Ex partner kan auto lening niet meer betalen.Wat nu?

sukhoi
Topic Starter

Ex partner kan auto lening niet meer betalen.Wat nu?

#1 , 29 mei 2013 18:30

Hallo, even de situatie schetsen. 4 jaar geleden kochten ik en mijn, ondertussen, ex partener een auto met een lening op 5 jaar. Ik woon sedert een goed jaar terug bij mijn ouders.
De wettelijke samenwoning werd ook onderling stopgezet.

Van het moment dat ik bij mijn ouders ging intrekken, heb ik niet meer betaald voor de wagen, daar hij de wagen hield.
De lening staat wel op beide namen. Voertuig en verzekering staan op zijn naam( al zal dit niet veel uitmaken denk ik)

Enkele dagen geleden kreeg ik van de bank een brief en telefoon, dat hij de lening niet meer kan betalen. Hij heeft in het jaar tijd dat we uit elkaar zijn WEL een motor en een quad gekocht..

Hij doet dit dus enkel om mij een toer te lappen.

Bank wist me te vertellen dat ze mijn naam niet kunnen schrappen van de lening, en dat ze , indien hij nog 1 maand niet betaald, loonsbeslag zullen leggen.

Kan ik hier op een of andere manier vanonder uit?

Ik heb een 3 jaar mijn deel van de lening afbetaald, en hij heeft de auto gehouden, dus ben ik daar al aardig wat geld kwijt..

Wat zijn de opties? Alle tips en hulp zijn welkom...

Oja, de aankoop factuur staat alleen op zijn naam..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2013 18:50

Auto eigendom en lening auto zijn twee verschillende zaken.
Ik heb een vermoeden dat u niets op papier hebt of dat er enkel mondelinge afspraken waren inzake de afbetaling van de gemeenschappelijke lening.
(Ik hoop dat dit het enigste is)

De bank zal naar de leners gaan en kan bij beiden de volledige som opeisen en zelfs in eenmaal.
Dat is wat de hoofdelijke aansprakelijkheid wordt genoemd (in solidum)
Mogelijk gezien het nog te betalen vermoedelijk niet meer zo groot bedrag zal zijn zal de bank inderdaad eerst loonbeslag gaan doen bij die partij die (volgens hen) over het meeste geld beschikt. En niet direct de wagen met beslag gaan leggen ...alhoewel ze dat ook kunnen.

De partij die betaalt zal dan zelf een vordering moeten instellen tegen de andere ontlener die in gebreke is gebleven en het geld en mogelijke kosten terugvorderen

Dat de factuur op zijn naam staat is één gegeven. Maar wie heeft de rekening betaald ook van zijn bankrekening of van de uwe?
De nummerplaat geeft niet meer aan dat de titularis van de nummerplaat gekend is, evenzo verzekering of wegenbelasting ... dat zijn geen elementen die een eigendom aangeven.
Persoon die bezit heeft van een voorwerp EN tevens kan bewijzen dat de betaling door hem geschied is is in principe de eigenaar.

Kan uw ex betalen dan kan u via deurwaarder beslag laten leggen.

Nog ter info:
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8514,d.ZGU" onclick="window.open(this.href);return false;

sukhoi
Topic Starter

#3 , 29 mei 2013 19:13

Het bedrag van de autolening werd afgetrokken van onze gemeenschappelijke rekening. een maand ofzo nadat ik hem heb verlaten, betaalde hij de autolening van een andere rekening.

Ik ben er zeker van dat hij in staat is om te betalen, hij doet dit enkel en alleen om mij te pesten. We hebben reeds een zaak lopen voor ons dochtertje, hij heeft namenlijk een drugsverleden, en zit nu nog aan de methadon.

Dus ik kan via deurwaerder beslag laten leggen, ook al staat de lening op beide namen? Ik ben namenlijk bang dat hij de wagen zal verkopen, daar hij dit sedert een 3 tal weken laat doorschijnen.

