Het huren van 1 onroerend goed onder scheiding van goederen

GT
Topic Starter
Berichten: 5

Het huren van 1 onroerend goed onder scheiding van goederen

#1 , 20 mar 2007 11:17

Beste leden

Een kleine penibele vraag kwam zich opzetten.

Als men getrouwd is onder het stelsel van zuivere scheiding van goederen, en men huurt een gezinswoning, wie betaalt dan de huur?
Stel dat de huurovereenkomst ondertekent werd door de man.

Ik lees in 'Een onroerend goed huren en verhuren' van D. Meulemans dat in het kader van vereffening en verdeling van huwgemeenschap vergoeding gevraagd kan worden voor de door ??n echtgenoot betaalde huurgelden.

Hoe gaat zoiets juist in de praktijk in zijn werk? Is er iemand die me hier mee op het rechte pad kan zetten.

Ik dank u hartelijk


Joost

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 30 apr 2007 19:20

Als men getrouwd is onder het stelsel van zuivere scheiding van goederen, en men huurt een gezinswoning, wie betaalt dan de huur?

Beide echtgenoten; in verhouding tot hun inkomen.

Stel dat de huurovereenkomst ondertekent werd door de man.

Om het even wie de overeenkomst tekende.

*************************************************

Ik lees in 'Een onroerend goed huren en verhuren' van D. Meulemans dat in het kader van vereffening en verdeling van huwgemeenschap vergoeding gevraagd kan worden voor de door ??n echtgenoot betaalde huurgelden.

Hoe gaat zoiets juist in de praktijk in zijn werk? Is er iemand die me hier mee op het rechte pad kan zetten.

Dit is op U niet van toepaasing, aangezien U geen gemeenschappelijk vermogen heeft.
Wat men bedoelt is het volgende:
* stel beide echtgenoten verdienen evenveel
* de vrouw betaalt alleen de huur (1000 per maand)
* bij einde van het gem. vermogen zal men de rekening moeten opmaken: de man heeft zich verrijkt (500 per maand) en de vrouw heeft zich verarmd (500 per maand). Voor al die maanden zal de man nu moeten vergoeden aan de vrouw.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”