adoptie, geboorteakte of akte van bekendheid

Anne5
Topic Starter
Berichten: 1

adoptie, geboorteakte of akte van bekendheid

#1 , 15 mar 2007 21:04

Ik ben een geadopteerde en wil trouwen. Mijn land van origine is Zuid- Korea. Om te trouwen heb ik ofwel een geboorteakte nodig ofwel een akte van bekendheid. Aangezien ik niet weet wie mijn ouders zijn is het verkrijgen van mijn geboorteakte alles behalve vanzelfsprekend. Het gemeentehuis stelde voor om een akte van bekendheid op te laten stellen. Wat houdt dit dan precies in? Betekent dit dat ik twee mensen uit Korea moet laten overkomen of moet opsporen die des tijds bij mijn geboorte aanwezig waren? Kan iemand mij hieromtrent meer advies geven? :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#2 , 16 mar 2007 08:45

Heb drie geadopteerde kinderen, ??n van Korea, en twee Indische.
Er zijn papieren van 1978, 1982, en 1987. Het verslag van de rechtbank, het vredegerecht destijds, bepaalde de leeftijd gebaseerd op documenten van de desbetreffende landen.

Een van de Indische kinderen is destijds in 1977 gebracht bij een weeshuis in Bombay, ze had een briefje bij met de vermelding "dit is Kochi (uitspraaak Kotchi), geboren in Bangalore, en 5 jaar op 12 juli. Dit was toen voldoende voor het vredegerecht om de nodige papieren te maken. Zij huwt in de tweede helft van dit jaar. Volgens de burgerlijke stand van de stad hebben de procureurs de informatie van vroeger.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 mar 2007 15:43

?Art.70.De echtgenoot die in de onmogelijkheid verkeert zich de akte van geboorte te verschaffen,kan deze vervangen door een akte van bekendheid,afgegeven door de vrederechter van zijn geboorteplaats of door die van zijn WOONPLAATS.Art.71.In de akte van bekendheid verklaren twee getuigen, van het mannelijke of vrouwelijke geslacht, bloedverwanten of geen bloedverwanten, de voornamen, de naam, het beroep en de woonplaats van de aanstaande echtgenoot, en die van zijn ouders, indien deze bekend zijn; de plaats en, zo mogelijk, het tijdstip van zijn geboorte en de redenen die beletten de akte ervan over te leggen. De getuigen tekenen met de vrederechter de akte van bekendheid en, indien er zijn die niet in staat zijn te tekenen of niet kunnen tekenen, wordt dit vermeld.Art.72.De akte van bekendheid wordt vertoond aan de rechtbank van eerste aanleg van de plaats waar het huwelijk moet worden voltrokken. De rechtbank, de procureur des Konings gehoord, verleent of weigert haar homologatie naargelang zij oordeelt dat de verklaringen van de getuigen en de redenen die het overleggen van de akte van geboorte beletten, al dan niet voldoende zijn.Art.72bis.Indien een van de aanstaande echtgenoten in de onmogelijkheid verkeert zich zodanige akte van bekendheid te verschaffen, kan die akte, met verlof van de rechtbank, op verzoekschrift verleend, het openbaar ministerie gehoord, vervangen worden door een be?digde verklaring van de aanstaande echtgenoot zelf. Deze verklaring wordt in de akte van huwelijk vermeld.?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”