Heeft de verhuurder gelijk?

anneke320
Topic Starter
Berichten: 18

Heeft de verhuurder gelijk?

#1 , 30 aug 2012 21:11

Hallo,

Ik ben hier voor het eerst.
Ik probeer de situatie zo goed mogelijk te schetsen.
Maar het is wel een verhaaltje zonder einde, dus weet ik niet goed waar ik moet mee beginnen.
Enfin, als er vragen zijn, stel ze gerust.
Ik hoop gewoon hier te weten te komen wat ik mag doen, maar vooral wat ik niet mag doen!

Mijn man en ik zijn 20 jaar getrouwd.
2 jaar geleden hadden we huwelijksproblemen en besloten we uit elkaar te gaan.
Mijn man huurde vorig jaar in mei een appartementje op zijn naam.
Ik ging bij mijn moeder wonen.
Allebei dus gedomicilieerd op een nieuw adres.
De scheiding werd ingezet.
Enige tijd later besloten wij om ons huwelijk toch een 2de kans te geven.
Er werd gevraagd aan de eigenaars van mijn man zijn appartementje of ik erbij mocht.
Zij gaven toestemming.
Dus domicilieerde ik me uiteindelijk in december vorig jaar terug bij mijn echtgenoot.
Die eigenaars, want ik was uiteindelijk veel aanwezig op het app van mijn man, waren daar bijna constant aanwezig.
Even ter verduidelijking: de slaapkamer is aan de straatkant en de living is achteraan op het gelijkvloers.
Daar is ook een groot terras en een tuin. Dit is ook gehuurd.
Die eigenaar stond vorige zomer constant op mijn man zijn terras om bijv. de ramen te schilderen, plus gemakkelijk 1,5 maand voor het terras van het 1ste verdiep te vernieuwen...enfin vorige zomer geen gebruik kunnen maken van het terras.
Mijn man had groenten geplant in de tuin.
Die eigenaar kwam met vreemde mensen binnen en waren dan aan het praten over en kijken naar de groenten.
Mijn man huurt ook een bergplaats.
De eigenaar had hier 2 nieuwe stopcontacten laten plaatsen speciaal voor zijn droogkast en andere dingen.
In deze bergplaats hangen ook de elektricteitsmeters van de medebewoners.
Nooit bij stil gestaan trouwens.
Nu heeft het de voorbije winter en zomer goed geregend.
En de put in de doorgang, van de straatkant naar de achterkant van het huis, richting tuin, liep constant onder water.
De eigenaar stond hier weer alle dagen met zijn dompelpomp en pompte die put leeg.
Een maand geleden zag mijn dochter plots dat de eigenaar zijn stekker in ons stopcontact stak om de put leeg te pompen.
Wij maakten hem erop attent dat dit onze elektriciteit was en vroegen om een vergoeding.
Hij gebruikte ons stopcontact buiten ons weten en zonder vragen!
Wij staken een ander slot op de deur!
Ook toevallig diezelfde dag hingen de bovenburen hun lakens voor de zoveelste keer over hun balkon.
Dit recht boven onze terrastafel. Sorry ik vind dit vies.
Het laken viel op onze tafel en we hebben dit op hun fiets gehangen met een briefje met het vriendelijke verzoek om de volgende keer aub hun lakens op een rekje te hangen zodat ze niet meer op ons terras zouden vallen.
De volgende dag kregen we een aangetekende zending van de huisbaas.
Zij eisten dat die deur onmiddellijk terug open was, want anders waren er gevolgen.
Dit hebben wij ook gedaan. (Wij zijn waarschijnlijk veel te braaf?)
Ook stond er in dat elke bewoner in zijn appartement doet wat hij wil??? (En waarom wij dan niet???)
En dat zij ons al ruimschoots vergoed hadden voor de elektriciteit.
Daar bedoelen ze de indexatie mee.
Zij mochten in juli 2012, 15 euro opslaan en zijn maar met 10 euro opgeslagen.
Dit is dus ondertussen 10 euro dat ze hebben gewonnen.
Is dat een vergoeding voor het gebruiken van een dompelpomp de hele winter en gedeeltelijk de zomer?
Wij denken van niet.
Wij hebben na de afrekening van de elektriciteit een energiescan laten doen, omdat we 450 euro moesten bijbetalen.
Die persoon kon toen niets abnormaals vinden.
Nu weten we waar de elektriciteit naartoe is natuurlijk.
Er stond ook in de brief dat ze akkoord waren met een opzeg van 3 maanden.
En dat we konden vertrekken.
We zijn onmiddellijk naar iets gaan zoeken en gevonden.
Ik kan hier niet snel genoeg weg zijn! Zo gepest worden!!!!
Ondertussen hebben wij een opzeg gedaan die loopt van 1 september t/m 1 december.
In de hele straat, want die eigenaars kennen iedereen, maken ze ons zwart, als OCMW'ers enzo.
Iedereen bekijkt ons vies.
Dit is zo een wijk waar iedereen buitenzit met het goede weer en roddelen amai!!!
Ik vind dit niet leuk.
Uiteindelijk hebben wij altijd gedacht van, dit gaat wel over.
Maar dit wordt alleen maar erger.
Gisteren kreeg mijn man een telefoon van de eigenaars, met de melding iets van een ketel van de bovenburen en dat wij de eneige waren die dit kunnen gezegd hebben Pfff
En ook dat ikzelf zou buitenvliegen?
Ik dacht dat er zoiets bestond als mondelinge overeenkomst?
Enfin, maakt niet echt uit, alhoewel die pesterijen.
Wij hebben de opzeg gedaan, wat is dan het nut om ons nog zo te koeioneren?
Ik snap hem niet.
De huishuur is altijd betaald, wij hebben hier niks verkeerd gedaan en gehuurd zoals er vele verhuurders zouden willen.
En toch zo gepest en gekoeioneerd worden?
Ik moet ondertussen naar de dokter voor hyperventilleren, allemaal hierdoor!
Echt ni normaal.
De gordijnen zijn dicht en de rolluiken zijn naar beneden.
Gewoon om die eigenaars niet te moeten zien.
Das geen leven, echt ni!!!!

