feitelijk samenwonen - bouwen - werkloosheidsvergoeding

meis
Topic Starter
Berichten: 2

feitelijk samenwonen - bouwen - werkloosheidsvergoeding

#1 , 07 feb 2007 14:24

Ik ga samen met een vriendin een huis bouwen. Ik heb hiervoor reeds mijn appartement verkocht en we hebben -op onze beide namen- bouwgrond aangekocht (grotendeels met het geld van dat appartement).

In afwachting van de bouw van dat huis, trek ik in haar huidige woonst in (= feitelijk samenwonen ?).
Op het ogenblik dat we beginnen bouwen, zet mijn vriendin haar huis ook te koop. We zouden dan samen een hypothecaire lening nemen om dat huis te kunnen bouwen.

Mijn vriendin is gezinshoofd (kinderen ten laste). Zij ontvangt dan ook een werkloosheidsvergoeding als gezinshoofd.

Wij willen gewoon samen in 1 huis wonen als vrienden omdat dit ons aangenaam lijkt en ons de kans geeft om iets comfortabeler te leven.

Kan ik in afwachting van de bouw van het huis in haar huis verblijven zonder dat dit gevolgen heeft op haar werkloosheidsvergoeding (als gezinshoofd) ?

Hoe pakken we het best aan als we samen die nieuwe woonst bouwen ?
We waren van plan om in onverdeeldheid samen eigenaar te zijn en een beding van aanwas te voorzien.
We willen elkaar niet in moeilijkheden brengen, als er iets zou gebeuren.
bvb. in geval van overlijden (zij heeft kinderen, mijn ouders leven nog).
Het is niet de bedoeling dat de langst levende het huis kan kwijtspelen.

Ook het feit dat haar huidige inkomen niet in gevaar mag komen, is belangrijk. Ik wil/mag haar niet afhankelijk maken van mij. Financieel zouden we de aflossing van de hypothecaire lening ook niet kunnen dragen als haar inkomen sterk zou dalen.

Heeft iemand suggesties ?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding