Help ... Onterecht beslag op mijn eigendom.....

Kira
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: limburg

Help ... Onterecht beslag op mijn eigendom.....

#1 , 31 mar 2007 21:47

--------------------------------------------------------------------------------
Graag had ik dringend raad.

Ik heb een eigen huis met eigen meubels en huisraad.
Sinds korte tijd is mijn nieuwe vriend komen inwonen. Mijn vriend was pas EOTgescheiden. Ze hebben alles vriendschappelijk opgelost. Hij heeft echter een heel dure vriendschap moeten kopen, want hij liet achter. Dit is geen leugen: HUIS, INBOEDEL een eigen WAGEN en al het SPAARGELD. Dit staat zelfs allemaal op papier.
Toen ik dit hoorde moest ik even slikken, hij had 37 jaar gewerkt en had niks meer, all? een oud autowrak van ...1989....en hij kreeg welgeteld 1 washandje en 1 handdoek mee....maar, ik hoorde hem echt niet klagen...enja...dat was zijn keuze. Hij wou kost wat kost vrede bewaren met haar en vooral zijn dochters van 24 en 26 jaar. Ze was echter nog niet tevreden. Zij heeft zelf ook een job, maar, toch....ze wou nog maandelijks alimentatie, anders wou ze niet scheiden....

Hij had een goede job en zou het wel opnieuw redden.
Na welgeteld 1 maand bij mij te wonen sloeg het noodlot toe. Hij kreeg een werkongeval en na 3 maanden werd hij ontslagen. Hij moest nu rondkomen met zijn dopgeld...en daarvan maandelijks haar 250? geven. Dit hield hij een jaar vol.

Nu zijn we al meer dan 2 jaar verder en kan mede door zijn leeftijd niet aan werk geraken. Hij is ondertussen een jaar achter. Zij is nu aan't dreigen geraakt, heeft totaal geen medelij met hem heeft en ze wil "haar" geld. Zij is naar de deurwaarder gestapt.
Nu moeten hij binnen de 24 uur .....4000 ? betalen, of ze slaan MIJN meubels en huisraad aan....... want hij woont hier...
HELP, ik ben er niet goed van, da's allemaal van mij !!!
Ik heb van een aantal zaken wel fakturen, maar van het grotendeel heb ik niks meer.... Ook mijn zonen hebben beide een eigen kamer met Tv, PC muziekinstallatie en noem maar op, maar daar heb ik allemaal geen facturen meer van....
Het bedrag is trouwens veel meer dan waar ze "recht" op zou hebben. De deurwaarder aanvaard niet eens al zijn betaalbewijzen ! Wat nu?

En ik dan? Wat heb ik hiermee te maken? Nu moet ik seffes aan haar gaan betalen of ik ben mijn bezit kwijt? Dat bestaat toch niet zeker?
Heb ik geen rechten om mijn eigendom te beschermen ?
We zijn wanhopig ....Wat moeten wij doen?
Zo snel mogelijk raad aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 01 apr 2007 03:35

Hallo,

Ervan uitgaande dat U feitelijk samenwoont, geef ik U hier een voorbeeld:

Filip en Leen wonen feitelijk samen:

Betaalt Filip zijn persoonlijke lening niet meer af, dan zal de bank beslag leggen op alle goederen die zich in zijn woning bevinden, ook op de voorwerpen die van Leen zijn.

Schuldeisers kunnen namelijk aannemen dat hun schuldenaar eigenaar is van alle goederen, waarvan hij/zij het bezit heeft.

Wil Leen haar goederen beveiligen en voorkomen dat er beslag op gelegd wordt, dan zal zij moeten bewijzen dat zij er de eigenaar van is.

Om de bank te overtuigen, zal Leen het best geloofwaardige documenten voorleggen zoals:

Een factuur op haar naam. Ze moet dan ook kunnen bewijzen dat ze de factuur betaalde ?n dat ze daarvoor over voldoende geld beschikte;
Een inventaris (die geregistreerd is), opgemaakt v??r of tijdens het samenwonen.
Opgelet! Een inventaris kan nooit dienen om de schuldeisers moedwillig te benadelen. Indien er vermoedens zijn dat er misbruiken zijn, dan kunnen schuldeisers eisen dat het eigendomsrecht effectief wordt bewezen, door aan te tonen dat de eigenaar, aangewezen in de inventaris, ook effectief de aankoopprijs heeft betaald.