En in de laatste aangetekende brief stond letterlijk:
Ik heb vernomen dat U een dame bij u in huis hebt genomen sinds wanneer weet ik niet, ik zal dat laten verifieren op het stadhuis.
Ik eis dat Mevrouw onmiddellijk mijn app verlaat vermits ze illegaal in mijn app verblijft, wanneer ze dit niet doet, en ik geef haar tot 1 september de tijd, ga ik mijn advokaat inschakelen om al het nodige te doen.
1. om haar gerechtelijk te laten verwijderen
2. om U te laten vervolgen
Ik kan misschien uw geheugen even opfrissen:
U hebt een contract ondertekend:
Dat contract is opgemaakt voor 1 persoon, en U bent daar mee akkoord gegaan en ook zo ondertekend.
Dus heb ik alle recht U te laten vervolgen en ik zal dat ook doen. Indien U niet aan wensen voldoet.

PS:
Vanaf heden geef ik mijn dochter........
De volmacht om al mijn belangen te behartigen betreffende de appartementen gelegen te ....

Ooooo ja, diegen die ons het lelijk vervelend gemaakt hebben, de dochter en haar man, hadden dus blijkbaar het recht niet om te zijn geweest waar ze zijn geweest????
Amai wat een koek.

Dit is het zo ongeveer.

Iemand een idee?
Het stomme is, dat de opzeg betekend is van 1/09/12 t/m 01/11/12
Zit hier een addertje onder het gras???? Iets dak ni weet? Geef me aub advies.
Dank u.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 30 aug 2012 21:37

- UIt hoeveel leefruimtes groter dan 4m² bestaat de flat? (living, slaapkamers, badkamer, bergruimtes) wat is de totale oppervlakte in m².
- Ongeacht wie het contract heeft getekend, de verhuurder heeft geen enkele inspraak in de samenstelling van uw gezin, dat is grondwettelijk vastgelegd. Ider contractueel beding dat anders stelt is nietig. Het enige wat kan is overbewoning van een pand, vandaar de vraag hierboven.
- wie heeft de opzeg gegeven en heeft de andere partij deze schriftelijk aanvaard?

anneke320
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 30 aug 2012 21:43

Over 4 kamers meer dan 4 vierkante meter. En dan nog een gang met zijkamer, ook meer dan 4 vierkante meter.
Dit zijn er feitelijk 5 dan.
En wij hebben de opzeg gegeven en die is niet schriftelijk aanvaard.
Dank voor uw antwoord.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 30 aug 2012 21:45

Totale oppervlakte van het pand? (het gedeelte dat u huurt..)

anneke320
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 30 aug 2012 21:53

Sorry dat ik dit vraag, maar wat heeft dit hier mee te maken?
Ik zal ondertussen even meten???
dank u

anneke320
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 30 aug 2012 21:58

Ale ongeveer 63 vierkante meter

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 30 aug 2012 22:09

de maximale bezetting wordt berekend aan de hand van twee berekeningen:

- Het aantal woonlokalen in het pand, dit zijn alle ruimtes groter dan 4m² met het plafond hoger dan 2.2m. (enkel badkamer telt niet mee als woonlokaal, keuken wel indien deze groter is dan 4m²)

- het aantal vierkante meter dat deze woonlokalen in totaliteit beslaan.

op de uitkomst van beide berekeningen wordt een maximaal aantal bewoners geplakt en het laagste cijfer van beide is het wettelijk aantal personen dat maximaal in het pand mogen wonen.