Ik heb nog steeds een sleutel van de wagen, en die wil hij terug, zodat hij de wagen kan verkopen zegt hij..

Ik ben ten einde raad.

Dus het loonsbeslag zal niet voor beide zijn, maar slechts voor ik of hem?

Reclame

Franciscus

#4 , 29 mei 2013 19:17

Bank kan kiezen .... ik heb een vermoeden dat zij voor de 'gemakkelijkste partij gaan'.
Best een gaan praten met de bank ....

sukhoi
Topic Starter

#5 , 29 mei 2013 19:24

Ik heb voor het zekerste mijn advocaat verwittigd, en zonet de papieren van de lening gaan bezorgen. Ik hoop dat dit zal helpen. Ik heb natuurlijk een maand geleden mijn autoverzekering bij diezelfde bank opgezegd, en bij andere firma gegaan. Hoop dat dit geen invloed zal hebben op hun beslissing.

Tattie

#6 , 26 jun 2013 17:00

Hoikes,
ik maakte identiek hetzelfde mee dus kan je wel wat verder helpen denk ik...
aangezien de lening al wat jaar betaald werd veronderstel ik dat de restwaarde niet zoveel meer zal zijn?

eerst en vooral ga naar de bank en licht deze in, geef sowieso al opdracht om de auto in beslag te laten nemen (of ga em zelf ophalen en wegbrengen naar waar de bank je zegt) zodat deze kan verkocht worden en kan afgetrokken worden op het openstaande bedrag. wacht niet te lang om actie te ondernemen want zolang er niet betaald word komen er daar verschrikkelijke intresten bij... al hetgeen dat jij moet betalen bijhouden want aangezien je ex er volledig gebruik van maakt kan je pleiten dat het zijn auto is en hij dus voor alles moet opdraaien, hij moet je dus terug betalen. ik hoop dat de auto genoeg opbrengt zodat jij niks meer moet betalen hier was dat jammer genoeg niet het geval...

hier stond er nog 17 000 euro open, de auto werd in beslag genomen en verkocht voor 10 000 , dus nog 7000 te betalen, dat weigerde mijn ex constant waardoor ze ook bij mij kwamen, ik heb dus dat bedrag volledig mogen betalen (en stond daardoor dus op de zwarte lijst ook nog eens) , waarop mn advocaat dat voor de rechter gebracht heeft en wat we in verstek wonnen, hij nam zelfs niet de moeite om te komen... hij moet mij dus alles terugbetalen + interest alsook advocaatkosten en deurwaarderkosten... volgens we denken betaald hij nu vrijwillig aan de deurwaarder en dan begint het he... die mannen houden hun erelonen er eerst af waardoor je maar heel zelden wat geld ziet passeren... van de 1500 hij al terugbetaalde zag ik nog geen 500 op mn rekening verschijnen... langs de andere kant ben ik al blij dat ik iets van mn geld terugzie ook al zal het iets van lange adem zijn... ik heb allezins geleerd om NOOIT meer borg te tekenen voor iemand anders...

Franciscus

#7 , 28 jun 2013 22:06

En beslag laten leggen op moto en quad ALS die op zijn naam staan ( factuur).
Uw advocaat zal dat wel uitleggen.

Tattie

#8 , 29 jun 2013 18:45

@Franciscus even off topic maar onrechtstreeks kan ze de info ook mss gebruiken.... mijn situatie lees je hierboven dus, we vermoeden dat hij vrijwillig betaald, toen hij dat een maand niet deed is de deurwaarder 'alles gaan opschrijven voor beslag' bij hem thuis, maar doordat hij toen betaald heeft is zijn inboedel niet verkocht geweest. Mogen ze maar 1 van beide uitvoeren toch? als hij betaald kan er geen beslag gelegd worden? of kan ik vragen om dit toch te doen zodat ik eens wat meer op mn rekening zie verschijnen.... mogen ze trouwens ook pc en gsm in beslag nemen? want het is een computerfreak en heeft wel wat staan...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”