dna + huur

anonimous
Topic Starter

dna + huur

#1 , 30 dec 2005 19:13

hallo,

ik heb een paar vraagjes ivm dna en huur woning.

mijn vriendin en ik hebben een zoontje van ondertussen 3 jaar en 2 maanden. probleem is dat mijn vriendin getrouwd is (11 jaar) en ik qua rechten tov mijn zoon natuurlijk nergens sta, maw ik ben afhankelijk van haar goodwill om hem te zien te krijgen.

het is namelijk zo dat wij nog steeds niet samen wonen, hoewel dit oorspronkelijk wel de bedoeling was. eind november hebben we een contract getekend voor een woning (beide "gelezen en goedgekeurd" + gehandtekend), maar tot de dag van vandaag, woon ik hier nog alleen. het huis is natuurlijk veel te groot en te duur voor mij alleen. de huur hadden we berekend met het loon van ons beide. dan was het perfect te betalen.

nu heb ik haar voor een ultimatum gesteld: als ze niet bij me komt wonen in januari, be?indig ik onze "relatie", verlaat het huis en trek terug naar mijn geboortestad.
echter, er is natuurlijk de opzeg van 3 maanden en de waarborg die we volledig zullen kwijt zijn, maar er is ook nog een clausule in het contract, die zegt dat als we uit het huis vertrekken binnen de 3 jaar, we nog een boete moeten bovenop betalen gelijk aan 6 maanden huur ("ontbinding: in geval deze overeenkomst wordt ontbonden door de fout van de huurder moet de huurder als werder-inhuringsvergoeding een som betalen die gelijk is aan 6 maanden huurprijs geldend op het ogenblik van de ontbinding. eenzelfde som zal uitbetaald worden door de verhuurder aan de huurder, mocht de huurder de ontbinding van de huurovereenkomst bekomen van de bevoegde rechter wegens zware fout van de verhuurder. in geen geval telt de toepassing van het schadebeding ter dekking van de eventuele huurschade").

nu, ik weet niet of dit wettelijk is, maar feit is wel dat we het aanvaard hebben (want contract dus getekend). moest zij nu op een gegeven moment zeggen: ik betaal hier juist niks meer (ook niet de helft van de huur), kan ik dan iets doen? feit is dat wij beide het contract getekend hebben, maar gezien zij nog altijd getrouwd is, heeft ze misschien dan daar een achterpoortje? kan iemand die getrouwd is, wel een contract tekenen om te gaan samenwonen met iemand anders dan haar man? (ik weet dat dit "in het echte leven" wel best kan, maar kan dit wettelijk?)

Volgende vraag is ivm ons zoontje. Ik heb altijd 100% zeker geweten dat hij mijn zoon is (it shows!) en dat hij onmogelijk van haar man kon zijn. eenmaal ben ik haar woning binnengeweest en toen heeft ze me laten zien dat ze apart sliepen (wat ook niet wettelijk is, dacht ik, maar bij vele koppels gebeurd).

Ik heb via internet een dna-test aangevraagd (om misschien toch ergens enige druk op haar te kunnen uitoefenen, in geval het mocht nodig zijn) en deze teruggekregen met bevestiging dat ik inderdaad de vader ben (+ 99.99% zekerheid). ik heb dit gedaan via internet, omdat ik ooit bij een advocaat hiervoor te rade ben gegaan. deze zei me dat ik GEEN dna-test kon aanvragen. dit zou enkel mogelijk zijn indien de wettelijke vader van het kind dit vraagt (betwisting vaderschap) of het kind zelf.
nu, van haar man moet ik dit niet verwachten. die is maar al te blij dat hij een "zoon" heeft (die nota bene zijn naam draagt, hoewel hij goed genoeg weet dat zijn zwemmertjes er voor niets tussen zitten).
mijn zoon is pas binnen 15 jaar meerderjarig en dan nog heb ik natuurlijk geen zekerheid dat hij dit zal willen aanvragen. daarom dus die test via internet. op hun site staat ook dat zij een erkend labo zijn.

