Veel vragen bij het uit elkaar gaan.

VaNeS
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Brugge

Veel vragen bij het uit elkaar gaan.

#1 , 06 apr 2007 13:26

Hoewel wij niet getrouwd waren post ik hier toch mijn vragen.

Mijn ex-vriend en ik zijn uit elkaar aan het gaan (huis is verkocht, zijn aan het verhuizen). We gaan wel op een deftige manier uit elkaar en maken nergens ruzie over, noch de spullen, noch ons dochtertje.
Ik wil dat ook zo houden en niet op geldjacht gaan, maar na een gesprek met een aantal collega's zou het toch beter zijn een en ander te laten vastleggen voor het geval dat er in de toekomst problemen zouden komen of als een nieuwe partner voor problemen moest zorgen.

Het zou dus zo zijn dat Yeva bij mij staat ingeschreven, meestal bij mij is en 2dagen per week bij haar papa.
Vaste dagen nemen is moeilijk omdat papa in shiften werkt, kan je dat dan alsnog laten vastleggen?

En de centen? Wij waren overeen gekomen dat we het kindergeld zouden behouden op onze gemeenschappelijke rekening, maar men zegt me dat het na?ef is, ookal vertrouwen we mekaar daar volledig in om een gemeenschappelijke rekening te behouden.
Alsook zouden we bvb. elk een opleg doen van een bepaald bedrag om de onthaalmoeder en kleertjes te kunnen betalen met het bedrag dat erop staat.

Nu zegt men dat we nu nog een duidelijk zicht hebben op de kosten (om, kledij, eten), maar dat dat naar de toekomst zal veranderen (school, activiteiten, sportclub, etc) alsook dat er nooit een zekerheid is over eventuele medische kosten uiteraard.
Daarom raadt men mij aan om toch alles officieel te laten verlopen en met alimentatiegeld te werken, dat ik zelf geen opleg moet doen voor het budget omdat ze grotendeels bij mij is.

Wat denken jullie? En waar moet ik daarvoor zijn? (woon in Brugge) Hoeveel kost het om dat officieel te laten vastleggen en hoe schat je in hemelsnaam het alimentatiegeld in?
Ik hoor dat 150?/kind een gemiddelde is bovenop het kindergeld, maar ik vind dat wel veel, wil mijn vriend helemaal niet in de zak zetten of in moeilijkheden brengen als het niet nodig is.

Maar ik kan me wel voorstellen dat eens ze ouder is er wel veel meer kosten zijn.

Kun je ook werken met gewoon alle kosten te delen op een offici?le manier?

Afin, ik weet hier dus niks vanaf :s
So pls help us ;)

Thx
Mama van Yeva sinds 30/12/05 en weg van de papa (niet getrouwd)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 06 apr 2007 15:01

Mevrouw,

Een goeie raad. Omdat U zo goed over??nkomt met uw ex partner, zou ik het daarbij laten.

Je kan evenwel de dagen laten vastleggen.Maar waarom? als je het nog zo goed kan vinden met mekaar.

Ik zou U voorstellen om de gezamenlijke rekening te laten behouden en er elk per maand, laat ons zeggen ? 150 op stort per partner. Deze rekekening kan gebruikt worden om alle onkosten van het kind te bekostigen.

Om alles officieel te laten vastleggen kan je een advocaat bemiddelaar aanstellen (+/- 100? per uur dus elk 50? per uur, basisereloon) of bij de notaris.

Kijk op http://www.advocaat-bemiddelaar.be/nl/h ... deling.php of op www.notaris.be

Zo vermijd je lange procedures die op de duur toch uitmonden in discussies.

Laat U zeker niet ompraten door uw entourage, zij weten altijd alles over wat het beste is voor U maar in de praktijk draait dat dikwijls negatief uit.

Ik hoop hiermee te hebben beantwoord op uw vragen.
Met vriendelijke groeten
Heye Andy
Laatst gewijzigd door Heye op 06 apr 2007 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#3 , 06 apr 2007 15:45

"bezoekdagen"?? Wat is dat? Elk kind dient thuis te komen, bij elk van de ouders en daar hoef je geen ouder voor te discrimineren.

