Trouwen en huwelijkscontract

1604Katrien
Topic Starter
Berichten: 19

Trouwen en huwelijkscontract

#1 , 14 feb 2013 21:15

Wij wensen op 12 april a.s. te trouwen en ik lees dat men ten laatste 14 dagen voor de gewenste trouwdatum dit aan de gemeente dient aan te vragen.
Ik las ook iets van een huwelijkscontract dat in het trouwboekje wordt ingeschreven. Ik vraag me af wanneer dit dient te worden afgeleverd: bij aangifte van het huwelijk of op de trouwdag zelf.
Wij dienen nog een notaris te contacteren en ik weet niet goed hoelang het duurt vooraleer zulk contract klaar is.
Ik lees steeds dat als er geen huwelijkscontract wordt afgesloten het wettelijk stelsel van toepassing is.
Je hebt dan de vermogens van beide echtgenoten voor het huwelijk en het gemeenschappelijk vermogen na het huwelijk.
Wij bezitten allebei een eigen woning. We blijven in mijn woning wonen en zijn woning zullen we verhuren.
We hebben allebei een eigen loon dat wel op een gemeenschappelijke rekening wordt beheerd.
Wij wensen dat na vooroverlijden van één van ons:
1.mijn huis zijn huis wordt, want hij investeert ook in de onderhoud/verbeteringswerken ervan. Ik zou graag mijn rechtmatige ergenamen onterven. Na zijn overlijden erven zijn kinderen mijn huis (ikzelf heb geen kinderen).
2. zijn huis blijft erfrecht van zijn kinderen, maar hij wil mij het vruchtgebruik hierover geven, zodat ik beslis wanneer ze hun deel krijgen. De bedoeling is wel dat wanneer ik overlijd, zijn kinderen dadelijk erfgenaam zijn.
3. geld op eigen rekeningen wordt bij vooroverlijden van één van ons eigendom van de andere.
Bij eventuele echtscheiding willen we dat alles wat voor ons huwelijk persoonlijke eigendom was, dit ook zo blijft.
Ik veronderstel dat we in ons geval een huwelijkscontract dienen te laten opstellen en misschien ook een testament?
Wat gebeurt met de belastingsaangifte in ons geval? Zoals nu, allebei apart of een gemeenschappelijke?
Iemand enig idee hoeveel zulk huwelijkscontract kost? Zijn er grote prijsverschillen en hoe weet ik welke notaris te kiezen?
Wie weet raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 feb 2013 23:14

Om te laten gebeuren wat u wenst , is er mi. geen huwelijkscontract nodig. Ieder houdt zijn huis , uw huis wordt de gezinswoning. Zijn kinderen erven van hem , u het vruchtgebruik van zijn huis. Het enige dat nodig is dat u een testament maakt ten gunste van uw echtgenoot , en bij zijn vooroverlijden tgv. zijn kinderen. De wet laat voor de rest gebeuren wat u wenst.
Wat u wel kan is dat u via de wet Valkeniers het vruchtgebruik van zijn nalatenschap beperkt tot de woning , zodat zijn kinderen eventuele andere goederen direct in volle eigendom verkrijgen. Misschien toch eens bij een notaris gaan.
Qua belastingen : vanaf het eerste volledig jaar van huwelijk worden jullie via één aangifte belast. Voor dit jaar van huwelijk gebeurt dit nog afzonderlijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

1604Katrien
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 24 mar 2013 19:23

Het is een tijdje geleden dat ik mijn vraag stelde. Verleden week zijn we naar een notaris stapt en zij raadde ons aan te trouwen onder het stelsel van scheiding van goederen, omdat zijn kinderen wel eens voor problemen kunnen zorgen als hij eerder overlijdt. Ze zei ook dat hij een testament kon maken, zodat ik zeker 1/4 van zijn eigendommen kon krijgen. Onder stelsel van scheiding van goederen huwen , wil niet zeggen dat we gemeenschappelijke goederen tijdens ons huwelijk kunnen verwerven, zou hij eerder overlijden dan krijg ik hiervan sowieso de helft. Met een testament zelfs 3/4 ( 1/2 + 1/4). Onder eender welk stelsel we huwen de overlijdende partner krijgt vruchtgebruik over de woning van de andere partner en mag de intresten van bankrekeningen gebruiken. Heb ik dit goed begrepen?