in de voorwaarden tot aanvraag, staat ook dat ik de schriftelijke of mondelinge toestemming nodig heb van de ouders of voogd en die heb ik natuurlijk niet. anders had dit natuurlijk ook niet doorgegaan (de dna-test dan). verder staat nog: hou er rekening mee dat deze test in de rechtbank kan gebruikt worden. hou er rekening mee dat deze test in de rechtbank nietig kan verklaard worden.

mijn 2 vragen zijn dus eigenlijk de volgende:

1. a)indien ik "onze" huurwoning verlaat, is zij dan verplicht de helft van de kosten mee te dragen?
b) indien ik deze niet verlaat, is zij dan ook verplicht de helft van de maandelijkse huur + kosten mee te betalen?

2. waar sta ik ivm mijn dna-test? kan ik hier ook maar iets rechtsgeldig mee aanvangen? ik beschik natuurlijk ook nog over voldoende ander materiaal, zoals foto's, kaarten, sms-berichten, brieven, getuigen (en niet alleen vrienden van mij, ook onafhankelijke) en dan natuurlijk het contract van het huis, het gesprek met de eigenaars, bank, verzekering etc.

alvast bedankt om mijn verhaal tot hier toe te lezen. ik weet het, een hele boterham. bedankt op voorhand voor enige antwoorden!

anonimous

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 31 dec 2005 09:06

Art. 1134. Alle overeenkomsten(=huurovereenkomst) die wettig zijn aangegaan, strekken degenen(U & vriendin) die deze hebben aangegaan, tot wet.(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

Art. 3.?.? 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel be?indigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of ??n maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.(20 februari 1991, Huurwet hoofdverblijfplaats)

Art. 213 Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.(B.W.)

Samenwoning =geen verplichting tot samen slapen, overspel=geen getrouwheid.

Art. 223. Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt, beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.(B.W.)

Art. 315. Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk,?heeft de echtgenoot tot vader.(B.W.)

Art. 318. ? 1. Het vaderschap van de echtgenoot kan worden betwist indien wordt aangetoond dat hij niet de vader kan zijn van het kind. ? 2. Dit bewijs kan door alle wettelijke middelen worden geleverd.(B.W.)

Los van bovenstaande: Uw vriendin voor een ultimatum stellen is geen goed idee.
Uw vriendin heeft (in theorie) de toelating nodig van de vrederechter om haar echtgenoot te verlaten(=samenwoning). Gelet op uw verhaal KAN dat nadelig zijn bij de echtscheiding! Indien U gaat samenwonen, dan zal haar echtgenoot het vaderschap betwisten, zoniet zal hij onderhoudsgeld moeten betalen voor een kind waar bij de biologische vader niet van is.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 dec 2005 11:57

De clausule in de huurovereenkomst betreft de wederverhuringsvergoeding die verschuldigd is ingeval van ontbinding van de huurovereenkomst. Dit is als (in principe) de rechter de overeenkomst ontbindt in het nadeel van een partij wegens zware fout. Dit is niet van toepassing bij opzegging. Bij opzegging geldt wat Lex gepost heeft. Wel nakijken of het geen huurovereenkomst voor bepaalde duur is (maximum drie jaar).

