Belastingnadeel bij het huwelijk

piepke952
Topic Starter
Berichten: 11
Locatie: west-vlaanderen

Belastingnadeel bij het huwelijk

#1 , 12 feb 2007 11:57

Beste,
Ik ga volgende maand trouwen, nu heb ik horen zeggen dat ik daardoor minder ga verdienen, kan er mij iemand wat meer uitleg geven aub? Of hoe kan ik verschil uitrekenen? dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosser
Berichten: 44
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

#2 , 12 feb 2007 12:35

Door een huwelijk ga je niet direct iets minder gaan verdienen ... zou straf zijn ook ... je bruto blijft ongewijzigd. Misschien bedoelde iemand dat je minder zou verdienen doordat er meer bedrijfsvoorheffing ingehouden wordt en je netto minder overhoudt ... maar de schalen van bedrijfsvoorheffing voor een alleenstaande of een echtgenoot met inkomen zijn dezelfde... het is zelf zo dat wanneer je echtgenote geen inkomen heeft je schaal van bedrijfsvoorheffing zal zakken en je meer netto zal overhouden.

piepke952
Topic Starter
Berichten: 11
Locatie: west-vlaanderen

#3 , 13 feb 2007 09:11

bedankt voor je duidelijk antwoord. Ik bedoelde inderdaad dat mijn brutoloon ongewijzigd blijft maar dat mijn nettoloon minder gaat zijn.
Zou dit een groot verschil geven want mijn toekomstige vrouw werkt ook.

Reclame

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#4 , 13 feb 2007 09:15

Sedert 2003 is de discriminatie die er bestond tussen enerzijds de cumul van de salarissen bij een gehuwd paar en de daaruit vloeiende hogere belasting en anderzijds het niet cumuleren voor de samenwonenden ge?limineerd.

Daarenboven zijn er andere voordelen, verbonden aan de pensioenen. De pensioendiensten kennen enkel en hebben enkel regels voor gehuwden en niets voor samenwonenden.

Zavijah
Berichten: 50
Locatie: Brussel

#5 , 22 feb 2007 15:21

in andere woorden:

1)verschil tussen wettellijk samenwonenden en gehuwden is het verschil zo goed als niets. Correct?
2)maar als je gewoon op hetzelfde adres woonde (*) en gaat huwen ga je wel plots in een veel hogere belastingschaal terechtkomen? Correct?
3)als je gewoon op hetzelfde adres woont, dan ben je toch niet automatisch "wettellijk samenwonend" h?? wat is de juridische term hiervoor dan (gewoon in zonde samenwonen dus)? "Feitelijk samenwonend"?

(wij gaan binnenkort ook trouwen, vandaar, handig om te weten)

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 22 feb 2007 18:54

Uw vraag 3: om wettelijk samenwonend te zijn, moet je en dergelijke verklaring hebben afgelegd op het gemeentehuis. Er is geen automatisme.

Alle anderen zijn feitelijk samenwonenden (met 2, of met 3, of met 35, ...)

Zavijah
Berichten: 50
Locatie: Brussel

#7 , 23 feb 2007 14:12

tiens, op dees site lees ik thans dat je "feitelijke samenwonendheid" ook moet laten registreren.

http://www.antwerpen.be/eCache/BTH/254.cmVjPTMzODg.html

volgens mij zijn we momenteel gewoon alleenstaand, in hetzelfde huis, isn't it?

dan zal er wel een groot belastingsnadeel zijn na ons huwelijk zeker?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 feb 2007 14:15

2)maar als je gewoon op hetzelfde adres woonde en gaat huwen ga je wel plots in een veel hogere belastingschaal terechtkomen? Correct?
Neen. De berekening van de te betalen belasting geschiedt voor ieder inkomen afzonderlijk. Je betaalt dus niet meer belastingen door te trouwen.

scorpioen

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#9 , 23 feb 2007 19:31

Of men nu gehuwd is, geregistreerd samenwoont, of niet geregistreerd samenwoont, dat maakt niet meer uit (sedert 2003) betreffende de belastingen. Elke partner wordt apart belast.

Indien ??n van de partners niet werkt levert enkel het huwelijk een groter netto inkomen dan de geregistreerde samenwonenden en de niet geregistreerde samenwonenden.

wolf2
Berichten: 2071

#10 , 23 feb 2007 19:56

Hetgeen de Stad Antwerpen verkondigt op haar site, is een gewone toepassing van de inschrijving in het bevolkingsregister. Als meerdere personen samenwonen op hetzelfde huisnummer, hebben ze misschien de bedoeling om samen te wonen of misschien niet. In een huis met een verdieping zou je bvb. gemakkelijk kunnen splitsen. Het voordeel van de verklaring van feitelijk samenwonen is dat de stad je maar ??n keer zal belasten in een aantal gemeentelijke belastingen, als ze die heffen per "gezin".

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”