Kind Erkennen door Buitenlandse Vader - Niet Gehuwd

yalika
Topic Starter

Kind Erkennen door Buitenlandse Vader - Niet Gehuwd

#1 , 21 jun 2012 10:23

Hallo,

Ik hoop dat dit het juiste topic is...

Onze situatie:
Ben 7 maand zwanger. Wij wonen wettelijk samen, mijn partner heeft een Afrikaanse nationaliteit.
Ik belde naar de gemeente (kleine gemeente) om een afspraak te maken hiervoor.

Maar ze willen me geen afspraak geven, ze willen eerst een uittreksel van de wetgeving van het land van mijn man, om te zien of erkenning van een kind voor de geboorte en buiten het huwelijk wel kan.

Nu ken ik verschillende mensen in dezelfde situatie (in andere gemeentes), waar men gewoon met identiteitskaart kan gaan, en klaar is kees.

Probleem is dat de Ambassade van het land van mijn partner niet goed begrijpt wat de gemeente wil, en we komen dus niet vooruit.

Ik heb al naar de burgerlijke stand gebeld van andere gemeenten, en die hebben een boek internationale burgerlijke stand waar ook in staat dat erkenning voor de geboorte mogelijk is in het land van mijn partner.

Onze gemeente heeft ook zo een boek, maar ze wil per se zo een 'certificat de coutume' van de ambassade. Want ze willen zeker zijn dat wat in hun boek staat nog correct is...

Iemand tips/alternatieven? (Ik beval in dezelfde gemeente als waar we wonen...)

Groeten,

Yalika

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 21 jun 2012 10:39

Blijkbaar verlangen ze een "verklaring van ongehuwde staat"; en niet naar dat wat jij verwijst.

yalika
Topic Starter

#3 , 21 jun 2012 10:48

Neen de gemeente wil geen verklaring van ongehuwdheid, want we wonen wettelijk samen.

Dat document van ongehuwde staat hebben we moeten indienen voor onze wettelijke samenwoning werd goedgekeurd...

Neen ze wensen 'certificat de coutume' omtrent de wetgeving in Gambia over 'erkenning voor de geboorte van het kind', de 'naamgeving', ...
Ze willen dus de wetgeving hieromtrent op ambassadepapier afgedrukt...

En bij de ambassade valt men compleet uit de lucht.

Ik vond nu ook een mogelijkheid om het kind te laten erkennen voor de geboorte in de gemeente waar je gaat bevallen. Maar ik ga in dezelfde gemeente bevallen als waar we wonen...
Zou het ook werken gewoon de prenatale erkenning te doen in een andere gemeente zoals brussel (waar ze helemaal niet moeilijk doen) en dan gewoon bevallen in Halle en het dan daar door mijn partner laten aangeven?
Of is dat om problemen vragen...

Reclame

eylis

#4 , 21 jun 2012 11:15

de gemeente heeft een boek waar de regels mbt internationale burgerlijke stand.
De andere gemeentes hebben dat boek blijkbaar ook. en daar wordt dat vlotjes teogepast.
Jouw gemeente wil van jou een officiele bevestiging dat hun boek klopt?
Dat is een heel vreemde wereld; De dienst bevolking van jouw gemeente heeft een boek dat ze moeten gebruiken voor deze administratieve handelingen en de dienst weet niet zeker of hun boek wel klopt.
Daar moeten ze zelf zeker van zijn.
De wet schrijft blijkkbaar nergens voor dat uzelf voor zo'n certifikaat moet zorgen?
confronteer jouw dienst met het feit dat in andere gemeentes dat boek wel wordt gebruikt;
Vraag een gesprek aan met een dienstchef.
en contacteer ook eens het ministerie van ...tja onder welk ministerie valt dat eigenlijk collega's?