De juridische vader of de moeder zullen geen vordering tot betwisting van het vaderschap meer kunnen instellen:

Art. 332. Het vaderschap dat vaststaat krachtens artikel 315, kan worden betwist door de echtgenoot, door de moeder en door het kind.
[...] De rechtsvordering van de moeder moet worden ingesteld binnen een jaar na de geboorte en die van de echtgenoot of van de vorige echtgenoot binnen een jaar na de geboorte of na de ontdekking ervan.
De rechtsvordering van het kind moet worden ingesteld uiterlijk vier jaar nadat het de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt. Behoudens buitengewone omstandigheden is ze niet ontvankelijk wanneer de echtgenoot het kind als het zijne heeft opgevoed.

scorpioen

Reclame

Gast
Topic Starter

#4 , 02 jan 2006 17:21

hallo,

eerst en vooral bedankt voor de snelle antwoorden!!! ik weet het, het is een heel boek geworden om door te worstelen :)

maar zit toch nog met vraagjes (don't we all?). eigenlijk snap ik niet veel van de gegeven uitleg. begrijp me niet verkeerd, ben blij dat jullie 'em geven, maar ik vrees dat hij wat te technisch is voor mij.

dat van die clausule (denk ik) begrijp ik. ik heb een contract van 1.5 jaar + 1.5 jaar en dan 3-6-9. als ik voor die 3 jaar vertrek, heb ik de boete aan mijn been.

maar de andere vraagjes, hebben jullie daar een pasklaar antwoord op?
is zij verplicht mee huur + kosten te betalen, gezien ze contract mee getekend heeft? en ben ik iets met die dna-test? of kan ik het enkel als drukkingsmiddel gebruiken?

bedankt!

anonimous

Gast
Topic Starter

#5 , 05 jan 2006 19:14

kan echt niemand me verder helpen?
ik weet echt niet meer wat gedaan. "vriendin" verteld me net dat ze weigert nog iets van huur te betalen...
any help will be highly appreciated!!!

thanks,

anonimous

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 08 jan 2006 21:18

het antwoord luid hier ja je kan haar via de rechtbank laten dwingen de getekende overeenkomst na te komen, maar dan nog staat het niet vast dat ze betaald. andere kosten kan zij bewijzen nooit mee te hebben gemaakt. houd er wel rekening mee dat dit ook geld kost en je nooit zeker bent van de uitspraak omdat je niet weet wat zij als tegenmiddelen gebruikt
wat die dna-test aan gaat deze is voor jou waardeloos en zelfs gevaarlijk. de wettelijke ouders kunnen hem gebruiken om jou onderhoudsgeld te doen betalen, zelfs zonder dat je rechten krijgt.
wat dat samen slapen betreft nooit meer vermelden schending levensfeer van dat gezin.

Gast
Topic Starter

#7 , 09 jan 2006 20:44

hey sperwer,

bedankt voor je info!
elke dag kom ik kijken en ben blij dat ik wat meer duidelijkheid heb nu.
het valt precies niet altijd positief uit voor mij, maar kom, dat was mijn vraag natuurlijk ook helemaal niet.
thanks a lot!!!

anonimous

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 09 jan 2006 21:07

anonimous

als we alles altijd alleen in ons voordeel zouden kunnen gebruiken, zouden alle advocaten moeten gaan doppen.
maar ja steeds opletten wat je zegt doet en schrijft, want alles kan ook steeds tegen je gebruikt worden

groetjes sperwer

gescheiden vaders
Topic Starter

#9 , 16 jan 2006 23:56

anonimous,

in het belang van dat jongetje: zeg aan je vriendin dat ze aan haar man moet vragen of hij via een EOT (echtscheiding onderlinge toestemming) wil scheiden. En contacteer desgevallend een scheidingsbemiddelaar.


(dat niet alleen je vriendin die kontraktbreuk zou moeten afbetalen maar ook haar man is voor mij nog niet eens relevant)

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 17 jan 2006 08:07

gescheiden vaders,

als je het relaas goed leest en vrij interpreteerd, kom je tot de vaststelling dat die vrouw en haar echtgenoot elkaar vrij lieten op bepaalde vlakken. volgens mij was haar echtgenoot op de hoogte van haar relatie met anonimuis en hadden zij hier een doel bij.
ik vrees dat deze met het voorstel van een echtscheiding eens zullen lachten en veronderstel dat haar omgang met andere mannen weleens kon dienen voor hun kinderwens, maar daarna ietsjes uit de hand is gelopen en te lang is blijven duren. maar zij beiden dit niet echt een probleem vinden.

