huwelijkscontract voldoende?

vertrouw
Topic Starter

huwelijkscontract voldoende?

#1 , 20 sep 2011 11:19

wij zijn sinds 2009 allebei voor de 2de keer getrouwd =>zonder huwelijkscontract. Ik begrijp dat dan de eigendommen van vroeger blijven enz. Maar bijv. de gelden: ikzelf heb spaarrekening, mijn mijn niet. Zijn gelden zitten in zijn zaak en worden gebruikt voor pensioensparen. In het aandelenboek heb ik ook een 40% van de aandelen gekregen. Het pensioensparen werd opgesteld dat bij overlijden van de zaakvoerder het naar de echtgenote gaat, de kinderen. Bij opstellen van dat contract was ik er ook niet bij. Nu het leven is duur en soms moet er aan de spaargelden van mij gezeten worden. Mijn man heeft nog een lening en daardoor is ons inkomen niet groot genoeg: belastingen, alle kosten worden betaald door de betreffende spaarrekening. Wij hebben elk kinderen : mijn man 2 en ik 4 uit ons vroeger huwelijk. Samen willen wij ook nog bouwen later of eigendom kopen. Zoveel vragen??? Hoe doen we dit allemaal best. Als we dit aan de notaris vragen dan zegt hij voorlopig niets doen. Wijzelf willen dat alles veilig
is voor onszelf. Ik heb al een vroegere vriend verloren en maak me zorgen. Als we trouwden hadden wij afgesproken dat alles 1 pot moest zijn (omdat wij in waarde hetzelfde hadden), en dat onze kinderen als wij beiden overleden zijn alles erven. Maar in werkelijkheid gaat precies alles anders....Hoe kunnen wij ons veilig stellen dat wij de vrijheid hebben om te doen hoe we dat willen.Kan ons iemand helpen even alles op een rijtje zetten of moeten wij een andere notaris raadplegen.En ivm de kinderen graag wat uitleg. Wijzelf hebben nooit gedacht iets op te eisen naar onze ouders maar tegenwoordig en door de scheiding kan vanalles gebeuren. Ik wil op voorhand dat er niets kan gebeuren. Niemand weet hoe kinderen reageren als 1 van de 2 zou overlijden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 20 sep 2011 11:35

Eventueel overwegen elkaars kinderen via gewone adoptie te adopteren (als dit mogelijk is: voorwaarde is dat er de ouders minstens 10 jaar ouder zijn dan de te adopteren kinderen.) Uw echtgenoot zijn kinderen zullen dan ook van u erven en uw kinderen ook van uw echtgenoot.

Gewone adoptie betreft zowel minderjarigen als meerderjarigen. De rechten en plichten die deze vorm van adoptie met zich meebrengt, zijn minder ingrijpend dan bij de volle adoptie.
De belangrijkste kenmeren van de gewone adoptie zijn:

verbreekt de banden met het gezin van oorsprong niet;
creëert enkel een verwantschapsband tussen de geadopteerde en de adoptant, maar niet tussen de geadopteerde en het gezin van de adoptant;
creëert wel banden tussen de adoptant en de afstammelingen van de geadopteerde;
kan om zeer gewichtige redenen worden herroepen.

vertrouw
Topic Starter

#3 , 20 sep 2011 13:39

Als ze dan geadopteerd zijn, komen dan onze goederen allemaal samen?
Wij zijn getrouwd zonder huwelijkscontract?
Wat gebeurt er als dan 1 van ons overlijd?
Wat dan met de succesrechten?

Reclame

jojan

#4 , 20 sep 2011 16:09

Als ze geadopteerd zijn erven ze zowel van u als uw echtgenoot als van hun biologische vader en moeder. Dus dan bereikt u wat u wil bereiken dacht ik. Een gemeenschappelijke "pot" en alle 6 de kinderen erven daaruit. Zonder contract = wettelijk stelsel - de gewone regels zijn van toepassing op u en uw echtgenoot. Bij overlijden erft de langstlevende het vruchtgebruik op de gezinswoning + inboedel. De kinderen erven naakte eigendom van de gezinswoning. Ik ben geen expert inzake successierechten maar ik meen me te herinneren dat als een kind gewoon geadopteerd wordt door een stiefouder dat het geadopteerde kind dan dezelfde successierechten zal moeten betalen als de eigen kinderen (en dus niet de veel hogere "vreemden" schijf). Als u dit overweegt raad ik u aan nog eens bij een notaris langs te gaan om een en ander in detail te bekijken.

