitgebreid en explixiet over:
Je partner is gevlucht omwille van oorlogsomstandigheden en volgens de koran mag en kan een man dan een relatie van bepaalde duur en voorwaarden vastleggen met een Imam als getuige. eigenlijk was en is dat het wettelijke samenlevingscontract avant-la lettre!
Dus wat zijn geloof betreft is alles dan in orde.
Eerst afwachten hoe zijn dossier verloopt en daarna pas trouwen voor de wet of wettelijke geregistreerde samenwoning (wordt ook door de moslimcultuur aanvaard als wettelijke samenlevingsvorm.)
Weinig moslims weten dit allemaal...Maar het koranitische recht heeft en had véél moderne en zelfs emancipatoire oplossingen vanaf het ogenblik europa nog in de middeleeuwen broeide ; Maar die zaken vertelt men in mannenculturen natuurlijk niet graag luidop héé :-)

Zina80
Topic Starter

#3 , 24 jun 2013 13:26

Moetha huwelijk is ten strenste verboden binnen de islam, ehli soennah imams zeggen unaniem nee tegen tijdelijke huwelijken. Dit wordt door Iraanse shieten gepromoot om het geloof te bederven.
Ben zelf ook moslim, vandaar. Ik heb helemaal geen moeite met een huwelijk, ook al is hij vluchteling. Mijn ouders zouden het immers nooit goedkeuren dat ik tijdelijk zou trouwen of gewoon zou samenleven met een man.

Reclame

Mariette

#4 , 24 jun 2013 15:03

Ik kan hier enkel aanhalen wat de Belgische wet zegt:

Uit de Grondwet:

Citaat:
Art. 21. De Staat heeft niet het recht zich te bemoeien met de benoeming of de installatie der bedienaren van enige eredienst of hun te verbieden briefwisseling te houden met hun overheid en de akten van deze overheid openbaar te maken, onverminderd, in laatstgenoemd geval, de gewone aansprakelijkheid inzake drukpers en openbaarmaking.
Het burgerlijk huwelijk moet altijd aan de huwelijksinzegening voorafgaan, behoudens de uitzonderingen door de wet te stellen, indien daartoe redenen zijn.

Uit het Strafwetboek:

Citaat:
Art. 267. (Ieder bedienaar van een eredienst die een huwelijk inzegent vóór de voltrekking van het burgerlijk huwelijk, wordt gestraft met geldboete van vijftig tot vijfhonderd frank.)

(Deze bepaling is niet van toepassing wanneer een van de personen die de huwelijksinzegening ontvangen hebben, in levensgevaar verkeerde, en elk uitstel die plechtigheid onmogelijk had kunnen maken.)

Pleegt de bedienaar opnieuw een misdrijf van dezelfde soort, dan kan hij bovendien worden veroordeeld tot gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden.
Laatst gewijzigd door Mariette op 24 jun 2013 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis

#5 , 24 jun 2013 16:10

Lightninh, lees de initiele vraag van poster nog eens:
poster wenst een duurzame relatie met een moslim zonder papieren.
Moslim meldt haar geen tijdelijke relatie te mogen aangaan volgens zijn geloof.
Maar dat klopt niet helemaal: zijn geloof aanvaard wél tijdelijke relaties. en ook officiele "verlovingen" die de aanloop kunnen zijn naar een eventueel burgerlijk huwelijk. zijn geloof gebiedt géén burgerlijk huwelijk, maar een intentionele verlovingsverbintenis door een imam genotuleerd. Ons burgerlijk buwelijk sluit geen "verloving" of tijdelijke samenwoningsvorm met afspraken uit.

Case van poster situeert zich tusen enerzijds de juridische context enrzijds én de religeuze context anderzijds.
Maar nu wordt het itneressant om de grond van de zaak te onderzoeken.
Waarom stipuleert haar verloofde niet te mogen samenwonen volgens zijn geloof? Als hij met haar naar de imam zou stappen voor de "verloving" is het samenwonen immers toegestaan volgens zijn geloof. en moet er (nog )niet burgerlijke getrouwd worden. Een koranitische verloving is géén religieus huwelijk...
De man is blijkbaar gehaast om er een burgerlijk huwelijk van te maken, zina, probeer voor jezelf te achterhalen waarom.
Dàt is de kern van de zaak. De man is vluchteling en heeft hier NIET de sociale controle van zijn familie die druk uitoefent voor een burgerlijk huwelijk. een koranitische verloving kan en mag volstaan voor zijn religieus geweten.
enne de koranitische verloving màg geconsumeerd worden en màg ook verbroken worden :-)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”