hoe kan ik mijn dochter uit mijn huis zetten ?

rozenbotteltje
Topic Starter

hoe kan ik mijn dochter uit mijn huis zetten ?

#1 , 13 mei 2013 20:13

ik heb een eigen huis , mijn mama mag daar blijven wonen tot ze sterft
mijn dochter woont ook in dat huis , zij woont daar gratis sinds enkele jaren
ze haalt al jaren het bloed onder mijn nagels uit en pest me op elk vlak
de laatste dagen is het echt niet meer leefbaar . ik heb zelfs een klacht moeten indienen dat ze een eind aan mijn leven zal maken
kan ik haar uit mijn huis zetten ? ik wil haar zo snel mogelijk eruit want ik heb geen leven meer !
dank U voor een antwoord
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mei 2013 21:56

En waar woont u?
Is er een huurcontract met uw moeder?
En met uw dochter?

rozenbotteltje
Topic Starter

#3 , 14 mei 2013 07:08

hallo
ik woon in nieuwerkerken (limburg)
neen er is geen huurcontract met mijn moeder of met mijn dochter
het huis was van mijn vader en toen ze trouwden zijn ze overeengekomen dat als er een kind zou komen het huis van hem/haar zou zijn en dat mijn mama zou mogen blijven wonen zolang ze leeft
daar is dus een akte van .Mijn vader is jaren geleden overleden
mijn dochter is toen mijn vader overleed bij haar gaan wonen zodat ze niet alleen was
ik weet niet wat ik moet doen , ben ten einde raad want zo kan het echt niet meer verder
dank U voor een antwoord

Reclame

Lightning

#4 , 14 mei 2013 07:44

...het huis was van mijn vader en toen ze trouwden zijn ze overeengekomen dat als er een kind zou komen het huis van hem/haar zou zijn en dat mijn mama zou mogen blijven wonen zolang ze leeft...
Uw moeder heeft dus het vruchtgebruik van de woning waarvan U naakte eigenaar bent?

Turaki

#5 , 14 mei 2013 09:45

Vruchtgebruiker mag bepalen wie in het huis verblijft, dus alleen uw moeder kan uw dochter uit laten zetten.

rozenbotteltje
Topic Starter

#6 , 14 mei 2013 21:01

ik ben daarstraks bij de polite geweest , ik woon dus heel duidelijk in België waar alles kan
dus ik kan haar naar het schijnt niet uit het huis zetten , enkel als mijn moeder overleden is en ik het huis verkoop of er iemand anders van de familie in zou komen wonen lieten ze me daar weten
bovendien mag iedereen er zomaar zijn domicile zetten schijnt het , dus als er iemand met verkeerde bedoelingen komt wonen en schulden maakt kunnen ze dus ook mijn moeder haar spullen opladen !
mooie wet is dat hier in België
bovendien indien mijn dochter binnen in het huis veel schade zou toebrengen heb ik geen poot om op te staan
een mens zou voor minder de moed laten zakken
een slachtoffer heeft geen rechten , de dader heeft veel rechten
wat een omgekeerde wereld
en dan zeggen ze dat de wetten eerlijk zijn .........
Laatst gewijzigd door rozenbotteltje op 14 mei 2013 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#7 , 14 mei 2013 21:37

Wel die rechtsregels zullen zowat in de ganse Westerse wereld van toepassing zijn. Hier en daar met bepaalde nuances.
Wel dat staat zelfs in de grondwet.
Art. 15
De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaatshebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.

De WONING is onschendbaar en gezien uw dochter er woont kan u daar zomaar als eigenaar niet binnen.

