feitelijke samenwonen en toch partner veilig stellen

sc_stefanie
Topic Starter
Berichten: 9

feitelijke samenwonen en toch partner veilig stellen

#1 , 07 mei 2007 15:50

Hallo

Ik heb een vraagje ivm feitelijke samenwoning en erfenisrecht. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

Een koppel woon feitelijk samen (zonder kinderen). De man heeft destijds een huis gekocht en hier wonen ze samen. Wat kan de man nu doen om zijn vriendin veilig te stellen, moest er hem iets overkomen? Welke oplossing is hierbij fiscaal het vriendelijkst?

Stel nu dat dit koppel enkele jaren later een kindje krijgt en dat het appartement ingeruild wordt voor een woning, die door beiden gefinancierd wordt, welke oplossing is hier dan mogelijk?
Ik dacht eventueel aan een beding van aanwas voor het vruchtgebruik...

Dank bij voorbaat...

Stefanie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 07 mei 2007 18:32

Welke oplossing is hierbij fiscaal het vriendelijkst?

Gewoon een testament maken met de vriendin als algemene legataris. Van zodra u 3 jaar feitelijk samenwoont = successierechten alsof gehuwd; vrijstelling gezinswoning inbegrepen.

Stel nu dat dit koppel enkele jaren later een kindje krijgt en dat het appartement ingeruild wordt voor een woning, die door beiden gefinancierd wordt, welke oplossing is hier dan mogelijk?
Ik dacht eventueel aan een beding van aanwas voor het vruchtgebruik...

Hetzelfde testament dan ook in de omgekeerde richting (als en voor zolang er kinderen zijn). Als er geen kinderen zijn of niet meer zijn, dan moet u de reserve van de ouders uitschakelen (als die er nog zijn) en dat kan inderdaad met een dergelijk beding. Zo blijft de langstlevende vrij; maar deze vrijheid zal wel wat kosten (10% registratierechten op de 1/2 woning).

roton
Berichten: 12

#3 , 14 mei 2007 14:03

Je kan op de gemeente een attest bekomen van "geregisteerd samenwonen" na een periode van 3 jaar. Zodoende val je onder de voorwaarden van getrouwde koppels.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”