Voor goedkopere goederen kan men, in geval van twijfel of als er geen documenten bestaan, nog steeds een beroep doen op eigendomsvermoedens, algemene bekendheid, getuigenissen,?
Opgelet! Er kan ook beslag gelegd worden op goederen die eigendom zijn van beide partners, bijvoorbeeld in het geval dat de persoonlijke lening van Filip niet wordt terugbetaald kan de bank beslag leggen op de woning die Filip en Leen samen aankochten, tenmiste op het deel dat Filip toebehoort.

Indien deze woning op verzoek van de bank wordt verkocht, zal de helft van de verkoopprijs (het aandeel van Filip) naar de bank gaan, de andere helft van de verkoopprijs zal naar Leen gaan (op voorwaarde dat zij niet mee tekende of zich borg stelde voor de lening van Filip).

Nu wat mag er niet worden aangeslagen (de onbeslagbare goederen)

1? het nodige bed en beddengoed van de beslagene en van zijn gezin, de kleren en het linnengoed volstrekt noodzakelijk voor hun persoonlijk gebruik alsmede de meubelen nodig om deze op te bergen, een wasmachine en strijkijzer voor het onderhoud van het linnen, de toestellen die noodzakelijk zijn voor de verwarming van de gezinswoning, de tafel en de stoelen die voor de familie een gemeenschappelijke maaltijd mogelijk maken, alsook het vaatwerk en het huishoudgerei dat volstrekt noodzakelijk is voor het gezin, een meubel om het vaatwerk en het huishoudgerei op te bergen, een toestel om warme maaltijden te bereiden, een toestel om voedingsmiddelen te bewaren, ??n verlichtingstoestel per bewoonde kamer, de voorwerpen die noodzakelijk zijn voor de mindervalide gezinsleden, de voorwerpen die bestemd zijn om te worden gebruikt door de kinderen ten laste die onder hetzelfde dak wonen, de gezelschapsdieren, de voorwerpen en producten die noodzakelijk zijn voor de lichaamsverzorging en voor het onderhoud van de vertrekken, het gereedschap dat nodig is voor het onderhoud van de tuin, een en ander met uitsluiting van de luxemeubelen en luxeartikelen;

2? de boeken en overige voorwerpen, nodig voor de voortzetting van studies of voor de beroepsopleiding van de beslagene of van de kinderen te zijnen laste die onder hetzelfde dak wonen;

3? de goederen die de beslagene volstrekt nodig heeft voor zijn beroep, tot een waarde van (2.500 EUR) op het tijdstip van het beslag en naar keuze van de beslagene, behalve voor de betaling van de prijs van die goederen;

4? de voorwerpen die dienen voor de uitoefening van de eredienst;

5? de levensmiddelen en brandstof die de beslagene en zijn gezin voor een maand nodig hebben;

6? een koe, of twaalf schapen of geiten, naar keuze van de beslagene, alsmede een varken en vierentwintig dieren van de hoenderhof, met het stro, voeder en graan, nodig voor het strooisel en de voeding van dat vee gedurende ??n maand



Deze lijst wordt zeer ruim ge?nterpreteerd.

Nu indien uw vriend een vervangingsinkomen geniet (dop)en U levert bewijs van eigendom van uw goederen dan kan op het vervangingsinkomen beslag worden gelegd.Evenwel is hier een onbeslagbaar deel:

onbeslagbaar deel van het vervangingsinkomen:

Netto inkomsten 923 / beslagbaar 0 / over 923
Netto inkomsen 950 / beslagbaar 5 / over 945
Netto inkomsten 1000 beslagbaar 16 / over 984
Netto inkomsten 1050 / beslagbaar 31 / over 1019
Netto inkomsten 1100 / beslagbaar 47 / over 1053
Netto inkomsten 1150 / beslagbaar 67 / over 1083
Netto inkomsten 1200 / beslagbaar 88 / over 1112
Netto inkomsten boven 1200 -----> 1112

Bijkomend onbeslagbaar deel per kind ten laste ------> 57

Bedragen in ? Cijfers toepasselijk vanaf 01/01/07 KB 05/12/2006 B.S. 14/12/2006

Je mag nog van "geluk" spreken dat ze geen strafklacht heeft neergelegd.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Kira
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: limburg

#3 , 01 apr 2007 11:04

Dank u voor de inlichtingen.