vertrouw
Topic Starter

#5 , 20 sep 2011 19:58

Natuurlijk zullen wij dit doen maar het is wel fijn dat er zo iets bestaat als dit forum. Wij wilden ook voor onszelf dat als er 1 overlijd dat de andere kan doen wat hij wil met de eigendommen en als die adoptie kan dan is dit ook zo met de gelden. Wat moet men dan aan het huwelijkscontract toevoegen? Er zijn verschillende mogelijkheden: wat is het gunstigste in ons geval?
U spreekt van gemeenschappelijke pot, maar dan verandert alleen dit voor de kinderen en niet voor ons?
De bedoeling is dat wij ook 1 pot zijn.

jojan

#6 , 21 sep 2011 08:32

Ik denk dat als u volgende brochures leest u de antwoorden op de meeste van uw vragen zal vinden:

http://www.notaris.be/admin/files/asset ... r-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.notaris.be/erven-schenken/brochures" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#7 , 22 sep 2011 10:15

In het wettelijk huwelijksstelsel,bij ontbreken van contract en testament geldt :
“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...”(Burgerlijk Wetboek= B.W.).

‘de gelden: ikzelf heb spaarrekening, mijn mijn niet’, ‘Zijn gelden zitten in zijn zaak’, ’In het aandelenboek heb ik ook een 40% van de aandelen gekregen’,’Mijn man heeft nog een lening ‘

Ook deze vermogens blijven EIGEN indien ze verworven of verschuldigd waren vóór het huwelijk.

Art.1452.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de tegenwoordige en toekomstige roerende of onroerende goederen, bedoeld in artikel 1399, geheel of ten dele tot het gemeenschappelijk vermogen zullen behoren...”(B.W.).

echter :

“Art.1465.Ingeval er kinderen zijn die niet gemeenschappelijk zijn, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, ZONDER GEVOLG ten aanzien van het meerdere...”(B.W.).
en :
“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat;een derde, indien hij twee kinderen achterlaat;een vierde indien hij er drie of meer achterlaat.”(B.W.).

Bij ontbinding van het wettelijk huwelijksstelsel(=overlijden,echtscheiding) geldt :
“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd...telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen...Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd...telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten...Art.1436.Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen. De vergoedingen brengen van rechtswege interest op vanaf de dag van de ontbinding van het stelsel...”(B.W.).

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(B.W.).
ZIJN kinderen erven elk een gelijk deel diens nalatenschap in blote eigendom,doch de langstlevende behoudt zijn eigen vermogen plus de helft van het gemeenschappelijk vermogen in volle eigendom.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

vertrouw
Topic Starter

#8 , 27 sep 2011 08:00

zoals hierboven vermeld:

Gewone adoptie zou kunnen zodat elk van onze kinderen gelijkgesteld is en dat alles naar de 6 kinderen gaat wanneer wij allebei overleden zijn.

Wij willen ook voor onszelf dat als er 1 overlijd dat de andere kan doen wat hij wil met de eigendommen en de gelden. Bijvoorbeeld het huis dat nu van mijn man is, moet nog worden gerenoveerd. Wat als hij moest overlijden voor dit gerenoveerd is? Je krijgt dan het vruchtgebruik maar de kosten aan dat huis dan? Dat zijn zo 1 van de vele vragen....Daarom wat moeten wij aan het huwelijkscontract toevoegen zodat alles 1 geheel is?
Wij zouden eigenlijk gemeenschap van goederen willen maar de notaris zei dat dit voor de kinderen hoge successierechten meebrengt?

Zijn er verschillende mogelijkheden: wat is het gunstigste in ons geval en ook in het geval voor de kinderen?

Wat dan met de successierechten voor de kinderen als ze geadopteerd zijn en als dan 1 van ons overlijdt?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”