Scheiding van goederen

W30
Topic Starter
Berichten: 18

Scheiding van goederen

#1 , 30 jan 2007 13:50

Mijn ouders waren getrouwd met scheiding van goederen. Mijn moeder is nu onlangs overleden. Wie erft, wij (de kinderen) of mijn vader?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 jan 2007 17:04

Indien er geen bepalingen zijn in het huwelijkscontract of een testament , erven de kinderen dus de blote eigendom en vader het vruchtgebruik. Vruchtgebruik betekent : de woning bewonen of de huur innen. Van geld, effecten : de intresten of dividenden innen. Daarentegen , de blote eigenaars bezitten het goed zonder meer. Zij kunnen er niets mee beginnen.

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 30 jan 2007 21:13

Scheiding van goederen wil niet zeggen dat er eventueel niets in 2 gedeeld moet worden. Als uw ouders samen iets bezaten, dan was dat "onverdeeld" en wordt het in 2 gedeeld voor het in de nalatenschap komt.

Stel: ze hadden samen een huis. De 1/2 van dat huis is en was van uw pa; dat blijft zo. De andere 1/2 valt in de nalatenschap en daarop geldt de verdeling blote eigendom/vruchtgebruik.

Je moet dus goed nagaan wie de eigenaar was van elk goed op zich:
* eigen aan uw pa: blijft zo
* samen: de 1/2 in de nalatenschap
* eigen aan uw ma: volledig in de nalatenschap.

Reclame

W30
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 31 jan 2007 06:36

Bedankt voor jullie uitleg.
Dus het geld dat alleen op mijn moeder haar naam stond is dan voor de kinderen of heeft mijn vader daar ook het vruchtgebruik over? Als dat verdeelt wordt, moeten we hem dan 44% geven (is 57 jaar) of is dit alleen op geld dat op hun beide naam stond?

Mvg

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 31 jan 2007 17:33

Vader heeft recht op het vruchtgebruik van alles wat in de nalatenschap van moeder komt. Dus ook de gelden op een rekening op haar naam!
U spreekt van 44 % voor vader : opgelet , dit is de fiscale waardebepaling voor de aanrekening van de successierechten. Voor een re?le afkoop van vruchtgebruik betaalt u een tarief volgens de meer gedetailleerde leeftijdstabellen , vb. Ledoux. Bij een gemiddeld rendement van 4 % krijgt een man van 57 jaar 57,54 % voor zijn vruchtgebruik. De blote eigenaar bekomt aldus 42,46 %. Dit is van toepassing dus op alles wat van moeder was , wat op haar naam stond en op haar deel ( waarschijnlijk de helft) van de onverdeeldheid.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”