Maar wie staat er bij zoiets stil wij kennen niks van wetten en ik wist niet eens dat zoiets onmenselijks bestond.
Ik heb nooit geen cent schulden gehad en nu gaan ze hier beslag leggen, ik ben er ziek van.
Mijn zonen zullen er niet blij mee zijn dat ze hun bed mogen houden , maar hun pc en muziekinstallatie enz. afgepakt zouden worden, dat drama alleen al kan ik mijn kinderen niet aandoen. Wij hebben hier niks mee te maken en zijn slachtoffers, en hoe ! Wij zijn de enigsten die deze arme veel te goede mens opvangen, want ik ban zeker dat ie zich anders iets aandeed. Zijn dochters hebben ook mede alles wat hij bezat gekregen, eentje heeft nu nogwel zijn huis met alles op en aan, waar alleen hij 37 jaar werkte..ONMENSELIJK, foei wat een wereld, niet eens "pa gaat het een beetje...."

Het is gewoon niet eerlijk dat de zaak niet herzien kan worden en dat een goedgelovig mens geen tweede kans krijgt, want ipv goed te doen heeft hij letterlijk zijn eigen (en mijn) das omgedaan, "normaal"gezien word bij een scheiding de eigendom ongeveer gedeeld. Deze man liet werkelijk alles achter....voor de goede vrede.....

Ondertussen heb ik vanalles opgezocht . Op www.gerechtsdeurwaarders...
Volgens deze website de deurwaarder in feite onpartijdig moet zijn en zou moeten bemiddelen, rekening zou moeten houden met de MENSELIJKE aspecten van een situatie en in dit geval een schuldenaar in moeilijkheden gemak van betaling zou moeten verlenen...
Waarom krijgt hij niet deze kans?
Hij heeft zwart op wit op papier staan !
Waarom dan maar iemand die er niks mee te maken heeft alles aanslaan.
En Waarom houd men geen rekening met zijn betaalbewijzen, gewoon omdat mevrouw ze betwist en liegt wordt dit door de deurwaarder zomaar aanvaard. Het is al zwaar genoeg om alles te betalen, wat hij nog zou moeten, en dan komt er dit ook nog eens onterecht "het dubbel"betalen.
Hij heeft ondanks al de tegenslagen die dat ongeval met zich meebrachten een jaar volgehouden haar te betalen, toen was alles op .


Wat bedoel je met dat we van "geluk mogen spreken" ivm die strafklacht?

Reclame

Heye
Berichten: 468

#4 , 01 apr 2007 16:27

Hallo,

In eerste instantie kan men trachten beslag te leggen op de goederen en inkomsten van de onderhoudsplichtige. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan gelden en waarden die op de bankrekening, het spaarboekje of de effectenrekening van de onderhoudsplichtige staan, aan diens roerende goederen (wagen, meubelen...), eventuele onroerende goederen en dergelijke meer. Beslag kan eveneens gelegd worden op het loon dat de onderhoudsplichtige ontvangt. In dit geval zijn veelal geen beperkingen op het bedrag waaronder geen beslag kan worden gelegd.
Vooraleer beslag wordt gelegd, dient natuurlijk meer informatie te worden ingewonnen over de vermogenstoestand van de schuldenaar van de onderhoudsuitkering. Er dient bijvoorbeeld te worden achterhaald of die wel onroerende goederen heeft, waar hij werkt, met welk soort wagen hij rijdt en dergelijke meer. Pas nadat men deze informatie heeft, kan worden beslist op welke vermogensbestanddelen men beslag zal leggen. Voor het inwinnen van die informatie kan men een beroep doen op een gerechtsdeurwaarder. Blijkt dat de onderhoudsplichtige geen vermogen heeft en dat hij ook geen inkomsten heeft, dan zal een beslag wellicht niets uithalen.