gescheiden vaders
Topic Starter

#11 , 17 jan 2006 12:53

gescheiden vaders,

als je het relaas goed leest en vrij interpreteerd, kom je tot de vaststelling dat die vrouw en haar echtgenoot elkaar vrij lieten op bepaalde vlakken. volgens mij was haar echtgenoot op de hoogte van haar relatie met anonimuis en hadden zij hier een doel bij.
ik vrees dat deze met het voorstel van een echtscheiding eens zullen lachten en veronderstel dat haar omgang met andere mannen weleens kon dienen voor hun kinderwens, maar daarna ietsjes uit de hand is gelopen en te lang is blijven duren. maar zij beiden dit niet echt een probleem vinden.
Sperwer, een m?nage ? trois is goed voor een Hollywood-film, maar niet in real life. Ik moet het echt niet lezen en herlezen om dat te beseffen.

Meer zelfs: er is een kind bij betrokken, en dat beperkt het recht van beide ouders om met anonimous te experimenteren, ook als die het goed vindt.

Daarom mijn advies om NU de knoop door te hakken zodat het manneke er niet onder lijdt (= volgens het algemeen principe "hoe ouder de kinderen, hoe moeilijker ze de scheiding verteren").

Het alternatief is dat die man en vrouw naar een relatiebemiddelaar gaan, en met die ervaringsdeskundige bespreken hoe ze hun huwelijk kunnen redden.

Een andere oplossing is uiteraard dat anonimous elke vrijdag, zaterdag en zondag een stapke in de wereld gaat zetten en er iemand anders tegenkomt.

sperwer
Berichten: 1155

#12 , 17 jan 2006 13:37

je zou er van verschieten hoe vaak koppels een relatie buiten de deur toelaten om de kinderwens in te lossen.

wie zegt dat dit koppel geen tweede kind wilde en de eis van de echte vader voor hen het probleem is en zij daarom de relatie heeft verbroken met de vader van haar eerste kind

gescheiden vaders
Topic Starter

#13 , 17 jan 2006 14:16

het kan me niet schelen dat er nog veel ouders zo redeneren (wat ik betwijfel overigens): het is niet omdat er dagelijks honderden mensen door het rode licht rijden dat we dat moeten goedkeuren of tolereren.

"het belang van het kind" primeert hier, en dat laat maar twee mogelijkheden open:

1. het koppel scheidt niet en de vrouw vergeet de relatie met anonimous

2. het koppel scheidt, en anonimous en de vrouw leven nog lang en gelukkig

sperwer
Berichten: 1155

#14 , 17 jan 2006 14:34

er is geen anonimuos en vrouw.
hij was enkel een spermabank waarvan zij zelf de normen had bepaald.
spijtig voor hem, maar dat waren haar spelregels.

Gast
Topic Starter

#15 , 17 jan 2006 21:09

anonimous,

in het belang van dat jongetje: zeg aan je vriendin dat ze aan haar man moet vragen of hij via een EOT (echtscheiding onderlinge toestemming) wil scheiden. En contacteer desgevallend een scheidingsbemiddelaar.


(dat niet alleen je vriendin die kontraktbreuk zou moeten afbetalen maar ook haar man is voor mij nog niet eens relevant)
Beste gescheiden vaders,

EOT is geen optie voor deze "man". anders had ze dit reeds lang gedaan (zo zegt ze me...for what it's worth...) en woonden we nu misschien reeds samen.

of haar "man" ook moet meebetalen voor die contractbreuk, kan me niet veel schelen. ik zou het wel goed vinden, want hoewel die "man" er niks mee te maken heeft (zij is in de fout), toch verwens ik die "kerel", omdat hij niks aan de situatie doet, maar er zich eerst bij neerlegt en nu nog blij is met "zijn" kind...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”