Thuisgekomen las ik op notaris.be:
Er zijn clausules die het WETTELIJK STELSEL op een bepaald gebied wijzigen. Men stelt een huwelijkscontract op waarin men kiest
voor het behoud van wettelijk stelsel als algemeen principe, maar men wijzigt enkele bepalingen.
DE LANGSTLEVENDE ECHTGENOOT BEVOORDELEN ••••••
Vaak voorkomende clausules in huwelijkscontracten zijn de bepalingen die ervoor moeten zorgen dat na het overlijden van één van de
echtgenoten, de overblijvende bevoordeeld wordt. Deze clausules zijn voornamelijk van belang als er kinderen zijn.
Als er geen kinderen zijn, komt het gemeenschappelijk vermogen immers volledig en in volle eigendom toe aan de langstlevende
echtgenoot.
Maar als er wel kinderen zijn wordt de huwelijksgemeenschap in twee helften verdeeld: de ene helft voor de langstlevende echtgenoot, de
andere helft voor de kinderen.De langstlevende echtgenoot/echtgenote behoudt wel levenslang het recht om de gemeenschappelijke zaken te blijven gebruiken: hij/zij krijgt het vruchtgebruik.
DE ONGELIJKE VERDELING VAN DE HUWELIJKSGEMEENSCHAP
In het huwelijkscontract is het mogelijk af te wijken van die gelijke verdeling van de gemeenschap. Men kan bepalen dat de langstlevende
dus meer dan de helft krijgt. Dat kan door een clausule van ongelijke verdeling. Daarin bepalen de echtgenoten dat de langstlevende meer dan de helft (bv. 3/4) van de huwelijksgemeenschap verkrijgt. De kinderen krijgen dan slechts 1/4 in plaats van de helft.
HET VERBLIJVINGSBEDING
Men kan zelfs overeenkomen dat de gehele gemeenschap aan de langstlevende toekomt. Zulke clausule noemen we het
verblijvingsbeding. De gehele gemeenschap verblijft (= komt toe) aan de langstlevende.
HET BEDING VAN VOORAFNAME
Nog een andere mogelijkheid is te bepalen dat de langstlevende, vóór de verdeling uitgevoerd wordt, bepaalde zaken mag nemen. Deze
voorafgenomen zaken zijn dan voor 100% van de langstlevende, de overige zaken worden met de kinderen gedeeld.
Niettegenstaande het woordenboek enkel spreekt over een vooruitname gebruikt ons Burgerlijk Wetboek, de termen VOORAFNAME en VOORUITMAKING.Deze zou bijvoorbeeld zo geformuleerd kunnen worden:“De langstlevende echtgenoot zal vóór elke verdeling uit de gemeenschap mogen voorafnemen: de gezinswoning met alle daarin aanwezige huisraad en meubelen, alsook de wagen”.Deze clausule heeft tot gevolg dat de langstlevende echtgenoot of echtgenote volledig baas is over het eigen huis. Indien die langstlevende de gezinswoning wenst te verkopen, moeten de kinderen niet mee ondertekenen. Indien deze clausule niet wordt opgenomen, is de instemming van de kinderen wél vereist wanneer de langstlevende echtgenoot de woning wil verkopen.
KEUZEBEDING
Men kan in een huwelijkscontract ook geldig bedingen dat het gemeenschappelijk vermogen bij ontbinding door overlijden zal
toebehoren aan de langstlevende, naar keuze van deze laatste.De langstlevende kan dan zelf kiezen – rekening houdend met de
omstandigheden, zijn financiële toestand, de gezinstoestand, de leeftijd enz... – wat hij met dit gemeenschappelijk vermogen wenst te
doen, en welke elementen hij daaruit eventueel volledig voor zich wil houden.