VDG2

#5 , 21 jun 2012 11:17

U kan dit document aanvragen bij FOD Justitie via onderstaande link:
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... wetgeving/" onclick="window.open(this.href);return false;

bartvdv

#6 , 21 jun 2012 11:50

Wetten veranderen vaak. Het lijkt mij maar logisch dat de gemeente zekerheid wil, en niet altijdk kan/wil vertrouwen op wat in een boek staat. Dat wetscertificaat zal hij dan wel in zijn eigen land moeten opvragen via de ambassade.

yalika
Topic Starter

#7 , 21 jun 2012 12:28

Ik weet van een advocaat dat het de taak van de gemeente is om die wetgeving op te zoeken.

Wat hij me zei is wel dat ik het proces kan bespoedigen door zelf de wetgeving aan te brengen... (maar helaas werkt de ambassade dus niet echt mee).

En de gemeente zegt dat dat niet haar taak is.

En ik ben van plan nog lang in deze gemeente te blijven wonen, dus wil ik het ook niet op de spits drijven en ruzie krijgen met de burgerlijke stand...

Bedankt voor de tip van het FOD BZ, ik neem daar eens contact op, misschien kunnen ze me nog helpen.

Ik vind het gewoon jammer dat iemand die 7 maand zwanger is allemaal met zulke dingen wordt geconfronteerd. Er zijn zoveel andere dingen te regelen.

Bedankt voor jullie antwoorden

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 jun 2012 12:38

Dienst vreemdelingenzaken :
Adres : World Trade Center II - Antwerpsesteenweg 59B - 1000 Brussel
Tel : 02 793 80 00
E-mail : helpdesk.dvzoe@dofi.fgov.be
Internet : http://www.dofi.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Openingsuren : 9u - 12u / 13u - 16u30 (tot 16u in juli - augustus)
Parking : Antwerpsesteenweg 59B
Openbaar vervoer : Station Brussel-Noord
Meer informatie over de structuur en contactgegevens op onze website: http://www.dofi.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105

#9 , 21 jun 2012 12:50

Mogelijks is het alleen de amtenaar achter het loket die moeilijk doet. Het zijn binnenkort verkiezingen.
Kontakteer eens rechtstreeks uw burgemeester. Ze zijn nu bjizonder gevoelig voor degelijke vragen. :lol:

Mariette

#10 , 21 jun 2012 13:10

Even een vraagje: wat is het nut van een pre-natale erkenning van een kind in feite? Ik begrijp de vraagstelling niet zo goed.

yalika
Topic Starter

#11 , 21 jun 2012 13:22

Als je niet getrouwd bent, dan kan je toch als vader het kind op voorhand op de gemeente laten erkennen.
Mits toestemming van de moeder.

Dat is makkelijk, dan heeft het kind vanaf de geboorte de mogelijkheid om de naam van de vader te dragen, en kan de vader ook alleen aangifte gaan doen van de geboorte bij de burgerlijke stand.
Anders moeten moeder/vader en kind na de geboorte naar de burgerlijke stand...

Mariette

#12 , 21 jun 2012 13:42

Anders moeten moeder/vader en kind na de geboorte naar de burgerlijke stand...
Als je ziet welke inspanningen nodig zijn om een prenatale erkenning te kunnen verkrijgen, lijkt het me simpeler om die optie gewoon te nemen.

yalika
Topic Starter

#13 , 21 jun 2012 19:03

Mariette,

Je hebt gelijk, maar het is ook voor ons raar, dan zal het kindje mijn achternaam dragen in het ziekenhuis. En we willen graag dat dat de naam van mijn partner vanaf het begin is.

En ik vind het jammer dat je met zo een moeilijk proces wordt geconfronteerd, dat in andere gemeenten niet nodig blijkt...

Bij onze inschrijving in deze gemeente was het hetzelfde, allerlei onnodige formaliteiten. Ellenlange mails, omzendbrieven heb ik hen toegestuurd, en ik ben geen enkele keer verkeerd geweest achteraf bekeken.

Franciscus

#14 , 21 jun 2012 19:05

Vraag eens naar de afdelingsverantwoordelijke?

yalika
Topic Starter

#15 , 21 jun 2012 19:08

Ik had de afdelingverantwoordelijke aan de lijn...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”