Een ander denkspoor bestaat erin strafklacht neer te leggen tegen de onderhoudsplichtige die niet betaalt. Want die kan zich schuldig maken aan het misdrijf van familieverlating. Om hiervoor te kunnen worden veroordeeld, is vooreerst vereist dat in hoofde van de onderhoudsplichtige een wettelijk beschermde onderhoudsplicht bestaat. Bovendien moet een rechterlijke beslissing voorliggen die deze onderhoudsplicht bevestigt en waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat. Een derde voorwaarde opdat het misdrijf van familieverlating zou voorliggen is dat de onderhoudsplichtige gedurende een termijn van meer dan twee maanden de rechterlijke beslissing waarbij hij veroordeeld werd een uitkering tot onderhoud te betalen, niet naleeft. Bovendien is vereist dat de onderhoudsplichtige de onderhoudsverplichting vrijwillig niet uitvoert. Is de onderhoudsplichtige bijvoorbeeld door ziekte of een zwakke gezondheid in de onmogelijkheid om een winstgevend beroep uit te oefenen, dan ligt er geen vrijwillige inbreuk op de onderhoudsverplichting, en dus geen strafrechtelijk feit voor.
Familieverlating is strafbaar met een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en een geldboete van 50 tot 500 frank (deze bedragen moeten worden vermenigvuldigd met 200). Bij een tweede veroordeling op deze grond binnen de vijf jaar na de eerste, kunnen deze straffen zelfs worden verdubbeld. In de praktijk stelt men trouwens vast dat het geregeld gebeurt dat onderhoudsplichtigen die hun verplichting niet nakomen ook een effectieve gevangenisstraf krijgen...

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 02 apr 2007 07:59

Maar wie staat er bij zoiets stil wij kennen niks van wetten en ik wist niet eens dat zoiets onmenselijks bestond
Welkom op het juridisch forum Kira

Bij deze sluit ik me hier bij Andy aan
Je nieuwe vriend zit wel degelijk in een verdomhoekje, waar je plots blijkbaar meegesleurd dreigd te worden. Neem anders eens contact met de lokale politie sociale dienst. Misschien kan er vanuit die hoek wat menselijke kantjes opgezocht worden, maar er is wel een gerechtelijke uitspraak die je niet zomaar naast zich neer kan leggen

RR

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 02 apr 2007 10:22

Er is geen verhaal tegen beslag wegens achterstallig onderhoudsgeld.

?Art.1412.De beperkingen uitsluiting waarin de artikelen 1409, 1409bis en 1410, ? 1, ? 2, 1? tot 7?, ?3 en ? 4 voorzien, zijn niet van toepassing:1? wanneer de overdracht of het beslag wordt verricht wegens de onderhoudsverplichtingen bedoeld in...of in een overeenkomst, gesloten krachtens artikel 1288...van dit Wetboek...?(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

De inkomsten van de onderhoudsplichtige zijn dus zonder enige beperking beslagbaar.

Indien het beslag meer bedraagt dan wat verschuldigd is bewijs dit dan aan de gerechtsdeurwaarder EN de tegenpartij.

?Art.1395.Alle vorderingen betreffende...middelen tot tenuitvoerlegging...worden gebracht voor de beslagrechter...Deze vorderingen worden ingesteld en behandeld zoals in kort geding...?(Ger.W.).

Indien spijts uw bewijs van betaling het beslag onbeperkt gehandhaafd blijft wend u dan ONVERWIJLD tot de BESLAGRECHTER overeenkomstig de bepalingen inzake kort geding,zijnde art.1035-1041 Ger.W.

?Art.1514. Hij die beweert...eigenaar te zijn van in beslag genomen voorwerpen,kan tegen de verkoop verzet doen...met vermelding van de bewijzen van eigendom..."(Ger.W.).