Ze antwoordde op mijn e-mail: " Wat betreft de informatie die U gevonden heeft via de website http://www.notaris.be" onclick="window.open(this.href);return false; : daar heb ik het met U ook over gehad. Ik heb toen de opmerking gemaakt dat de kinderen van uw partner daar konden tegen opkomen en “inkorting” vragen omdat zij eigenlijk onterfd zijn als U de langstlevende zou zijn en alle goederen uit de gemeenschap aan U zouden toekomen ingevolge een dergelijk verblijvingsbeding. Dit beding is perfect mogelijk voor een echtpaar dat enkel gemeenschappelijke kinderen heeft maar werkt nooit 100% bij echtparen waar er kinderen zijn uit een vorige relatie."
Kan dat "inkorten" een realiteit zijn of winnen kinderen dit meestal niet?
Graag Uw advies.

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 25 mar 2013 18:13

Dat inkorten is een zeer zeer reële realiteit, om niet te zeggen dat wanneer kinderen de inkorting vragen, ze deze ook zullen krijgen. Het is hun recht

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 25 mar 2013 20:07

Beste ,
in het stelsel van scheiding van goederen is er geen gemeenschap , wel een onverdeeldheid. De tekst die u aanhaalt uit notaris.be gaat over het wettelijk stelsel. Daarvan is niets van toepassing bij scheiding van goederen. Men kan via huwelijkscontract enkel bestemming afspreken van de gemeenschappelijke goederen. Vermits jullie beiden een vrij omvangrijk eigen vermogen hebben en houden , speelt dat dus niet mee.
In het wettelijk systeem zijn er drie vermogens : het eigen vermogen van beide partners plus de gemeenschap. U creëert een gemeenschap vanaf de huwelijksdag met het inkomen van beiden en de daaruit ontstane spaartegoeden. Ook hetgeen tesamen wordt verworven komt in de gemeenschap.
Bij een clausule zoals in notaris.be wordt wederkerigheid verondersteld. Die is er niet , want uw partner is beperkt in de mogelijkheden wegens zijn drie kinderen. Hij kan - wel via testament - max.1/4 aan u nalaten van zijn totaal vermogen - zijnde eigen en deel van de gemeenschap. Uzelf kan alles aan hem en/of zijn kinderen nalaten via testament.
Weet dat , als uw man via testament of huwelijkscontract meer dan dat 1/4 aan u overmaakt , zijn kinderen kunnen en zullen verzet daartegen instellen. En die inkorting bekomen ook. Geldt zowel voor het onroerend al roerend deel. Dus waarom daaraan beginnen?
Bovendien , zoals eerder gezegd , waarom zijn nalatenschap aan u niet beperken tot het vruchtgebruik van zijn woning. Als u alles aan de kinderen wil laten , zie dan af van het vruchtgebruik op zijn gelden zodat de kinderen daar direct kunnen over beschikken. Laat dat akteren op bais van de wet Valkeniers.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

1604Katrien
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 26 mar 2013 12:33

Er zijn andere ontwikkelingen in de relatie van mijn verloofde naar zijn kinderen; eén zoon heeft schulden en wordt door de OCMW begeleid.
Mijn vriend wil het zodanig regelen dat zijn kinderen niet dadelijk na zijn overlijden zijn eigendom erven, maar wil mij laten beslissen wanneer de tijd hiervoor er is. Hij heeft schrik dat zijn kinderen in één keer alles opprutsen. Wij trouwen reeds op 12 april en we willen de wettelijke mogelijkheden om dit te kunnen verwezenlijken bestuderen alvorens een beslissing te nemen. Mijn vraag is deze: als we zonder huwelijkscontract trouwen, dus onder het wettelijk stelsel, kunnen we dan bijvoorbeeld nà een maand getrouwd te zijn een definitief huwelijkscontract laten opstellen? Indien ja, moeten we dan naar de gemeente gaan om dit te laten registreren in ons trouwboekje?
Graag jullie raad. Bedankt.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 26 mar 2013 19:12

