Hulp in natura - breuk

Blanche
Topic Starter
Berichten: 1

Hulp in natura - breuk

#1 , 26 apr 2007 11:06

Mijn vriendin (toekomstige vrouw, nu wettelijk samenwonend) en ik zijn een huis aan het bouwen. Haar vader zorgt voor het metselwerk, mijn vriendin, mijn vader en ikzelf dienen. Mijn schoonvader zorgt voor bouwmaterialen (oa. bouwkraan, betonmolen, enz.).

De grond & hypothecaire lening (bouw huis) staan op naam van ons beiden. Voorlopig wordt het financi?le 50 - 50 geregeld. Mssch. dat ofwel mijn vriendin, ofwel ik in de toekomst een gift v/ de ouders zal krijgen.

Vraag:

Bij een eventuele breuk ... (slecht van mij om dit te denken)

- kan mijn vriendin (vrouw) uit de verkoop v/h huis de werkuren v/ mijn schoonvader (geld dat we uitgespaard hebben) eisen?
- gebruikte materialen => kosten hierop (slijtage, enz.) uit verkoop v/h huis vragen?
- welke stappen dienen ondernomen te worden om eventuele geldelijke giften op een juridisch correcte manier te laten doorgaan, zodat bij een eventuele breuk geen discussie mogelijk is.

Langs de ene kant zou ik het logisch vinden dat mijn vriendin (vrouw) uit de verkoop van het huis de werkuren / de gebruikte materialen van mijn schoonvader kan bekomen. Zonder deze persoon hadden we nooit zoveel kapitaal kunnen uitsparen. Langs de andere kant steek ook ik al mijn tijd, energie en geld in ons bouwproject.

Graag, jullie mening. Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 26 apr 2007 13:16

Op het vlak van die werkuren, is het toch duidelijk: jullie werken alle 4 aan die bouw, dus op dat vlak is er alvast geen ongelijkheid.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 28 apr 2007 18:00

Ik ga ervan uit dat u trouwt onder het wettelijk stelsel(=zonder huwelijkscontract).

?Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.Art.1436.Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen.De vergoedingen brengen van rechtswege interest op vanaf de dag van de ontbinding van het stelsel.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Voor elke investering van eigen geacht vermogen stelt u best een onderhandse overeenkomst op waarin u die investering nauwkeurig omschrijft.Bij handgiften gebeurt dit best terstond en bij het overige periodiek(bvb. maandelijks).Die overeenkomst moet voldoen aan de vormvereisten van art.1325 B.W..

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”