wettelijk stelsel

johanna
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Roeselare

wettelijk stelsel

#1 , 14 mar 2007 20:49

Stel: man is zelfstandige (eenmanszaak) en vrouw is bediende.
Behoren de winsten van een eenmanszaak tot het gemeenschappelijk vermogen?
Zo ja, wat als er met die winsten gereedschappen worden aangekocht voor de zaak, wat mij niet onlogisch lijkt?
Worden die gereedschappen dan gemeenschappelijk??
Ik dacht dat gereedschappen nodig voor de zaak altijd eigen bleven

OF versta ik dit niet juist??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 mar 2007 11:36

Ik ga ervan uit dat u met ?eenmanszaak? niet bedoelt ?eenmans-bvba? of enige andere vennootschap.

Onder het wettelijk stelsel(=huwelijk zonder contract) geldt : ?Art.1400.Eigen zijn, ongeacht het tijdstip van verkrijging en behoudens VERGOEDING indien daartoe aanleiding bestaat :6. de gereedschappen en werktuigen die dienen tot het uitoefenen van het beroep.Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten...4.alle goederen waarvan niet bewezen is dat ze aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.?(Burgerlijk Wetboek).

?inkomsten uit beroepsbezigheden? omvat ook deze uit een zelfstandige beroepsbezigheid.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”