Trouw nu zonder contract : u erft het vruchtgebruik. Zonder uw goedkeuring , meet afstand van vruchtgebruik , kunnen de kinderen niet beschikken over de gelden of goederen. Zit ook niet in of zo'n contract ingeschreven staat in het trouwboekje!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis
Berichten: 8840

#8 , 27 mar 2013 09:19

vind het ook een vreemde raad van de notaris om een huwelijkscontract op te stellen...Het maakt de situatie juist onnodig ingewikkeld en lost eigenlijk niets op. De drijfreden van de notaris is wellciht als volgt: als hij geen akte moet opstellen verdient de notaris niets. als hij een akte moete opstellen verdient hij wél iets.
Katrien om alle posters bij te treden: ik ben zelf in jouw situatie en ben bewust getrouwd volgens wettelijk stelsel . en ik weet honderd procent zeker: als er mijn partner of mezelf iets overkomt, zullen de respectievelijke kinderen nooit meteen hun erfenis kunnen/mogen opeisen (laat staan opsouperen); Zolang de wettige partner leeft, heeft hij/zij het vruchtgebruik van de helft van de gemeenschappelijke én persoonlijke bezittingen (van de partner);
slechts als beiden vooroverleden zijn, zullen de bezittingen verdeeld worden: eigen bezittingen gaan naar respectievelijke eigen kindern. Gemeenschappelijke worden verdeeld.
Wettelijk stelsel is eigenlijk heel eenvoudig en eerlijk.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 29 mar 2013 22:54

Maar heeft wel nadelen als een van de partners (gehuwd) een zaak heeft.

eylis
Berichten: 8840

#10 , 02 apr 2013 10:25

@fransiscus, hangt het er dan ook niet van af of de zaak reeds opgestart was voor het huwelijk?
Ik dacht dat het inderdeed nadelig was als de zaak werd opgestart tijdens het huwelijk.

pajce
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 feb 2017 15:36

Goede dag.

Graag zou ik via deze weg om hulp vragen .

Het gaat namelijk over mijn zus die smoorverliefd is op een jonge die buiten europa komt en geen enkele verblijfsvergunning heeft.
wij zelf zijn ook van buitenlandse afkomst en dit heeft niks met racistische dingens te maken.
maar mijn vraag is of ik haar kan beschermen,namelijk ze denkt aan trouwen met die jongen en volgens mij en heel mijn familie houdt die jongen
niet van haar maar wilt enkel zijn verblijfvergunning enz... krijgen in belgie te mogen zijn. Nu wou ik vragen als ze toch beslist of ze heeft zogoed als beslist om met hem te trouwen, of we eventueel een soort contract kunnen opstellen ZONDER dat hij dit weet en voor het geval hij daarna wilt schijden dat hij zijn papieren zou verliezen. liefst voor een jaar of 10 a 15 jaar. om zo te voorkomen dat mijn zus misbruikt wordt door die jongen om alleen maar zijn papieren te krijgen.

Graag zou ik hierover raad willen, want heel de familie heeft me haar gesproken maar ze is niet voor reden vatbaar en denkt dat we dit haar niet gunnen, maar wij willen haar gewoon beschermen en zijn zeker van dat deze jongen niet van haar houdt maar haar enkel wil gebruiken voor zijn doel.

dank op voorbaad.
mvg

eylis
Berichten: 8840

#12 , 12 feb 2017 17:05

pajce, kaap geen topics om een nieuwe vraag te stellen. Dat is zeer verwarrend om te beantwoorden. Start zelf een nieuwe topic voor een nieuwe vraag.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”