?Als concubinerenden hun respectieve roerende goederen hebben vermengd,is de schuldeiser van hen niet verplicht deze goederen te onderscheiden of af te scheiden,hetgeen onmogelijk is geworden tengevolge van de vermenging die de concubinerenden zelf hebben bewerkstelligd.De schuldeiser kan derhalve beslag leggen op de goederen die de concubinerenden aldus bezitten,tenzij de concubinerende die geen schuldenaar is,bewijst dat hij alleen eigenaar is van het geheel of een deel van de goederen?(Cass. 10 juni 1976,Pas. 1976,I,1101,Arr.Cass. 1976,1135,R.W. 1976-77,601,T.Not. 1976,283,R.G.E.N. 1976,nr.22148).

Wat geldt voor cuncubinerenden,geldt voor ELKE vorm van samenwoning.

?Art.1288...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2? en het 3?(=onderhoudsbijdrage kinderen) van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.?(Ger.W.).

Die mogelijkheid geldt dus wettelijk niet voor art.1288,4?,zijnde ?het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere.?.U kan dit niettemin in rechte vorderen samen met een verzoek tot prejudici?le vraag aan het Arbitragehof of dit onderscheid tussen onderhoudsgeld voor kinderen en dit voor echtgenoten al dan niet het gelijkheidsbeginsel schendt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Kira
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: limburg

#7 , 03 apr 2007 19:24

dankjewel.

Zijn ex werd voor dat de deurwaarder beslag zou komen doen, door mijn vriend aangetekend eraan herinnerd dat hij reeds meer betalingen gedaan had dan zij beweerde EN hij haalde toen al aan dat hij zijn achterstand aan haar wou overmaken via een lening aan mij. Zij heeft hier echter nooit op gereageerd, tot nu de deurwaarder plots beslag op MIJN bezit zou komen doen !

E?n vb. ;Hij moet ieder maand 250? voor haar onderhoudsgeld, doch de eerste maand werd wegens niet op tijd opsplitsen van zijn bankrekening, zijn halve loon aan haar overgemaakt. Bijgevolg heeft zij die maand alleen al bijna 900? gekregen, zijnde destijds de helft van zijn loon. Nu vraagt zij voor die maand NOGMAALS 250? ! Het is toch niet meer dan eerlijk dat hij dit toch in vermindering zou mogen brengen, zeker gezien zijn huidige situatie.

Dit en nog andere stortingsbewijzen en dat aangetekend schrijven aan zijn ex. werden door mijn advocaat aan deze deurwaarder overgemaakt. Ook mijn advocaat zegt dat hij dat onderhoudsgeld MOET betalen, doch dat de deurwaarder rekening dient te houden met deze stortngsbewijzen en deze in vermindering dient te brengen. Maar hij doet dit echter niet, want zijn ex wil wat zij zegt en...de deurwaarder neemt dat gewoon aan ! Advocaat beweerd nogthans dat de deurwaarder ook met het menselijke aspect rekening dient te houden en zelfs gemak van betaling dient te verlenen, voor mensen in financiele moeilijkheden.

Ik heb hemel en aarde bewogen om het "rechtvaardige achterstallige onderhoudsgeld zelf voor mijn vriend bijeen te krijgen, omdat ik in geen geval wil dat ze mijn en mijn kinderen hun bezit in beslag zouden nemen.

Vandaag belde mijn vriend dan ook naar de deurwaarder om met hem persoonlijk een geprek, met zijn betaalbewijzen en MET het achterstallig onderhoudsgeld .

Tot onze grote verbijstering zei de secretaresse koudweg, we zijn geen bemiddelingskantoor, je krijgt de deurwaarder nooit zelf te spreken, hier kan je enkel DAT VOLLEDIGE bedrag afgeven, of we doen beslag, de papieren liggen hiervoor klaar en de opdracht werd reeds gegeven. Er is geen overleg mogelijk !

HIJ HEEFT DE BETAALBEWIJZEN !!! hoe kan dat allemaal?We hebben het zo verschrikkelijk moeilijk en ik heb zelfs voor ons het "onmogelijke gedaan" door die achterstallige som van 12 maanden bij elkaar te krijgen...maar zelfs dit is niet voldoende...
Wij zijn gewoon ten einde raad en wanhopig. We weten echt niet meer wat beginnen. Als zelfs bankbriefjes niet meer tellen, ja waar staan we dan?