Advies: Blijf zolang je kan bij de rechtbank weg.
Geven is de schat waar tevredenheid van gemaakt is. Zolang het niet de spuigaten uitloopt dat alles naar 1 kant wordt getrokken lijkt het mij het best dat je samen voor oplossingen blijft zoeken.

RR

aanvulling:
Dank je andy om van "bezoekdagen", "de dagen" te maken

Reclame

Heye
Berichten: 468

#4 , 06 apr 2007 17:34

graag gedaan

Borniet
Berichten: 135

#5 , 07 apr 2007 09:03

Inderdaad, ik kan enkel de twee bovenstaande mensen bijtreden, laat het zo zolang het kan, blfiouj zolang mogelijk weg van de rechtbank, daar weet je alleen waar het begint, niet meer waar het eindigt, en geloof ons maar, het eindigt zelden waar je dat zelf wil.
En let inderdaad op met het advies van de entourages, sommige mensen houden van spektakel, en doen er alles aan om dat te kunnen zien. Andere mensen bedoelen het wel goed, maar elke zaak is gewoon anders.
http://www.v-echtscheiding.be

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 07 apr 2007 11:27

"bezoekdagen"?? Wat is dat?
Slecht geslapen RR?

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#7 , 07 apr 2007 13:02

het eindigt zelden waar je dat zelf wil
Moet er nog even over nadenken, maar volgens mij eindigd dergelijke situaties nooit waar je zelf wil ipv zelden

@Lex: Laat ons hopen van niet, maar stel binnen 5 jaar sta je voor de rechter omdat jullie ouders gaan scheiden. Zou je het dan graag horen dat de bezoekdagen voor de moeder voorzien zijn op x, y en z van de maand telkens van a tot b uur en veroordeeldt de moeder tot het betalen van ... aan de vader. Kan je hier voorstellen Lex dat het je zal raken en dat de rechter precies hetzelfde kan zeggen, maar dan minder scherp geformuleerd? En ja ik ben blij dat Andy
Je kan evenwel de dagen laten vastleggen
het heeft aangepast en geef grif toe dat ik daar suppergevoelig in ben

RR

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#8 , 09 apr 2007 21:29

Volledigheidshalve wil ik u melden dat er niet alleen advocaat-bemiddelaars en notaris-bemiddelaars bestaan maar ook welzijnswerkers-bemiddelaars. Dit zijn mensen die opgeleid zijn als maatschappelijk werker / psycholoog of psychotherapeut en die een bijkomende opleiding tot bemiddelaar in familiezaken hebben gevolgd.

Deze welzijnswerkers-bemiddelaars zijn te vinden in de centra voor algemeen welzijnswerk (CAW) of werken op zelfstandige basis. Als ze tewerkgesteld zijn in een CAW wordt de kostprijs bepaald door jullie inkomsten. Zelfstandige welzijnswerkers- bemiddelaars vragen gemiddeld tussen de 30 en 60 euro per uur.

Surf naar
www.juridat.be/bemiddeling
www.caw.be
www.bemiddeling.vzw

of google met "bemiddeling in familiezaken" als trefwoord
of surf naar www.goudengids.be en tik het trefwoord "bemiddeling" in om adressen van bemiddelaars te vinden

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#9 , 09 apr 2007 23:07

Welkom terug op het JF bemiddelaar :)

Wat ik persoonlijk een groot voordeel vind aan maatschappelijk werkers / psychologen of psychotherapeuten is dat ze zoals ik het verwoord "geleerd hebben te luisteren in hun opleiding" en heeft men aan dat aspect veel tijd besteed. Een advocaat/notaris-bemiddelaar hebben eerder de neiging om productiever te zijn (wat gelet hun opleiding en hun kantoor (economische waarde) erg begrijpelijk is)

RR

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 10 apr 2007 10:59

het eindigt zelden waar je dat zelf wil
Moet er nog even over nadenken, maar volgens mij eindigd dergelijke situaties nooit waar je zelf wil ipv zelden

