Mijn huis, vriend gaat mede-eigenaar worden - hoe regelen?

vera
Topic Starter
Berichten: 2

Mijn huis, vriend gaat mede-eigenaar worden - hoe regelen?

#1 , 06 mar 2007 15:22

Een beetje een moeilijke situatie... :? (voor mij toch)

Ben getrouwd geweest, heb mijn ex-man 'uitgekocht', dus ik ben nu de enige eigenaar vd vroegere gezinswoning. Ik heb nu al een tijdje een vriend, die ook een eigen woning had.
Hij heeft nu zijn woning verkocht en komt bij mij wonen. De bedoeling is dat hij mede-eigenaar wordt van mijn woning. Want stel dat er mij iets overkomt, dan staat hij op straat (hij heeft immers zijn huis verkocht!), en dat wil ik hem echt niet aandoen. Ik veronderstel dat mijn ouders en eventueel mijn broer nu van mij het huis erven als mij iets gebeurd (ik heb geen kinderen). Hij gaat trouwens mee mijn lening afbetalen, dan is het ook het eerlijkste als hij ook voor de helft eigenaar is!

Nu heb ik begrepen dat er verschillende mogelijkheden zijn om mijn vriend mede-eigenaar te maken :
1) trouwen en de woning in de gemeenschap brengen. Dit zou de goedkoopste oplossing zijn maar we willen nog niet direkt trouwen omwille van allebei nog niet zo h??l lang gescheiden (roddels vd mensen, je kent dat ...) :roll:
2) hij koopt de helft over, maar dan moet hij 10% registratierechten betalen aangezien hij 'maar' de helft overneemt kan hij niet genieten van verminderde registratierechten, z??r dure oplossing.

Nu vraag ik mij af (ik ken er niet zoveel van), kan ik hem niet de helft schenken? Moet hij dan veel kosten betalen hierop? is dit duurder of goedkoper dan dat hij de helft van mij overkoopt?

We zijn wel zinnens om te trouwen, maar niet direkt. Kan ik eventueel een testament opmaken, waarin ik zet dat als er ondertussen mij iets overkomt, dat hij dan de woning erft ofzo, maar ik kan waarschijnlijk niet mijn ouders onterven. Of dat ik hem tenminste in een testament het levenslange vruchtgebruik ofzo kan geven? en de helft of een vierde vd woning?

Ik had ook al gedacht aan een samenlevingscontract, maar ik weet niet of je hier iets kan laten opnemen mbt onroerend goed..?

Kan iemand mij goede raad geven aub? We hebben al eens ge?nformeerd bij de notaris, maar die zei "ah dan moet ge trouwen h? mannekes, dat is het goedkoopste..." :roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 mar 2007 19:07

Beste Vera,

inderdaad , trouwen is de beste en goedkoopste oplossing. Schenken aan een 'vreemde' is nog duurder dan (ver)kopen. Uw ouders onterven kan ook niet. Er is evenwel beterschap in het vooruitzicht.
Laat U op het gemeentehuis inschrijven als wettelijk samenwonenden ; dit kan op simpele verklaring. Er is een wet in de maak waardoor wettelijk samenwonenden automatisch het vruchtgebruik erven van de gezinswoning en de huisraad. In afwachting van een trouw moeten jullie het hiermee stellen.

Groeten.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 07 mar 2007 15:23

Beste Vera ,

ik ga hierbij mezelf verbeteren.
De schenkingsrechten voor (wettelijk) samenwonenden zijn niet die van 'vreemden' maar behoren tot de categorie 'rechte lijn', en die vallen nogal mee.
Voor een bedrag van 50.000 ? is dat 2125 ?.
Bijkomend per schijf
50 - 100.000 ? : 7 %
100- 150.000 ? = 10 %
150- 200.000 ? = 14 %

Voor de rest blijf ik erbij : trouwen is de beste oplossing. Kostprijs : 25 ? voor registratie akte inbreng in gemeenschap.

Groeten.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 08 mar 2007 11:58

?Art.748.Wanneer de ouders van een persoon die zonder nakomelingschap gestorven is, hem hebben overleefd, wordt, indien hij broeders, zusters of afstammelingen van dezen achtergelaten heeft, de nalatenschap in twee helften verdeeld, waarvan slechts ene toekomt aan de ouders, die deze onder elkaar gelijkelijk verdelen.De andere helft behoort aan de broeders en zusters of aan hun afstammelingen...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.915.De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden,indien de overledene,bij gebreke aan kinderen,in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat;en drie vierden,indien hij slechts in ??n lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat...Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(B.W.)

Indien u geen kinderen achterlaat kan u dus wel uw heel vermogen aan uw vriend schenken,ook al overlijdt u v??r uw ouders en broer.Uw ouders of ??n van hen kunnen die schenking evenwel doen inkorten indien u vooroverlijdt.

Het medebetalen van uw lening door uw vriend kan in een onderhandse of authentieke akte ook beschreven worden als een lening van uw vriend aan u,terug te betalen bij einde relatie.

Inzake ?Wettelijke Samenwoning? zie art.1475-1479 B.W..

vera
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 12 mar 2007 16:05

Beste Wanthon,

Als ik het goed begrijp kan ik mijn vriend dus via schenking mede-eigenaar maken vd woning.

Dus stel woning is geschat op 185.000 ?. Ik schenk hem de helft, wat neerkomt op 92.500 ?. Op de 1ste schijf van 50.000 ? betaalt hij 2.125 ?, dan nog eens 7% op 42.500 ? (92.500 ? - 50.000 ? = 42.500 ?) dus 2.975 ?. In totaal zou hij dan 5.100 ? betalen als ik hem de helft vd woning schenk.

Maar... aangezien er nog een lening loopt, die hij mee gaat afbetalen, schenk ik hem toch veel minder dan? Of wordt er daar geen rekening mee gehouden. Stel dat er nog een lening van +/- 100.000 ? moet afbetaald worden? Hetgeen nog aan de bank terug te betalen is mag ik dat aftrekken vd geschatte waarde vd woning of niet? Dus 185.000? (waarde huis) - 100.000 ? (lening nog te betalen) = 85.000 ? hiervan de helft is 42.500? dat ik hem dan eigenlijk maar schenk dus dan moet hij maar 2.125 ? betalen???
Klopt mijn redenering of is het ingewikkelder dan dat?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”