Hoe moeten we dit nu verder dan doen met de beslagrechter ? Hoe gaat dit tewerk?
Wat gaat dat allemaal ongeveer kosten, want dan moeten we alweer een advocaat raadplegen.

Heye
Berichten: 468

#8 , 03 apr 2007 21:15

Kira,

Een advocaat hoeft geen dure grap te worden hoor. Zo kan men beroep doen op tweedelijnsbijstand (beter gekend als pro deo)

Hiervoor gelden wel enkele voorwaarden. Die kan U hier lezen.

http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... ro_deo.htm

Succes
Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Kira
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: limburg

#9 , 03 apr 2007 21:29

Dankjewel Andy

Mijn vriend krijgt onterecht geen pro-deo vermits het inkomen van mijn zonen, die hier niks mee te maken hebben ook bij zijn inkomsten geteld worden, dan ligt het gezamelijk inkomen te hoog.
Dit is ook een van de reden dat hij niet veel eerder een advocaat inschakelde, met het gevolg dat we nu nog veel dieper in de problemen zitten.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#10 , 03 apr 2007 23:28

Neem anders ook eens contact op met de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders (telefoontje). Als je langs die weg je terrechte wens om in dialoog te treden met de gerechtsdeurwaarder laat horen zal dit allicht ook gebeuren.

Een Gerechtsdeurwaarder is inderdaad geen bemiddelaar, net zoals de Vrederechter ,... bemiddelaars zijn. Maar sociaal gezien is het toch minstens hun taak om de partijen trachten te verzoenen, ook al moeten opgelegde taken uitgevoerd worden.

De dialoog kan toch een middel zijn om frustraties zo klein mogelijk te houden, voor alle partijen.

RR

Heye
Berichten: 468

#11 , 04 apr 2007 00:03

Kira,

Ik denk niet dat uw kinderen hier iets mee te maken hebben.Hieronder vindt U de voorwaarden op een rijtje:

-soort van inkomen: dit speelt geen enkele rol, of het nu om een inkomen uit arbeid gaat, een vervangingsinkomen ? het enige criterium dat telt is de maximumgrens;

-huur, electriciteitsrekeningen, gezinsleningen, telefoonrekeningen enz ? worden niet afgetrokken van het inkomen om de maximumgrens te bepalen;

-uitzonderlijke schuldenlast, daarmee kan rekening gehouden worden en kan toch een advocaat worden toegekend, zelfs indien het inkomen boven de maximumgrens ligt;

-onderhoudsgelden: als men onderhoudsgeld moet betalen voor een (ex-) echtgenoot of voor kinderen, dan worden deze in mindering gebracht van
het inkomen (maar enkel als ze effectief betaald worden), omgekeerd telt natuurlijk dat ze bij het inkomen worden geteld van de personen die ze ontvangen;


-samenwonend zijn: twee of meer personen die onder hetzelfde dak wonen en hoofdzakelijk huishoudelijke zaken regelen (personen ten laste ? kinderen bvb ? zijn uitgezonderd), of de persoon die samenwoont met zijn echtgenoot of met iedere andere persoon met wie hij een feitelijk gezin vormt;

het spreekt voor zich dat in geval van een probleem tussen de aanvrager en de huisgenoot/echtgenoot/partner (of zelfs in geval van een conflict tussen beider belangen) het inkomen van beiden niet zal samengeteld worden;


Personen gelijkgesteld met personen die ontoereikende inkomsten genieten:

De wet heeft voor een bepaald aantal personen een vermoeden ingesteld, waardoor wordt aangenomen dat deze onvermogend zijn en waardoor zij altijd in aanmerking komen voor een volledige kosteloze bijstand.

