samenwonen

Vanessa
Topic Starter

samenwonen

#1 , 19 dec 2005 19:06

Hallo, mijn vriend heeft reeds een huis waarvan hij nu de lening aan het afbetalen is. Als k bij hem ga wonen wat kan ik dan doen om toch wat zekerheid te hebben. Betaal ik mee voor de lening (Zogezegd als huur)? Zie ik ooit iets van dat geld terug? zijn er andere mogelijkheden?
Ik ben reeds naar een notaris geweest maar zijn uitleg was chinees voor me. Kan iemand mij een notaris aanraden die 'mensentaal' spreekt.
dankuwel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 22 dec 2005 10:17

De woning van uw vriend is "eigen vermogen", alle kosten en lasten tav. de woning zijn te laste van uw vriend.
Gezien U financieel voordeel haalt uit het samenwonen KAN u overeenkomen een bewoningsvergoeding te betalen.

De bewoningsvergoeding kan U niet terug eisen!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2005 21:29

Wat voor zekerheid wil je?

scorpioen

Reclame

Fresh
Topic Starter

#4 , 27 dec 2005 14:15

Het is heel eenvoudig:

Ofwel koop je de helft van het huis van je vriend en betaal je mee de lening (= zekerste oplossing, want je hebt een deel van het huis in eigendom)

Ofwel betaal je mee een stuk van de lening af en sluit je met je vriend een overeenkomst van 'schulderkenning', waardoor (mocht de relatie stuk gaan) je het betaalde geld later kan terugvorderen. N.B. voor deze laatste overeenkomst hoef je niet bij een notaris te gaan.

Vanessa
Topic Starter

#5 , 04 jan 2006 18:48

Dankuwel voor de reacties.
nog 1 vraagje. als ik dan kies voor de 2de optie van Fresh waar laat ik dat formulier dan opmaken? Gewoon tussen mijn vriend en ik of toch best bij een advocaat? of noe iets anders?
danku

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”