Het pand hebt u als blote eigenaar, blijkbaar uit een erfenis verkregen.
Op het pand rust een vruchtgebruik voor uw moeder.
Zowel de erfenisregels als vruchtgebruik zijn al eeuwenlang in onze cultuur als dusdanig in gebruik.
Deze regels zijn te vinden in het burgerlijk wetboek.
U had de erfenis kunnen verwerpen ... dat was uw recht.
De vruchtgebruiker dient het pand wel te onderhouden maar mag het vb ook verhuren of andere mee in laten wonen.
De rechten en plichten van zowel blote eigenaar als vruchtgebruiker zijn omschreven.
(In sommige landen zou u als dochter NIETS hebben geërfd maar ook dat recht wordt u hier in België gegarandeerd. Met name in art 10
Art. 10 Er is in de Staat geen onderscheid van standen.
De Belgen zijn gelijk voor de wet; zij alleen zijn tot de burgerlijke en militaire bedieningen benoembaar, behoudens de uitzonderingen die voor bijzondere gevallen door een wet kunnen worden gesteld.
De gelijkheid van vrouwen en mannen is gewaarborgd.

Wat het laten wonen betreft is het dus de vruchtgebruiker die kan beslissen.

Vraag is of er een plaatsbeschrijving is gebeurd als u het pand het geërfd?
Het is de vruchtgebruiker die verantwoordelijk is voor het 'standaard' onderhoud en het 'normale' gebruik van het huis.
Lees hier op het forum met trefwoorden oa vruchtgebruiker maar eens wat kan of niet.

U bent blote eigenaar dat is iets anders dan volle eigenaar.

rozenbotteltje
Topic Starter

#8 , 15 mei 2013 11:13

dank U voor Uw hulp ik ben een stuk wijzer geworden :-)

bartvdv

#9 , 15 mei 2013 11:43

bovendien mag iedereen er zomaar zijn domicile zetten schijnt het , dus als er iemand met verkeerde bedoelingen komt wonen en schulden maakt kunnen ze dus ook mijn moeder haar spullen opladen !
Het is toch nog aan de wijkagent om te controleren of diegene die er zijn domicilie zet, er ook effectief woont, dus dat opladen zal zo snel nog niet gebeuren.

Franciscus

#10 , 15 mei 2013 14:24

Uw moeder kan wel aan kwartierinspecteur vragen om het adres te laten registreren als ' geen inschrijving zonder woonstcontrole door kwI.'
Mogelijk als u de KwI kent kan u dat ook vragen.

rozenbotteltje
Topic Starter

#11 , 16 mei 2013 15:07

oei ik ken van die dingen niet veel sorry
kwartierinspecteur is dat hetzelfde als wijkagent? sorry voor mijn stomme vraag

rozenbotteltje
Topic Starter

#12 , 30 mei 2013 08:08

naar het schijnt gaat mijn dochter verhuizen
ze heeft vorig jaar een keuken laten plaatsen door haar vriend , deze zijn ze nu aan het afbreken en daar heb ik totaal geen probleem mee
waar ik wel een probleem mee heb is dat ze ontzettend grote gaten in de muur heeft laten maken en in het plafond
mijn dochter heeft bij mij geen huurcontract , ik zal dus wel geen recht hebben om te vragen dat ze de schade hersteld

Franciscus

#13 , 30 mei 2013 11:23

De vruchtgebruiker dus uw mama is daar voor verantwoordelijk.
Zij moet het goed zoals een goede huismoeder betreft beheren.

Wijkagent of inspecteur en kwartieragent of inspecteur zijn (meestal) bewoordingen voor dezelfde funktie.
In grote zones word kwartieragent/inspecteur meestal gebruikt voor die inspecteur die zich bijna uitsluitend met de administratieve kant van de politietaak bezighoud en is de wijkagent diegene die zich bezighoudt met de burenrelaties ...al is dat een dunne scheidingslijn en niet altijd zo duidelijk.

Sedert 2001 zijn politieagenten de vroegere hulpagenten en zijn de politieagenten nu politie-inspecteurs geworden. Hoofdreden was omdat rijkswachters geen agent wilde worden. En hebben ze twee sterren gekregen.
De vroegere politie-inspecteurs en adjudanten bij de rijkswacht droegen één zilveren ster.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”