In uw geval ga ik uit van 4 woonlokalen, wat 5 bewoners zou toelaten,

Van een oppervlakte van 54m² (hoekjes, kanten, slechte meter, etc, etc.... beter wat te voorzichtig dan te optimistisch.) wat 4 bewoners zou toelaten.

Afgaande op deze pessimistische gegevens (1 woonlokaal weggelaten en een kleine 15% gemeten oppervlakte) mogen 4 personen dit pand bewonen vooraleer er wettelijk sprake is van overbewoning. (mochten uw gegevens 100% correct zijn dan is dit 5 ipv 4)

Indien u er alleen woont met uw partner heeft de verhuurder geen verhaal.

Weet u of het huurcontract werd geregistreerd? opzeg aangetekend verzonden?

anneke320
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 30 aug 2012 22:13

Ja het huurcontract werd geregistreerd. En wij hebben de opzeg aangetekend verzonden 09 augustus 2012.
Dus als ik het begrijp zou 63 vierkante meter zeker en vast 2 mensen toelaten.
Als is het 3. Dan is dit zeker toegelaten.

anneke320
Topic Starter
Berichten: 18

#9 , 30 aug 2012 22:14

Maar wij zijn maar met zijn 2!!!!

anneke320
Topic Starter
Berichten: 18

#10 , 30 aug 2012 22:16

Ps: de volmacht geldt vanaf 29/08/2012!
Mijn man woont hier al langer en zonder die dame (eigenaar) gezien te hebben!
Dus die anderen (dochter en man) mochten hier niet bijna alle dagen zijn?

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 30 aug 2012 22:25

Dan heeft de verhuurder op dat punt geen enkel verhaal en is het enkel een spelletje blufpoker of dreigen uit onwetendheid. (bewoning)

Aangezien de opzeg aangetekend werd verzonden en het contract werd geregistreerd is het uw beurt voor een spelletje blufpoker. Stuur de verhuurder een tweede AS waarin u hem verzoekt te kiezen tussen 2 data op het einde van oktober om de uittredende plaatsbeschrijving te verrichten aangezien het pand tegen dan leeg zal zijn (bijv. di 30/10 of wo 31/10) zodat u ineens op dat ogenblik de overdracht van de sleutels en de vrijgave van de waarborg kunnen regelen. Indien hij deze regeling schriftelijk aanvaardt heeft u een onderlinge overeenstemming wat betreft de korte opzegperiode...

Neen zij, net als de eigenaar trouwens, mogen zich niet dagelijks bevinden op het deel van het pand dat u huurt. Art 15 van de grondwet garandeert uw recht genot van het pand en privacy. In praktijk aanvaard de rechtspraak dat tenzij voor dringende werken (overstroming, werken die niet uitgesteld kunnen worden) de verhuurder of diens vertegenwoordiger eenmaal per jaar het recht heeft het pand te bezoeken om zich te vergewissen van de toestand ervan.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 30 aug 2012 22:27

persoonlijk zou ik over dat betreden nu niet teveel wind maken zodat de verhuurder niet naar een advocaat stapt om dan onmiddellijk uw te korte opzeg aan te pakken en eventueel nog de schadevergoeding te eisen waarop hij recht heeft...

anneke320
Topic Starter
Berichten: 18

#13 , 30 aug 2012 22:32

Sorry maar er is geen plaatsbeschrijving gebeurd. Dat doet niet ter zake denk ik.
Kunnen we nog iets anders bekomen?
Dank u.

anneke320
Topic Starter
Berichten: 18

#14 , 30 aug 2012 22:35

En euh welke schadevergoeding waarop hij recht heeft?
Hij heet zelf in de 1ste aangetekende brief toegegeven dat hij onze elektriciteit heeft gebruikt en dat hij dat voortaan van zijn eigen zou doen!!!

anneke320
Topic Starter
Berichten: 18

#15 , 30 aug 2012 22:48

Oh ja, het is ons vorige maand per toeval dat we der op uit kwamen dat de zogezegde eigenaar onze elektriciteit gebruitkt!!!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”