@Lex: Laat ons hopen van niet, maar stel binnen 5 jaar sta je voor de rechter omdat jullie ouders gaan scheiden. Zou je het dan graag horen dat de bezoekdagen voor de moeder voorzien zijn op x, y en z van de maand telkens van a tot b uur en veroordeeldt de moeder tot het betalen van ... aan de vader. Kan je hier voorstellen Lex dat het je zal raken en dat de rechter precies hetzelfde kan zeggen, maar dan minder scherp geformuleerd? En ja ik ben blij dat Andy
Je kan evenwel de dagen laten vastleggen
het heeft aangepast en geef grif toe dat ik daar suppergevoelig in ben

RR
Wel voor de kids is het juit belangrijk om te weten wanneer ze bij welke ouder zijn.
Zij hebben ook een sociaal leven en doen graag ook andere dingen dan enkel deze die papa en mama bepalen.
Het is voor hen dus belangrijk om te weten wanneer ze naar Scouts of muziekschool of feestjes van vriendjes enz kunnen gaan.
En eens ze ouder zijn dan 16 jaar komt daar nog bij dat ze willen uitgaan en is het voor hen dus nog belangrijker om te weten wanneer ze waar zijn.
Vaste regels over het verblijf van de kids, waar en wanneer, zijn dus zeer belangrijk voor hen. Indien men daarvoor dus naar de rechtbank gaat zal de rechter enkel rekening houden met het belang van de kinderen en een regelmaat instellen.

Voor het onderhoudsgeld van de kids bestaat er idd de mogelijkheid om de kosten te laten delen door twee, echter dit betekend dat de ene ouder zich steeds moet verantwoorden aan de andere als deze een uitgaven doet voor het kind.
Daarom is het beter om met een vast bedrag van onderhoudgeld te werken. Gezamelijke kinderrekening is enkel zinvol en nuttig bij bi-locatie.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#11 , 12 apr 2007 11:33

...en geef grif toe dat ik daar suppergevoelig in ben
Ik vraag me nog steeds af...of een echtscheiding in het belang van het kind is...

sperwer
Berichten: 1155

#12 , 12 apr 2007 12:43

...en geef grif toe dat ik daar suppergevoelig in ben
Ik vraag me nog steeds af...of een echtscheiding in het belang van het kind is...

Wel Lex in sommige gevallen is het idd stukken beter voor de Kids dat ouders uit elkaar gaan.
Sommige zaken kunnen immers niet uitgepraat worden en zijn steeds opnieuw een bron van ergernis en ruzies.

Maar idd in veel gevallen zijn scheidingen lauter het gevolg van ego?sme en zouden de mensen beter eerst eens nadenken over wat kinderen in een relatie echt betekenen en tot verantwoordelijkheid meebrengen.

Gepluimde huurder
Berichten: 24

#13 , 04 jun 2007 16:05

Ik vraag me nog steeds af...of een echtscheiding in het belang van het kind is...

Ik wil hier even een reactie op geven...

Ik heb zelf jaren lang in een hel gewoond doordat mijn ouders constant ruzie hadden en het daarna dus volledig afreageerde op mij en mijn broer... In zo een geval is een scheiding misschien de beste oplossing en is uiteindelijk dus ook gebeurd, iets wat mijn broer en ik op 9 en 11 jarige leeftijd als een zege hebben ontvangen.

Helaas ging bij ons wel alles via de rechtbank. Sociaal werkers, testen alles werd uit de kast getrokken. Iets wat niet plezierig is voor opgroeiende kinderen. Ik raad dus ook iedereen aan om zolang als het mogelijk is het onderling te regelen.

Eventuele kosten kun je inderdaad maandelijks ieder een vast bedrag storten op een rekening waardoor de kosten gedekt zijn. Natuurlijk zitten er risico's aan maar op het moment dat er problemen ontstaan kun je het nog altijd vast laten zetten via het gerecht. Misschien is het wel een optie om gewoon onderling een afspraak op papier te zetten dat jullie "in onderling overleg hebben afgesproken om maandelijks X bedrag op een gezamelijke rekening te zetten voor het onderhoud van jullie kind" Mocht het fout gaan heb je daadwerkelijk iets om op terug te vallen waarmee je kunt aantonen dat het daadwerkelijk zo is afgesproken. Vergeet niet er bij te zetten tot welke leeftijd dit is overeengekomen...

Groetjes en succes...

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#14 , 06 jun 2007 13:50

Vraag lijkt me voldoende beantwoord. Slotje.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”