Deze zijn de volgende:

-degene die bedragen geniet uitgekeerd als leefloon of als maatschappelijke bijstand, op voorlegging van de geldige beslissing van het betrokken openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;

-degene die bedragen geniet uitgekeerd als gewaarborgd inkomen voor bejaarden, op voorlegging van het jaarlijks attest van de Rijksdienst voor Pensioenen;

-degene die een vervangingsinkomen voor gehandicapten zonder integratievergoeding geniet, op voorlegging van de beslissing van de minister, tot wiens bevoegdheid de sociale zekerheid behoort, of van de door hem afgevaardigde ambtenaar;

-de persoon die een kind ten laste heeft dat gewaarborgde kinderbijslag geniet, op voorlegging van het attest van de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor werknemers;

-de huurder van een sociale woning die in het Vlaams Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een huur betaalt die overeenkomt met de helft van de basishuurprijs of die in het Waals Gewest een minimumhuur betaalt, op voorlegging van de laatste huurberekeningsfiche;

-de minderjarige, op voorlegging van zijn identiteitskaart;

-de vreemdeling, voor wat betreft de indiening van het verzoek tot regularisering van verblijf, of van een beroep tegen een uitwijzing, op voorlegging van bewijsstukken;

-de asielaanvrager of de persoon die een aanvraag indient van het statuut van ontheemde, op voorlegging van een bewijsstuk.

De onderstreepte voorwaarden zijn m.i. van toepassing op uw partner.Indien U echt uitsluitsel wenst kan U zich bevragen aan de balie van het gerechterlijk arrondissement van uw woonplaats.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#12 , 04 apr 2007 06:56

Neem anders ook eens contact op met de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders (telefoontje).
LOL

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#13 , 04 apr 2007 07:03

Dank u voor de inlichtingen.

Maar wie staat er bij zoiets stil wij kennen niks van wetten en ik wist niet eens dat zoiets onmenselijks bestond.
Ik heb nooit geen cent schulden gehad en nu gaan ze hier beslag leggen, ik ben er ziek van.
Mijn zonen zullen er niet blij mee zijn dat ze hun bed mogen houden , maar hun pc en muziekinstallatie enz. afgepakt zouden worden, dat drama alleen al kan ik mijn kinderen niet aandoen. Wij hebben hier niks mee te maken en zijn slachtoffers, en hoe !
De gerechtsdeurwaarder kan geen blinde uitvoerder zijn van zijn mandaat en wanneer,in het kader van een uitvoerend beslag,ernstige betwistingen opgeworpen worden betreffende de eigendom van de voorwerpen die hij in beslag neemt,moet hij alle maatregelen treffen om geen enkele schade te berokkenen in hoofde van de derde beslagene,en niettegenstaande de positie van zijn lastgever,eventueel weigeren om uitvoerend beslag voort te zetten.(Bergen 9 mei 1996,R.G.A.R. 1998,nr.12.911).

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#14 , 04 apr 2007 11:24

http://www.gerechtsdeurwaarders.be/index_nl.htm
De specifieke kenmerken van hun functie :

Zij zijn offici?le informanten en staan borg voor de rechten en de belangen van de betrokken partijen
Uitvoerders van gerechtelijke beslissingen
Verzoenende rol
Adviserende rol
Bemiddelende rol
Mensen van de praktijk
Onpartijdige getuigen
Sociale en economische rol
Gerechtsdeurwaarders dragen actief bij tot de goede werking van het gerecht. Ze vertalen de wil van de rechter in de feiten en staan borg voor de goede uitvoering ervan in de maatschappelijke werkelijkheid. Hun dubbele hoedanigheid van openbaar ambtenaar met het statuut van een vrij beroep vormt een waarborg inzake onafhankelijkheid, doeltreffendheid en verantwoordelijkheid. Hun functie heeft volgende specifieke kenmerken:

Zij zijn offici?le informanten en staan borg voor de rechten en de belangen van de betrokken partijen
Behalve voor de door de wet bepaalde uitzonderingen, hebben gerechtsdeurwaarders het monopolie op het betekenen van akten. Zij roepen de partijen op om voor de rechter te verschijnen en delen iemand de inhoud van een vonnis of van administratieve akten mee (bijvoorbeeld: een beslissing tot inning van de belastingsdienst). Als openbare ambtenaren zijn zij verplicht beide partijen te informeren over hun rechten en plichten. Bijvoorbeeld: een schuldenaar meedelen dat hij het recht heeft om binnen een welbepaalde termijn verzet aan te tekenen tegen een vonnis.

