Huwelijk wettelijk stelsel / scheiding goederen

devilke
Topic Starter
Berichten: 20

Huwelijk wettelijk stelsel / scheiding goederen

#1 , 26 jan 2012 18:18

Hallo

Na enkele jaren samenwonen besloten we te trouwen.
Doordat mijn ouders zeer vermogend zyn; betreft zowel onroerend als roerend goed, vertelde de notaris tegen mijn ouders dat het stelsel met scheiding van goederen het meest aangewezen is.

Nu krijg ik de opmerking van mijn vriendin al zou ik niet in ons geloven. Ik kan enkel zeggen dat ik enkel niet naïef wens te zijn door alles 'open te stellen'. De komende weken ga ik samen met mijn vriendin eens te luister bij een notaris. Ik hoor graag eens wat jullie hieromtrent kunnen vertellen/adviseren.
Hoe zouden jullie dit huwelijk op papier zetten zonder dat een van ons beiden zich onrecht aangedaan wordt of kan aangedaan worden? Welke mogelijkheden zijn er bij huwelijk met scheiding van goederen? Kunnen er dingen toegevoegd of weggelaten worden?



Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 jan 2012 18:50

Zolang uw ouders leven speelt het huwelijkskontrakt niet mbt hun bezittingen.
Indien u erft van uw ouders blijft de erfenis uw persoonlijke eigendom, zowel onder wettelijk stelsel als onder scheiding van goederen.
Het enige verschil is dat onder scheiding van goederen de opbrengsten van de erfenis (huren, renten, dividenden, enz) ook uw persoonlijke eigendom blijven. Onder het wettelijke stelsel zullen die opbrengsten voor de helft toebehoren aan uw echtgenote.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

devilke
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 26 jan 2012 23:27

Wat ik er vergat bij te vermelden, is dat ze de intentie hebbendelen roerend en onroerend, reeds op mijn naam te plaatsen inzake de erfenisrente te minderen.
Ik ben namelijk enig kind.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 27 jan 2012 00:35

Wat ze aan u schenken blijft ook onder het wettelijk stelsel enkel en alleen van u.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rieke
Berichten: 1

#5 , 31 mar 2012 17:36

hoe heb je het nu opgelost, ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Ik wil ook de opbrengsten van de eigendom op naam van onze kinderen houden mocht het fout lopen, wat ik niet hoop, want ik gun mijn aanstaande schoondochter/ zoon al de vreugde van onze goederen. Ik wil echter niet achteraf met moeilijkheden zitten mocht er iemand overlijden , kinderloos blijven of scheiden.
dank u

Moraelin
Berichten: 319

#6 , 24 mei 2012 16:41

Wij zitten in een gelijkaardige situatie, enkel dat het mijn vriendin haar ouders zijn die het vermogen hebben. Het is ook haar vader die op dit systeem aanstuurt en ik heb er in wezen geen probleem mee. Het is mijn geld niet dus waarom zou ik er een deel van erven ? Onze kinderen zullen er via mijn vriendin later toch het profijt van hebben. Het enige rare is dat zij nu reeds en later nog meer wel over heel wat meer vermogen beschikt, dat is eerder een situatie van mentaal aankunnen en overeenkomen veronderstel ik.

Onze voorkeur gaat dus momenteel uit naar stelsel scheiding goederen. Dit sluit echter geen gemeenschap uit, je kan op elk moment later altijd een beperkte gemeenschap oprichten en daar gelijk wat in onderbrengen, zonder grote kosten (dat is wat de notaris ons vertelde). Ik woon nu in een huis dat zij met een andere erfenis heeft betaald en zal niet snel dat stuk kunnen betalen maar het is bv. mogelijk dat zij later dit huis in gemeenschap brengt en dat ik daar ook een bedrag in breng. In feite is de reactie van uw vriendin toch ietwat ouderwets naar mijn persoonlijke mening. En je kan altijd aanhalen dat je later een beperkte gemeenschap opricht voor sommige zaken.

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 24 mei 2012 20:06

Moraelin ,

misschien is trouwen de oplossing. Dan kan zij een/het huis zonder kosten in de gemeenschap brengen. Jij bent dan mede-eigenaar. In het huwelijkscontract kan best wel genoteerd worden dat , bij einde van het huwelijk niet doot overlijden , (=scheiding) zij terug eigenaar wordt. Desnoods tegen welke vergoeding. De kinderen zullen hoedanook het huis ooit erven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Modjo
Berichten: 13

#8 , 06 jan 2016 16:08

Stel dat je tijdens je huwelijk (zonder huwelijkscontract) een erfenis krijgt van bv 100.000€.

En die 100.000 blijft onaangeroerd tijdens het huwelijk maar het komt tot een scheiding...

Wat gebeurd er dan? Indien je kan aantonen dat geld van jouw familie komt en deze heft steeds op een rekening met uw volmacht gestaan is dat dat nog steeds privé of gemeen goed?

Adriana
Berichten: 396

#9 , 06 jan 2016 16:44

Erfenis blijft eigen. tenzij je met gemeenschap van goederen trouwt (wat anders is dan zonder huwelijkscontract)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 07 jan 2016 12:46

Stel dat je tijdens je huwelijk (zonder huwelijkscontract) een erfenis krijgt van bv 100.000€.

En die 100.000 blijft onaangeroerd tijdens het huwelijk maar het komt tot een scheiding...

Wat gebeurd er dan? Indien je kan aantonen dat geld van jouw familie komt en deze heft steeds op een rekening met uw volmacht gestaan is dat dat nog steeds privé of gemeen goed?
Indien u kan aantonen dat dit inderdaad nog steeds op dat kapitaal gaat dat op uw eigen rekening staat, dan ja. Maar noteer wel dat de opbrengsten (interest) gemeenschappelijk zijn indien gehuwd onder het wettelijk stelsel.

In veel gevallen treedt er ook vermenging op over de jaren heen, met alle gevolgen van dien. M.i. is op allerhande gebied het meest veilige stelsel de zuivere scheiding van goederen waarbij de inkmsten van elke partner op diens eigen rekening terechtkomen en men met een aparte gemeenschappelijke rekening werkt voor de lopende kosten. Het vergt discipline om alles bij te houden maar zowel bij scheiding als tegenover schuldeisers biedt het de meeste waarborgen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”