samenwonen - schulden - domiciliëring

capucino006
Topic Starter

samenwonen - schulden - domiciliëring

#1 , 22 mei 2013 11:18

Hallo,

Omdat de notaris ons geen wettelijk mogelijke oplossing kon aan de hand doen, misschien kan ik op dit forum wel extra informatie vinden.

Situatie is volgende:
Ik heb een jaar geleden echt toffe man leren en nu maken we plannen om samen te wonen. :)
Ikzelf ben bediende, gescheiden, heb geen kinderen, ik bezit wel een eigen huis+inboedel en heb geen schulden.
Hij is zelfstandige, gescheiden, kinderen, heeft geen huis noch spaargelden (door scheiding), en heeft iets van een 15.000€ schulden.

Langs geweest bij de notaris om te informeren wat de mogelijkheden zijn omdat ook hij niet wil dat ik zou het slachtoffer zijn van zijn schuldverleden, wat hij aan het aflossen is.

Blijkbaar kan ik mij en mijn bezittingen nergens langs officiële weg beschermen. :(

Als hij officiëel zijn domicilie bij mij plaats kan ik onmiddellijk deurwaarders en andere over de vloer krijgen die beslag leggen op wat al jaren van mij is en waar ik niet overal meer een factuur van bezit.

Ook een geregistreerde inboedelregistratie opgemaakt door notaris of deurwaarde zelf vóór we gaan samenwonen heeft blijkbaar geen enkele waarde. :?

Kan zo een situatie wettelijk geregeld worden? Zijn er oplossingen?

Graag advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2013 11:26

Ook al hebt u de nodige bewijzen dan nog kan een deurwaarder beslag leggen op alle goederen in het pand waar betrokkene wonen.
U zal dan steeds een revindicatieprocedure moeten opstarten bij de beslagrechtbank.

PS gewoon bij u wonen zonder adreswijziging ... in feite maakt dat geen verschil ook daar kan deurwaarder beslag komen leggen.
Met daarbij nog een vervolging mogelijk voor domiciliefraude.

capucino006
Topic Starter

#3 , 22 mei 2013 12:05

Ja meeste factuurbewijzen heb ik nog wel, en de datum spreekt van een periode van ver voor ik mijn vriend leerde kennen (zover dit telt), maar van een paar grote stukken zoals bvb. slaapkamer, Led-TV, droogkast, schilderij niet, deze heb ik cadeau gekregen paar jaar terug. Dus deze zijn dan onbeschermd? Dit is toch erg, want ik sta hier niet terecht toch.

Dit is toch een groot gat in de wetgeving? Zonder enige fraude te willen plegen zoek ik een goede oplossing. Dus suggesties welkom.

Reclame

Franciscus

#4 , 22 mei 2013 13:10

U zal bij de beslagrechter met alle middelen van recht kunnen bewijzen dat ze van u zijn.
Het is de rechtbank die hierover een beslissing neemt.
Gezien hij daar woont wordt hij eveneens geacht de bezitter te zijn.
Ergens wonen wil nl ook zeggen dat AL wat daar staat uw bezit is.
Eigendom zal/kan aangetoond worden door facturen en betalingsbewijzen.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1780,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1780,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 22 mei 2013 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

capucino006
Topic Starter

#5 , 22 mei 2013 15:12

Dus best is niet samen gaan wonen dan tot de schulden volledig van de baan zijn?

Of anders als we het wettelijk willen aanpakken... dan moet ik verhuizen... en aanpalende huizen of appartementen huren... of samen gaan wonen in een volledig gemeubeld huis waar ook niets van mij noch van hem is... leuke wet in België :-(

Franciscus

#6 , 22 mei 2013 18:43

En hoe denkt u dat de wet zal zijn in de ons omringende landen.
Bezit geldt nl als titel van eigendom.
Als men ergens woont wordt er veronderstelt ( buiten gemeubelde appartementen en dan nog) dat men als bewoner mede eigenaar is van de inhoud.
Alleen die zaken waar onomstotelijk vaststaat wie eigenaar is zijn dus te claimen.
Het bewijs kan geleverd worden door alle middelen van recht dus ook foto's, getuigen enz ...als de rechtbank dat aanvaard.

Ik hoop dat u de teksten al gelezen hebt.

my_key
Contacteer: Website Facebook

#7 , 22 mei 2013 19:16

Blijkbaar niet alle middelen van recht:
•• Beslagr. Antwerpen 20 februari 1989, Bull. Bel. 1991, 2903.
In een revindicatieprocedure is een getuigenbewijs ontoelaatbaar.

Franciscus

#8 , 22 mei 2013 19:23

Sorry, was ook wat aan het twijfelen maar staat nb zelfs in de tekst van Elfri. :oops:

my_key
Contacteer: Website Facebook

#9 , 22 mei 2013 19:28

De goederen die u opsomt zijn naar alle waarschijnlijkheid meer waard dan 375 EUR? "slaapkamer, Led-TV, droogkast, schilderij"

Ik verwijs naar het Hof van Beroep van Brussel (21 december 2010, voor zij de de ref. willen)
Akte voor notaris of onderhandse akte is vereist wanneer de schenking een voertuig betreft dat ongetwijfeld de waarde van 375 euro te boven gaat (art. 1341 BW). Uitzondering wanneer er een begin van bewijs door geschrift aanwezig is (cf. art. 1347 BW). Een begin van bewijs door geschrift kan te vinden zijn in een verjaardagskaartje, door de schenker ondertekend, zodat de verkrijger het verdere bewijs van de schenking aan de hand van vermoedens kan leveren.

capucino006
Topic Starter

#10 , 23 mei 2013 13:12

Ik begrijp dat er misbruik is, dat bvb. men om verhoogde sociale uitkeringen te krijgen of te behouden, schuldeneisers te mislopen, zich elders laat domiciliëren... en dat daar tegen opgetreden moet worden. Akkoord. Zo moeten meerdere praktijken aangepakt worden in België,...

Maar wat ik erg vind is dat ik blijkbaar, als 3e partij en niet betrokken partij, wettelijk geen rechten heb die mijn bezittingen beschermen bij noch feitelijk of wettelijk samenwonen noch bij trouwen, noch door een officiële inboedelvaststelling met aankoopbewijzen, foto's, enz. op voorhand door notaris of deurwaarder. En dit voor zaken die zich afspeelden van voor ik mijn partner leerde kennen.

Wat ik erg vind is dat ik, als 3e partij en niet betrokken partij, in feite word geoordeeld en veroordeeld als makkelijk slachtoffer om geld op te verhalen.

Wat ik erg vind is dat mijn bezittingen eerst in beslagname moeten genomen worden (kosten), en dat ik achteraf kosten zal moeten maken om de revendicatie te weerleggen (kosten) of goederen die van mij zijn zal moeten terugkopen (kosten)...

Dit kan toch niet, ik heb niemand of niets benadeeld.... enige wat ik wil is samenwonen met mijn partner...

Franciscus

#11 , 23 mei 2013 21:08

ALS vraagstelster kan bewijzen dat ze de zaken had VOOR betrokkene bij haar kwam wonen.
Dus een foto van drie jaar geleden waar de kast op staat.
Al haar juwelen die ze duidelijk al jaren draagt enz enz .
Facturen en uittreksels bankrekening....

Misschien eenvoudiger om de schuld te betalen of een overeenkomst te bekomen? Hij heeft toch een inkomen en weinig kosten als hij bij u woont?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”