Uitvoerders van gerechtelijke beslissingen
Gerechtsdeurwaarders zijn wettelijk de enigen die een vonnis tegen iemand mogen uitvoeren, wanneer de betrokkene zich er niet naar schikt (bijvoorbeeld: een schuldenaar dwingen zijn schuld te betalen).

Verzoenende rol
Gerechtsdeurwaarders trachten verschillende standpunten en tegengestelde belangen met elkaar te verzoenen
, of het nu gaat om een geschil tussen een eigenaar en een huurder, of tussen een schuldeiser en een schuldenaar. Zij kunnen bijvoorbeeld aanmaningen schrijven teneinde een rechtszaak te vermijden. Dit betekent de eerste stap naar een minnelijke schikking.

Adviserende rol
Door het feit dat zij met alle betrokken partijen in contact staan, kunnen gerechtsdeurwaarders oordelen over de wenselijkheid om een procedure al dan niet op te starten
en de verzoeker aldus nodeloze kosten besparen. Zij beschikken immers over nauwkeurige informatie, hebben toegang tot verschillende informatiebestanden en kunnen zich ter plaatse van een situatie vergewissen. Zo kunnen zij beter dan wie ook zich een mening vormen over de solvabiliteit van een schuldenaar.

Bemiddelende rol
Voor een toestand van overmatige schuldenlast zijn gerechtsdeurwaarders waarschijnlijk ideale bemiddelaars. Hun opleiding, statuut en deontologie staan borg voor een gelijke behandeling van alle schuldeisers en tegelijk voor het waarborgen van de rechten van de onder schulden gebukt gaande schuldenaar. Bovendien kunnen zij, door hun grondige kennis van het vermogen van de schuldenaar, de rechter helpen zich een mening te vormen over de verklaringen van de schuldenaar.

Mensen van de praktijk
Wanneer gerechtsdeurwaarders de wil van de rechter in de feiten vertalen, houden zij rekening met de menselijke aspecten van de situatie en zoeken de meest geschikte oplossing in eenieders belang
. Zo kunnen zij bijvoorbeeld aanraden een schuldenaar die zich tijdelijk in moeilijkheden bevindt gemak van betaling te verlenen.

...

Henri Jasparlaan, 93
1060 Brussel
Belgi?

Tel: (02) 538 00 92
Fax: (02) 539 41 11
Nationale.Kamer@gerechtsdeurwaarders.be


Mijn diepste overteuging dat je binnen de kortste keren aan het dialogeren bent met een deurwaarder die je wat inlichtingen zal geven. Dat de telefoniste wat kortaf was is misschien logisch, ze heeft niet die deonthologie

RR

Kira
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: limburg

#15 , 04 apr 2007 19:22

Mijn oprechte dank aan jullie allemaal.

Wat die pro-deo betreft, wij hebben bij de juridische dienst hier gevraagd en bij een advocatenbureau hier in de stad en beide zeiden nochthans dat het inkomen telt van iedereen samen onder hetzelfde dak ?
Bij wie moeten we dan wel zijn?

Gerechtsdeurwaarder;
Dat had ik inderdaad ook gezien op de site van de deurwaarders, vandaar dat ik zo ontgoocheld ben dat de deurwaarder ons die kans en dat recht niet geeft.
Ik heb er onmiddellijk gebruik van gemaakt en een dringende korte mail gedaan naar de nationale kamer van gerechtsdeurwaarders met de eis om gehoord te worden bij die deurwaarder.

Nog even erbij vermelden dat we aan die secretaresse alleen maar een afspraak met de deurwaarder zelf vroegen en dat zij dat niet deed.
Het enigste wat wij vragen aan deurwaarder is om mijn vriends betaalbriefjes van de bank naast zijn ex eisen te leggen zodat hij ziet dat hij wel degelijk die betalingen deed die zij betwist.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”