Uit elkaar en de andere uitkopen.

pascale9996
Topic Starter
Berichten: 1

Uit elkaar en de andere uitkopen.

#1 , 01 feb 2007 21:12

Ik heb een paar vraagjes, mijn vriend en ik hebben ongeveer 2,5 jaar geleden samen een appartement gekocht aan de prijs van 115000euro, wij zijn toen samen een lening aangegaan van 115000euro om het appartement te kunnen kopen. Nu hebben we besloten om uit elkaar te gaan en mijn vriend zou graag het appartement kopen maar moet mij dan wel uitkopen. Nu is mijn vraag hoe dit in zijn werk gaat, moet hij mij gewoon de helft van de meerwaarde geven en de helft van de aflossing van de lening? Kost het geld om mijn naam op de eigendomsakte te schrappen? Moet mijn ex-partner terug opnieuw beschrijfgeld betalen? Hoe zit het met mijn inbreng van het beschrijfgeld, kan ik dan de helft van de beschrijfkosten meenemen naar mijn volgende aankoop? Kan hij de lening gewoon overnemen of moet hij een nieuwe lening aangaan? Graag een beetje uitleg over deze moeilijke situatie. x

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 feb 2007 13:56

?maar moet mij dan wel uitkopen? houdt in dat een authentieke koopakte dient opgemaakt.De koopprijs dient onderling overeengekomen.De lening overnemen vereist het akkoord van de overnemer EN de uitlener.Die overnameprijs komt in mindering van de verschuldigde koopprijs.

?Art.109.Het recht wordt op 1 pct vastgesteld voor:2?.de afstanden onder bezwarende titel,onder medeeigenaars,van onverdeelde delen in onroerende goederen...?(W.Reg.=Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

?Art.61-3 In geval van zuivere aankoop van een tot bewoning aangewend of bestemd onroerend goed door een natuurlijke persoon om er zijn hoofdverblijfplaats te vestigen, wordt zijn wettelijk aandeel in de rechten die overeenkomstig de artikelen 44, 53, 2?, of 57 verschuldigd waren op de aankoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend of van de bouwgrond waarop die woning is opgericht, verrekend met zijn wettelijk aandeel in de rechten verschuldigd op de nieuwe aankoop, mits de nieuwe aankoop vaste datum heeft gekregen binnen twee jaar te rekenen van de datum van de registratie van het document dat aanleiding heeft gegeven tot de heffing van het evenredige recht op hetzij de zuivere wederverkoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend, hetzij de verdeling van die woning waarbij de natuurlijke persoon al zijn rechten erin heeft afgestaan.?(W.Reg.).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”