Feitelijk samenwonen

Rambo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Feitelijk samenwonen

#1 , 04 feb 2007 06:02

Een korte samenvatting van mijn situatie

wij zijn een samenwonend koppel dat reeds 28 jaar samenwoont
wij hebben samen een huis gekocht 50/50 dat reeds volledig is afbetaald
de lening werd door mij volledig afbetaald mijn partner stond in voor het huishoudelijke.

nu loopt onze relatie stuk en mijn partner wil het huis verlaten
wij willen zonder ruzie uit mekaar gaan
wij willen dus samen een overeenkomst opstellen, voor zover ik weet kan dit perfect
kan deze overeenkomst voor onbepaalde tijd worden opgemaakt of is daar een wettelijk termijn van 5jaar aan verbonden
ik wil jullie evenueel in bijlage het model dat ik zou voorstellen
graag zou ik jullie advies hieromtrent ontvangen of dit wettelijk in orde is

of bestaat er misschien ergens een model van overeenkomst

voor de erfenis hebben we zelf een eigenhandig testament geschreven waarin we naar mekaar erven.
er zijn geen andere rechtstreekse erfgenamen zolas ouders en kinderen (wel broers en zusters)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 04 feb 2007 11:33

Beste,

Op onderstaande link vindt U vraag en antwoord.


http://www.notaris.be/kameleon/servlet/ ... id=4251009

Succes!
groeten
Andy

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 04 feb 2007 11:34

Op www.notaris.be kan je meer info vinden.

Reclame

Wesley
Berichten: 294

#4 , 04 feb 2007 22:39

Het is natuurlijk nog eenvoudiger om een afspraak te maken met een notaris...

Advies is gratis. Enkel wanneer er een geschrift dient opgemaakt te worden wordt er aangerekend.

Bovendien heb je voor de verkoop/aanbedeling van de woning sowieso een notaris nodig.

Rambo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2007 06:17

Geachten,

Op de 2 linken die jullie mij opgeven kan ik niet het juiste antwoord vinden denk ik.
juist om niet bij de notaris te moeten gaan had ik gehoopt hier een antwoord te zullen vinden omdat we alles onder elkaar willen regelen.
ik wil wel het model van overeenkomst die ik zou opstellen hier plaatsen
maar ik weet of dat mag.

Heye
Berichten: 468

#6 , 07 feb 2007 12:37

Beste Rambo,

De woning wordt samen gekocht


Er is geen onderscheid tussen feitelijk en wettelijk samenwonenden: beiden zijn eigenaar.

De notaris zal u uitnodigen om voorafgaandelijk de verkoop ??n en ander te bespreken.

De aankoop kan gebeuren in de verhouding die de samenwonenden wensen (in vele gevallen elk de helft, maar andere verhoudingen kunnen ook).

Indien de samenwonenden niet evenveel kunnen investeren in de aankoop van de woning, dan laat u dit best vooraf aan de notaris weten:

Ofwel zullen de beide partners dan in een ongelijke verhouding aankopen en eigenaar zijn (waardoor dan wel geen beding van aanwas kan worden gesloten - zie hierna),
Ofwel zullen de beide partners toch in een gelijke verhouding aankopen en eigenaar zijn: diegene die het meest kan investeren in de aankoop zal via een onderhandse lening een deel ontlenen aan de andere partner waardoor zij in gelijke verhouding de aankoopprijs kunnen betalen en dus elk voor de helft eigenaar zullen zijn (dan is wel een beding van aanwas mogelijk en anderzijds zal bij be?indiging van de relatie de ene partner zijn ontleende bedrag kunnen terugvorderen van de andere).

bron: www.notaris.be

Dus: Ongeacht of uw partner mee heeft afbetaald zijn BEIDEN eigenaar, daar U verteld dat U 50/50 heeft gekocht.
Volgens mij, zal U uw partner haar deel moeten geven tenzij anders over??ngekomen (OP PAPIER).

Met vriendelijke groeten
Andy

Rambo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 feb 2007 06:42

Ja da is het nu juist wij willen samen iets overeenkomen OP PAPIER.
maar de vraag is mag daar gelijk wat instaan? of wat moet daar instaan?
Om het zo een beetje wettelijk te maken, zodat er niets instaat dat niet wettig is,zodat mijn ex partner mij niet zou kunnen attakeren daarmee.
versta je want nu komen we wel samen overeen en zo maar ge weet nooit wat de toekomst brengt.bv: ze moet maar iemand anders leren kennen die haar op andere gedachten brengt.

k'zal eens kopieren wat ik zou willen opmaken.


OVEREENKOMST


Gent, Datum : ???8-2-2007


Dit is een overeenkomst tussen Dhr...... wonende te ??????.Gent en Mevr ???? wonende ????????. Gent.

Betreft de gezamelijke eigendom huis gelegen te ??????????????.

- Beiden verklaren zich akkoord in deze overeenkomst om de eigendom niet te zullen verkopen zonder wederzijds akkoord zolang beiden in leven zijn.
-Met deze overeenkomst verbinden beiden zich het goed te behouden als gemeenschappelijk bezit voor een periode van onbepaalde duur.

- De Heer ?????.huidige bewoner van de gezamelijke eigendom,??????? verklaart dat hij zal instaan voor het onderhoud .

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”