wettelijk samenwonen en personenbelasting.

Poi2
Topic Starter

wettelijk samenwonen en personenbelasting.

#1 , 23 jan 2013 10:46

Ik en mijn vriendin hebben samen een woning aangekocht,

voorlopig wonen we feitelijk samen,
nu wilt mijn vriendin graag wettelijk samenwonen omdat het dan beter is geregeld i.v.m succesierechten moest er 1van ons 2 overlijden.

maar wat ik mij afvroeg, mijn vriending werkt part-time (verdient +/-1100€ netto)
en ik werk fulltime (+/-1700 netto).
Nu valt mijn vriendin dus in een lagere belastings-schijf.

Hoe gaat dit zijn als we wettelijk samenwonen, want vind hier tegenstrijdige berichtgeving over. Op sommige plaatsen lees ik dat ons gezamelijk loon belast zal worden (dus zullen we wss meer belastingen betalen?).

op andere plaatsen lees ik dat er wel 1 belastingsbrief is maar dat de inkomsten eerst apart belast worden en daarna samengeteld..

Alvast bedankt.
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 jan 2013 12:21

Vanaf het eerste volledig jaar - dus inkomsten 2014- krijgen jullie één belastingbrief. De belastingen worden evenwel individueel berekend zodat wettelijk samenwonen geen verschil geeft met aparte brieven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poi2
Topic Starter

#3 , 24 jan 2013 08:17

ok, bedankt voor het antwoord, dat was wat ik zocht..

want ik had ook op bepaalde plaatsen teruggevonden dat het wel nadelig kon zijn voor de belastingen.
(maar veronderstel dat dit dan verouderde informatie is)

Reclame

LOCO430

#4 , 29 mei 2013 11:09

Nu dacht ik toch dat het eerste volledige jaar je samen belast werd en rekening gehouden werd met de zogenaamde huwelijkscoefficient.

Voor de jaren die volgen op het jaar van de verklaring van wettelijk samenwonen ontvangen wettelijk samenwonenden één gezamenlijke aangifte. Daarin vullen zij zowel hun persoonlijke als hun gemeenschappelijke inkomsten in. Ook de inkomsten van de kinderen waarvan zij het wettelijk genot hebben, moeten zij vermelden.

De administratie vestigt maar één aanslag, op naam van beide wettelijk samenwonenden.

Tattie

#5 , 26 jun 2013 17:07

normaal gezien moet het net voordeliger zijn voor je belastingen aangezien je idd maar 1 brief meer krijgt word er een deel van jouw inkomen ('grootverdiener') naar haar inkomen ('kleinverdiener') overgezet waardoor jij in een lagere schaal terechtkomt en je normaal gezien meer zal terugkrijgen... hier was dat al 2 keer zo... bij mn ex vroeger scheelde ons dat bijna 2000€ in ons voordeel en huidige situatie scheelt het ook 1000 euro....

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”